Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det är Garra Flavatra

    De var ju inte ens lika varandra Dag för nya ögon, tittade en gång till och såg alla olikheter, kanske inte ska lita på bildminnet
    Tur du har koll
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      Ah, kanske nåt för mitt asienkar. Tack
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tror de är svåra att få tag i. Mats har jag för mig köpte dem i Tyskland
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Ja men då har vi ju målet för sommarsemestern klart då. Jag kan vänta. Helt plötsligt dyker det ju upp när man minst anar det. Så tänker jag i alla fall om min Orange Head dröm. Lite som Triss
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Du kan läsa mer här: http://www.practicalfishkeeping.co.u...t.php?sid=2684
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Hi Folks!

              Japp, Inger - det går några dorsigeror till i karet, så du såg rätt. Och, japp - det är Garra flavatra, en alldeles underbar garra, som när den färgar ut blir fint och kontrastrikt svart och vit. Den är dessutom en förträfflig algätare!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Mycket frånvarande numera, all min energi går till mitt jobb, som inte är något negativt, utan tvärt om.

                Som en konsekvens av det så håller jag denna helg på att avsluta alla mina akvarier. Tråkigare jobb finns inte:-(

                I närtid kommer alla akvarier med tillbehör, pumpar, CO2, rötter, mm att komma ut till försäljning här på Zoopet och blocket.

                Att jag säljer beror delvis på en planerad flytt i under året.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj Maths! Det var verkligen länge sedan man hörde av dig!
                  Ja, fråga mig, jag vet hur det är att montera ner alla kar inför flytt... för att sedan sakta men säkert komma igen.
                  Hoppas nu att allt flyter på fint och att vi får se dina nya akvarium framgent!

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Maths! Det var verkligen länge sedan man hörde av dig!
                    Ja, fråga mig, jag vet hur det är att montera ner alla kar inför flytt... för att sedan sakta men säkert komma igen.
                    Hoppas nu att allt flyter på fint och att vi får se dina nya akvarium framgent!
                    Du är lite skyldig i det här:-)

                    Jag tog till mig din variant att avveckla och sälja inför flytt, för att sedan eventuellt starta upp på nytt.

                    Du har fått mig att inse att akvarium är bland det bökigaste man kan ha i en flytt, för att inte nämna pågående akvarium som jag hade i förra flytten!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Du är lite skyldig i det här:-)

                      Jag tog till mig din variant att avveckla och sälja inför flytt, för att sedan eventuellt starta upp på nytt.

                      Du har fått mig att inse att akvarium är bland det bökigaste man kan ha i en flytt, för att inte nämna pågående akvarium som jag hade in förra flytten!
                      Ja, det är ett jädra svårt beslut man får ta där... för min del en vrålfin grupp VF Nahmunda Red-discusar. Uuoahh-fan, det sved i hjärtat kan jag säga...
                      Men, hur man än vrider och vänder på det så kan ett antal kar, och den logistik det medför att flytta dessa, bidraga till att man faktiskt tar beslutet att avveckla. Det fina är att ny planering, inredningstankar och, framför allt, ett nytt härigt sug efter att få starta upp nya baljor är mycket givande!
                      Du kommer igen - det vet jag!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ja, jag slänger in filmen här igen - om det är någon som undrar vad vi gaggade om tidigare - dorsigeror och Garra flavatra...

                        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          OK, då var dorsigeraleken ett faktum! Det här är ju absolut ingen sensation på något vis - men jag skall beskriva det ändå (som någon form av dolumentation, på pränt).

                          Precis som vanligt placerar man lite flata stenar och liksom "lägger ut" små ställen för deras bekvämlighet, eller vad man nu skall kalla det, och givetvis väljer de ett ställe helt själva - där det passar dom bäst.
                          Om man kollar på filmen i inlägget innan detta, så kan man se en ganska stor rot i karets framkant, på högersidan. Bakom denna rot har jag lagt ett litet rotsystem, omlott, med fastsatta vanliga javor och windelövjavor. Det som alltså ser ut som en massiv vägg av javor i karets bak-kant är de facto ett utrymme med massor av skrymslen - bestående av rotpinnar med fastvuxen java.
                          På en liten fri "rotyta" mellan plantorna har de lagt en rejäl romkaka. Om jag tittar in på höger kortsida av karet kan jag precis se kakan, men jag kan banne mig inte ta ett redigt foto av det hela - beliv jo me, jag har försökt, både med och utan blixt - det syns ingenting på bilderna, bara ett bluddrigt virrvarr av blad och rötter... Jaja, man kan inte få bilder på allt.

                          Hela kakan ser frisk och befruktad ut, och det tycks som att dessa ciklider inte lider av någon degenererad lekinstinkt - de kan stuffet på försök nummer ett.

                          Vad som är intressant är beteendet; Istället för att jaga runt i karet står nu båda och fläktar rommen och håller sig hela tiden helt nära romkakan. De står i tandemformation, ganska still, och koncentrerar sig helt på fläktandet.
                          Jag är hyfsat säker på att den här romkakan kommer att kläckas och att det blir sprattlare som kommer att läggas i någon liten hög i närheten. Vad som händer när ynglen blir frisimmande är en helt annan sak - då stryker de nog med ganska snabbt - med tanke på all fisk som virvlar runt i karet... Så är det bara.

                          En sak till, deras lek- och yngelvårdardräkt, som går i kraftigt svarta och gulaktiga band, är ett helt makalöst effektivt kamouflage - de syns i stort sett inte alls där de står bland alla rotdelar och blad, utan smälter in i miljön på ett nästan magiskt vis - fantastiskt att kolla på!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 February 2014, 12:10.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Vackert!
                            Är det någonstans som yngel borde kunna överleva, så skulle det väl vara inne i grönskan i det karet!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Vackert!
                              Är det någonstans som yngel borde kunna överleva, så skulle det väl vara inne i grönskan i det karet!
                              Ja, jag skall hålla ögonen på dom, så får vi se om några yngel kan överleva ett tag.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Stort tack, Mats att du tar dig tid att beskriva hela upplägget och tänket i en lekvänlig inredning. Kul med leken.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...