Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Ursprungligen postat av PiaJo
    japp, här är det bara vänliga ord och stor gulle-dig-faktor det är väl trevligt, eller så säg
    Klart det är trevligt
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av flygrc
      klart det är trevligt
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Det råkade bli en skön diskussion i en av mina gamla döda trådar. Jag flyttar över inläggen hit, så kan vi gagga mer här, där det ändå kommer att ske.


        Mats:
        Ja, jag sket i att ta med burkarna till kåken - hade ju inte en aning om var jag skulle placera dom... så det var enklast att bara stänga ner skiten och börja om.


        Jag får inte riktigt plats med 5 000-liter, men det blir 3 000-liter istället - ganska malligt det med. Det blir en träburk.


        Ettfett:
        3x1x1 eller?


        Bluewing:
        Hmm. En träburk? Där ser man. Lite som att bygga en båt inomhus med andra ord. Har inte sett så många träkar på länge nu. Intressant.


        Mats:
        Måtten, som jag skissar lite på fortfarande, är i nuläget: 230 x 135 x 100 cm.


        Ettfett:
        Jag byggde ju en träburk för några år sedan, blev jävligt fett till slut.. missen jag gjorde var att jag byggde för litet.. 1600.. skulle gått större när jag hade chansen..


        Hojta om du har några funderingar..


        HWH:
        Hur ser man då in?


        Mats:
        Absolut! Jag vet att du är kunnig inom detta, och läser ofta i din tråd där ni diskuterar byggen liknande detta!


        Bluewing:
        Helena: Det brukar ju vara frontruta i karet.....


        Mats:
        Ja, man lär ju få bada vid olika tillfällen... men en fördel är att man sätter en präktig glasskiva länst fram, så kan man titta in...


        Bluewing:
        Fördelen med ett träkar i den storleken är ju att karet på sätt och vis flexar lite. Eller tänker jag tokfel här? tänker att det är aningen mindre känsligt för sättningar.


        Ettfett:
        Mm.. nackdelen med stora burkar.. själv fick jag snorkla i mitt vardagsrumskar klockan 5 på morgonen pga bla pumphaveri.. jättelistigt att sätta pumpen längst in i ett 150 djupt kar med 4 rockor i.. nu hänger pumpen mitt i karet istället..


        Blir mycket ljus i ett så högt kar dock..


        Mats:
        Jag har inte riktigt koll på hur mycket ett träkar i den här storleken flexar, men vet att dukarna och coatingen man använder invändigt är mycket tåliga - man bygger ju båtar med dessa material.


        Jag hade först tänkt sätta ett stort bakgrundsfilter i karet, men kör troligtvis på några stöddiga Eheim 2260 ytterfilter, så kan man kolla filtermediat någon gång vartannat år utan att traska i själva karet. Skall kika på ett droppfilter som kan gå ovanpå också.


        MH-ljusramperna är redan inköpta, men jag planerar inte så mycket växter, om ens några, i karet då det blir strikt SA med stockar, pinnar och rötter och några stenbumlingar.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Tänkte på det du sa med att göra ett SA, men utan växter. Är målet att få det med långa hängande alger på rötter och grenar? Som skägglav som hänger ner och vajar i strömmen.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av HWH
            Tänkte på det du sa med att göra ett SA, men utan växter. Är målet att få det med långa hängande alger på rötter och grenar? Som skägglav som hänger ner och vajar i strömmen.
            Ja, jag är nog inne på det spåret. Jag tycker det ser så jädra gôtt ut när man kollar på naturfilmer från området, med trädgrenar som hänger ner och bryter vattenytan, rötter, stockar, pinnar, löv och lite sten på botten... ett översvämmat skogsområde med andra ord.
            Här kan det dra omkring olika stim av tetror, scalarer, Discus och div. andra fiskar mellan grenverken.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              Aj.. skit i ytterfilter till den storleken.. det blir bara dyrt och jobbigt.. när det väl är dags kan jag hooka upp dig med lite sjyssta lösningar.. dropp eller sump är ju definitivt rätt väg..

              Det flexar väldigt lite om man gjort det rätt..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, jag är nog inne på det spåret. Jag tycker det ser så jädra gôtt ut när man kollar på naturfilmer från området, med trädgrenar som hänger ner och bryter vattenytan, rötter, stockar, pinnar, löv och lite sten på botten... ett översvämmat skogsområde med andra ord.
                Här kan det dra omkring olika stim av tetror, scalarer, Discus och div. andra fiskar mellan grenverken.
                Jag drömde faktiskt om ett sådant kar för ett par nätter sedan. Ligger och akvariedrömmer när jag halvslumrandes ammar på småtimmarna. Har starka funderingar på att göra något sådant fast i nanoformat.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Aj.. skit i ytterfilter till den storleken.. det blir bara dyrt och jobbigt.. när det väl är dags kan jag hooka upp dig med lite sjyssta lösningar.. dropp eller sump är ju definitivt rätt väg..

                  Det flexar väldigt lite om man gjort det rätt..
                  Ha ha ha dagens asgarv. Vilket fantastiskt språk.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Aj.. skit i ytterfilter till den storleken.. det blir bara dyrt och jobbigt.. när det väl är dags kan jag hooka upp dig med lite sjyssta lösningar.. dropp eller sump är ju definitivt rätt väg..

                    Det flexar väldigt lite om man gjort det rätt..
                    Jag vill inte ha någon teknik i karet, och en sump får jag inte plats med... Men, dropp är jag inne på, absolut!
                    Ytterfilter har jag redan, så det är bara att köra igång - och 2260-filtren är så jädra sköna tycker jag, bara att sätta igång och glömma.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Jag drömde faktiskt om ett sådant kar för ett par nätter sedan. Ligger och akvariedrömmer när jag halvslumrandes ammar på småtimmarna. Har starka funderingar på att göra något sådant fast i nanoformat.
                      Go Girl, Go!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        när det väl är dags kan jag hooka upp dig med lite sjyssta lösningar.. dropp eller sump är ju definitivt rätt väg..
                        Jag är öppen för förslag!

                        Kommentar

                        • Gobi112
                          • December 2011
                          • 229

                          Mats! Har du funderat på vad du ska ha för fisk i din trä-bassäng? Där kan du ju ha nästan vad som helst!...eller, kanske inte en valhaj då

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Gobi112
                            Mats! Har du funderat på vad du ska ha för fisk i din trä-bassäng? Där kan du ju ha nästan vad som helst!...eller, kanske inte en valhaj då
                            Jag gillar små fiskar i rymliga miljöer - så det blir med andra ord SA-tema med småfisk som olika malar, tetror och mindre ciklider. Jag har dock tänkt att det skall gå en fet grupp Discus i karet, men det får bli senare.

                            Kommentar

                            • Gobi112
                              • December 2011
                              • 229

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag gillar små fiskar i rymliga miljöer - så det blir med andra ord SA-tema med småfisk som olika malar, tetror och mindre ciklider. Jag har dock tänkt att det skall gå en fet grupp Discus i karet, men det får bli senare.
                              Det blir ballt, då kommer man liksom kunna kolla och se hur de bygger upp revir i en rymlig miljö och så. Coolt!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Gobi112
                                Det blir ballt, då kommer man liksom kunna kolla och se hur de bygger upp revir i en rymlig miljö och så. Coolt!
                                Ja, jag tror det blir riktigt cool.
                                Antagligen kommer man inte ens att se var och vad de mindre ckliderna är och håller på med.

                                Till att börja med släpper jag i ett litet gäng Laetacara dorsigera, Garra flavatra, kolglödstetror, Endlers guppy och Amanoräkor, som i nuläget går i karet på filmen nedan;

                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


                                Dessa får bli de fiskar som initialt får befolka karet.
                                När vi var i Tyskland - jag, Pia och Ansjo-Anders, såg vi ett mycket fint kar med Diamanttetror - och det blir nog ett stöddigt stim av dessa.
                                Sedan funderar jag på att släppa i en ganska rejäl grupp Fjärilsciklider - som får göra sin grej, bara för att de kommer att kunna.
                                Egentligen vill jag bara ha lugn och ro i karet, och släpper jag på en större grupp Discus så blir det väl en massa lekande... men idén är en grupp VF - så det kanske blir hyfsat lugnt med den biten ändå.


                                Ja, så ser planerna ut just nu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...