Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Tänkte bara hoppa in och berätta att det här nog är min favorittråd på hela zoopet. Du skriver så himla levande och härligt så man kan inte låta bli att dras med ens när tråden ibland kretsar kring arter/miljöer man själv inte är vidare intresserad av Väldigt intressant att följa!

    Kommentar

    • toggaj
      • November 2009
      • 220

      Ursprungligen postat av Solid
      Tänkte bara hoppa in och berätta att det här nog är min favorittråd på hela zoopet. Du skriver så himla levande och härligt så man kan inte låta bli att dras med ens när tråden ibland kretsar kring arter/miljöer man själv inte är vidare intresserad av Väldigt intressant att följa!
      Instämmer helt

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Skönt lunk som vanligt i tråden, gött!

        Fina bilder, filmerna ser jag på YT då jag är en trogen följare. Zoopet är inte så levande nu känner jag, då är det gött med den här tråden och ett par andra som jag följer. (Pia, Inger, Blåvingen, typ)
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Håller med, Matte! En annan smyger runt och lurkar bara...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • woodlund
            • December 2011
            • 666

            Ett härligt sätt att böra Söndags morgonen , att gå tillbaka och läsa alla dessa inspirerande inlägg där många av er får fram vad som är så facinerande med våran hobby , själv har jag tyvärr inte skrivandets gåva vilket irriterar mig då det finns så många känslor man skulle vilja kunna uttrycka i ord när det kommer till detta underbara sätt att leva som det dock är att hålla på med akvarier .

            Om man sedan hade haft dessa andra gåvor som en del av er har tex Matz,Pia,Inger,Ansjo,Johnny;Mattias mfl som i mitt tycke är helt fenomenala på det här med att se hur man ska inreda ett akvarium för att få det att kännas sådär "mysigt och hemtrevligt" i akvariet hade jag varit en mycket lycklig man .

            Jag vill egentligen bara säga att även om jag inte håller på med sessor själv följer jag denna tråd med stort intresse p.g.a alla suveräna inlägg , insikter och vackra foton , tack alla för att ni förgyller dagen på det sätt ni gör
            1900Liter Diskusvatten


            Medlem i NDSS www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Fantastiskt vad många härliga inlägg i tråden! Jag svarar er alla genom att skriva detta inlägg!

              Helt klart skall jag försöka få in en ny kamera i budgeten detta år - det kan kanske gå...
              Det var verkligen kul att se Pia fotografera, och det blev ju många fina foton, och en skön film.

              Även om jag och ett flertal andra gärna drar loss och skriver ganska långa textsjok, så hoppas jag att ni som kanske inte skriver så mycket känner er hemma och välkomna ändå!

              Nu en liten uppdatering; Det har fajtats otroligt hett mellan hanen i par1 och den ensamma hanen i samma revir. Denne underordnade hane har kaxat upp sig rejält och gav "par1"-hanen en sådan match att han nu ligger under en sten, nära ytan - och jag tror att han kommer att dö. Han darrar bara lite då och då och tycks inte ha så långt kvar.
              Dör den här killen är det slut på yngelproduktion från par1. Honan cirkulerar fortfarande i reviret, och jag tror att det finns en lek där - därav det hårda fajtandet mellan hanarna. Samma hona har dock en relation med hanen på högersidan, han som har två "medhjälpare", och hon är med jämna mellanrum även i detta revir. Nu kanske det öppnar sig för ett mer varaktigt parförhållande där.

              Jaja, synd om hanen som fått storstryk - men vad skall man göra? Det är bara att åka med i utvecklingen så får man se vad som händer.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Häftigt är det med denna koloni då det kan vara som total frid långa perioder. Sedan exploderar det och en hane ligger döende. Vilket drama!

                Kul att det finns så många i forumet som uppskattar mer resonerande inlägg. Värmer gott att läsa

                Det är ju kul det där när man står bredvid någon som fotar och som har en egen teknik som den är bekväm med. Som nu när Pia körde sitt fotorejs.
                Vet själv när jag skulle köpa mina Diskusar och då ser jag ur ögonvrån någon lång karl (Mats) som rör sig som i ett Tai-Chi pass i slow motion, med armarna i fast vinklar. Mats rörde hela kroppen som om den varit ett böjligt stativ. Sakta, sakta. Då förstod jag hur Mats kan få de där glidande filmningarna. Sånt måste man ju träffas för att se och få idéer av. Så Zoopet är toppen, men lajv är ännu bättre Så nu kör jag Mats Bryzell-style när jag filmar. Någon borde filma Pia när hon filmar och fotar. Då kan man ju få se vad hon nu gör. Men iofs, nu kan det ju vara så att den kvinnan har talang och att det inte bara är till att härma.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  ...Kul att det finns så många i forumet som uppskattar mer resonerande inlägg...
                  Ja, det är ju svinbra!
                  Jag tittar alltid in i "stugan" när jag inte har något bättre för mig och läser igenom allas gaggande, den här tråden blir en stor kunskapskälla på det viset!

                  Sedan finns det ju ett par andra trådar som jag tittar i när jag är sugen på ett asgarv, även om de som bjuder på denna i mitt tycke extremt välformulerade och brutala satir också bidrar med enorma kunskapslyft för min del!

                  Jag tackar ödmjukt för både den resonerande och raljerande sortens inlägg i forumet, oavsett vilken typ av fisk/biotop som behandlas!
                  En av de största fördelarna med Zoopet måste ju vara den fantastiska bredden som finns här, samtidigt som det råder en inbjudande stämning att fördjupa sig i riktigt smala områden av hobbyn!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag håller helt och hållet med er Johnny och Johan. Härliga inlägg att läsa!

                    Uppdatering; Hanen som fått ett rejält kok stryk, hoppade till för bara några minuter sedan, spurtade fram och är, otroligt nog, tillbaka i god form - cirkulerar runt i reviret med honan - som om inget hade hänt... Han behövde väl ta en tupplur.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jodå, hanen verkar ha klarat sig mycket bra, så - puuoh, det var änna skönt.


                      För en stund sedan drog de fram kull nr. 5.
                      Mina misstankar om lek visade sig vara rätt.









                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Så skönt att han verkar ha klarat sig och sen sa du redan i fredags att du misstänkte att det var nåt där inne i gömmorna och du hade ju rätt
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jodå, hanen verkar ha klarat sig mycket bra, så - puuoh, det var änna skönt.


                          För en stund sedan drog de fram kull nr. 5.
                          Mina misstankar om lek visade sig vara rätt.









                          http://www.youtube.com/watch?v=qAsxqbul1Y0
                          Mats, om du bara visste hur mycket jag uppskattar dina filmer. Även jag kollar via YT .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Häftigt är det med denna koloni då det kan vara som total frid långa perioder. Sedan exploderar det och en hane ligger döende. Vilket drama!

                            Kul att det finns så många i forumet som uppskattar mer resonerande inlägg. Värmer gott att läsa

                            Det är ju kul det där när man står bredvid någon som fotar och som har en egen teknik som den är bekväm med. Som nu när Pia körde sitt fotorejs.
                            Vet själv när jag skulle köpa mina Diskusar och då ser jag ur ögonvrån någon lång karl (Mats) som rör sig som i ett Tai-Chi pass i slow motion, med armarna i fast vinklar. Mats rörde hela kroppen som om den varit ett böjligt stativ. Sakta, sakta. Då förstod jag hur Mats kan få de där glidande filmningarna. Sånt måste man ju träffas för att se och få idéer av. Så Zoopet är toppen, men lajv är ännu bättre Så nu kör jag Mats Bryzell-style när jag filmar. Någon borde filma Pia när hon filmar och fotar. Då kan man ju få se vad hon nu gör. Men iofs, nu kan det ju vara så att den kvinnan har talang och att det inte bara är till att härma.
                            Det här är det bästa jag läst på länge. Jag kan verkligen se denna långsamma uråldriga filmdans framför mig och blev grymt inspirerad. Så ska jag också börja filma. Jag ska ha en liten Tai-Chi-Mats på axeln och bara glida fram från och med nu.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj, Pia, Inger och Helena!
                              Ja, det är verkligen kul att filma. Tricket är gentligen att ha ett mjukt och bra stativ till kameran, då blir det så mycket bättre. När jag sedan filmar utan stativ så försöker jag att röra kameran som om den satt fast på ett stativ - och... det blir banne mig som att göra Tai-Chi-sekvenser. Har inte tänkt på det själv, och det var kul att Johnny hade observerat detta!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ja men då så, började dagen efter lite sovmorgon med att läsa ikapp i denna eminenta tråd. Sedan fika med familjen hos mormor, efter det hem och laga mat, idag svängde jag ihop Taco's... mums.

                                Sedan akvariepyssel för hela slanten, för att nu åter läsa ikapp här, sluter cirkeln

                                Uppdaterar mitt eget imorrn, läs idag fast efter jobbet...


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...