Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Fantastiskt bra foto som vanligt av Pia. Jag som "vet" hur N. gracilis ser ut fick nu äntligen visa hustrun de vackra färger och subtila detaljer som utmärker dessa fiskar. Jag inbillar mig inte att jag har ett uns av de kunskaper Mats har och vågar mig knappast på att skaffa ett liknande akvarium, men mina aktier har stärkts här hemma, när det gäller att få möjligheten. Framför allt har Pia fångat vad jag tycker är några av fiskvärldens vackraste yngel, med en så snygg blå "gloria" att jag nästan inte tror mina ögon. Detaljrikt!

    Dina bilder är bra, Mats. Mycket bra, till och med. Jag försitter aldrig chansen att sjunka ner framför filmerna och bilderna i den här tråden, ackompanjerade av dina insiktsfulla beskrivningar av vad det är man ser. Det är ofta hit jag vänder mig när jag känner mig sugen på att bara kasta ut alla akvarier och börja med frimärken istället. Här finns det verklig inspiration.

    Men de här bilderna är superba. Verkligen. Tack, Pia!

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Pia, jag tror banne mig att du har överträffat dig själv med dessa otroligt fina foton och filmen också såklart .
      Tack snälla för dessa underbara bilder .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Akvariestugan

        Vilken morgon att komma upp och få se en sådan här underbart vacker bildkavalkad på dessa skönheter. Tycker dessa N. Gracilis hör till de absolut vackraste arterna just för att den enhetliga färgsättningen som liksom flyter ut över och i fenorna gör att som på få arter formen eller kanske jag ska säga ytterlinjen på fisken blir så extremt förstärkt av de vita sömmarna. Märker att ögonen hoppar mellan ytterlinjen på fenornas söm, stjärtfenan ögat, formen, färgen, så att man blir helt fångad av dessa små detaljer och helheten om vartannat.
        Är en av bilderna på den hane som tidigare fick en avsliten underkäke? Har det läkt så bra.

        Sedan Mats så har din tråd alltså haft över 288000 visningar, så jag vet inte hur du räknar när det gäller det där med få tittare på tråden Tror folk blir tysta så fort någon upplevs duktig och kompetent över en viss nivå. Det här är ju verkligen en tråd där du går på djupet nästan intill molekylnivå och kan ibland uppvisa en kunskapsnivå som ständigt skapar en känsla hos mig att ahaa är det så där det fungerar? Det har jag aldrig insett förut. Så min egen akvaristik har tagit sjumilasteg via många av dina blänkare om det mesta när det gäller fiskars beteenden och framförallt om deras behov. Ta bara en sådan sak som ditt tänk i kommande storkaret om att ha en fjärilsciklidgrupp så stor så den börjar likna ett naturligt lokalt bestånd. Grunnar fortfarande på det....
        Vet liksom inte riktigt hur man ska tacka någon som delar ut akvaristiska kunskapsgåvor på löpande band. Skulle önska att folk här i forumet käftade mer med dig så att du gick det där steget extra när du berättar. Men jag fattar också att man kan ju inte prata med en vägg och få inspiration samtidigt. Du måste ju få ut något av det själv också. Du hungrar ju själv lika mycket efter utökad kunskap nu som förut. Ursäkta nu att det blev lite mer personligt inriktat på dig. Men funderar mycket på hur man ska kunna hjälpa varandra här i forumet attskapa en stimulerad känsla när man delar med sig av sin kunskap. Så att man inte känner sig tömd, mjölkad utan blir sugen på att ge och känner sig påfylld.
        Finns ju gott om personer med långa erfarenheter som t.ex. Kjell, admin och många som kommenterar i denna tråd som sitter på rena skattkistor av livslång kunskap. Tänker mycket på hur det ska kunna kännas stimulerande att berätta. På vilket sätt man kan hjälpa varandra till det här berättarstadiet som då kan skapas. Då både den som delar med sig och den som får kunskap får en kick.
        Nu kanske mitt inlägg låter snurrigt, men det är inte så mycket att göra åt.
        Senast redigerad av Bluewing; 11 January 2014, 13:11.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          ...sen när man får fortsätta morgonen med att läsa inlägg som Johnnys - världens bästa ordkonstnär, så blir man bara så glad . Mitt i prick med ditt inlägg Johnny .

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Icke snurrigt, det minsta! Jag håller med om allt Johnny skriver. Det är härligt att någon har ordets gåva så till den milda grad.

            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              Det är precis som blåvingen beskriver, kikar alltid i denna tråd och blir förstummad, ja i alla fall till och från när det dyker upp filosofiska texter, bilder och filmer.

              Otroligt bra fångat Pia!
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Tack skall ni ha för dessa orden men jag blir samtidigt generad när ni skriver diverse fina saker om mig och så för jag tycker själv verkligen inte att det är så märkvärdigt det jag gör eller de foton jag tar..
                det som gjorde att dessa foton blev bra är att fisken är så otroligt vacker i sig själv och sen att kameran framhäver detta som man ibland knappt ser med blotta ögat är ju i och för sig fantasktiskt

                jag med med blir helt förstummad och otroligt fascinerad är dessa härligt långa och förklarande inlägg som vissa här på forumet åstadkommer, dessa texter kan man läsa om och om igen
                Stor eloge till dessa!

                Hoppas verkligen inte att du tog illa upp Mats när jag sa vad jag hade försökt att gjort för att få ett harmoniskare avslut på den där grejen, tror att du tog det på samma sett som jag hade gjort om du eller någon annan hade kommit med synpunkter eller tips för att få till det som man blir lite hemmablind på, jag hade blivit mycket glad och tacksam om någon gör och "vågar" säga vad de tycker jag gillar ärlighet!
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  Som färsk akvarist sedan ett drygt år men med ambition att göra det mesta av hobbyn men hela tiden byggt på kunskap så vill jag bara säga att det alltid är stimulerande att läsa alla era trådar, man får både djupare kunskap och inspiration. Oftast kan man ju själv inte bidra med nåt alls mer än frågor, men jag upplever att många av er tycker att det är något stimulerande och kanske t o m roligt att kunna få bidra med er kompetens och ert tyckande emellanåt.

                  PiaJo - instämmer med övriga, fantastiska bilder! Ger mig lust att själv skaffa ett macro, jag har en duktig kamera men saknar objektiv och extern blixt. Kanske kräver en investering...

                  Ha en bra lördag allihop!
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Wow, vad kul att se så många härliga inlägg!
                    Johnny, du har såklart rätt i det du skriver!
                    Nej, bilden på killen med lite "dagen efter"-tänder är inte han som fick käken itusliten, men han hade, bara några timmar innan Pia plåtade honom, haft en liten munbatalj med herrn i "par 1". Trots att det råder frid och ro, så slåss de lite titt som tätt.
                    Jag tror att Pia kan ha ett par fina bilder på rackaren som fick käken delad - vi kanske skall fråga om det finns läge att sätta in en bild på honom, om Pia får feeling, vill säga. (käken är fint läkt, vill jag tillägga.)

                    Nu, Pia; Jag tog absolut inte illa upp för att du påpekade några detaljer i inredningen, tvärtom. Det är just sådana saker som jag tycker är så kul att tala om.
                    Tur att du såg området där jag hade konstruerat ett litet "gömställe" för den "ensamma hanen" (han med tänderna). Det var helt meningslöst att göra en liten hög med sten och en skifferplatta till honom - han har tagit ett litet revir under en annan sten och har aldrig ens brytt sig om min klantigt konstruerade gömma. Nu skall jag flytta dessa stenar till den spetsiga stenkanten nära frontrutan och mjuka upp det området, precis som vi snackade om.

                    Visar en bild på stället som skall ändras en smula! Bra, Pia, att du påpekade det!
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Vilken morgon att komma upp och få se en sådan här underbart vacker bildkavalkad på dessa skönheter. Tycker dessa N. Gracilis hör till de absolut vackraste arterna just för att den enhetliga färgsättningen som liksom flyter ut över och i fenorna gör att som på få arter formen eller kanske jag ska säga ytterlinjen på fisken blir så extremt förstärkt av de vita sömmarna. Märker att ögonen hoppar mellan ytterlinjen på fenornas söm, stjärtfenan ögat, formen, färgen, så att man blir helt fångad av dessa små detaljer och helheten om vartannat.
                      Är en av bilderna på den hane som tidigare fick en avsliten underkäke? Har det läkt så bra.

                      Sedan Mats så har din tråd alltså haft över 288000 visningar, så jag vet inte hur du räknar när det gäller det där med få tittare på tråden Tror folk blir tysta så fort någon upplevs duktig och kompetent över en viss nivå. Det här är ju verkligen en tråd där du går på djupet nästan intill molekylnivå och kan ibland uppvisa en kunskapsnivå som ständigt skapar en känsla hos mig att ahaa är det så där det fungerar? Det har jag aldrig insett förut. Så min egen akvaristik har tagit sjumilasteg via många av dina blänkare om det mesta när det gäller fiskars beteenden och framförallt om deras behov. Ta bara en sådan sak som ditt tänk i kommande storkaret om att ha en fjärilsciklidgrupp så stor så den börjar likna ett naturligt lokalt bestånd. Grunnar fortfarande på det....
                      Vet liksom inte riktigt hur man ska tacka någon som delar ut akvaristiska kunskapsgåvor på löpande band. Skulle önska att folk här i forumet käftade mer med dig så att du gick det där steget extra när du berättar. Men jag fattar också att man kan ju inte prata med en vägg och få inspiration samtidigt. Du måste ju få ut något av det själv också. Du hungrar ju själv lika mycket efter utökad kunskap nu som förut. Ursäkta nu att det blev lite mer personligt inriktat på dig. Men funderar mycket på hur man ska kunna hjälpa varandra här i forumet attskapa en stimulerad känsla när man delar med sig av sin kunskap. Så att man inte känner sig tömd, mjölkad utan blir sugen på att ge och känner sig påfylld.
                      Finns ju gott om personer med långa erfarenheter som t.ex. Kjell, admin och många som kommenterar i denna tråd som sitter på rena skattkistor av livslång kunskap. Tänker mycket på hur det ska kunna kännas stimulerande att berätta. På vilket sätt man kan hjälpa varandra till det här berättarstadiet som då kan skapas. Då både den som delar med sig och den som får kunskap får en kick.
                      Nu kanske mitt inlägg låter snurrigt, men det är inte så mycket att göra åt.
                      Halloj Johnny!
                      Jag har läst ditt eminenta inlägg flera gånger nu, och blir mer och mer glad för varje gång jag läser!
                      Du belyser så många saker som man verkligen kan fundera kring, bland annat det här med att dela med sig av de tankar och funderingar man har när det gäller akvarium, inredning, fiskars beteende o.s.v.
                      När man skriver mycket (långa textsjok, alltså) är jag rädd att man tappar många "läsare" - det limmar helt enkelt inte - och jag vet egentligen inte hur man skall bära sig åt för att inte framstå som någon sorts "besserwisser" som orerar på så att andra känner sig fjärnade.

                      För mig är berättande, i utförlig text, en guldgruva - en ren glädje - när jag stöter på det. Det är så sällan man får sätta tänderna i vettig text idag (om man inte ser till att själv förse sig med material), utan det handlar mest om snuttifierad text som oftast har noll och intet i värde.
                      Jag måste dock säga att Zoopet är ett mycket bra forum - här tycks det som att man kan breda ut sig ganska rejält, och folk uppskattar det.

                      Ja, idag har det varit fint flyt (mycket tack vare Pia) här i tråden.
                      Johnny, jag vill tacka för ditt - och alla andras - inlägg.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Tack själv Mats...för allt .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Tack själv Mats...för allt .

                          //Inger
                          Du, Inger, är ju alltid med, massor av intressanta betraktelser, funderingar, bilder och uppdateringar - inte minst i din härliga tråd!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Du, Inger, är ju alltid med, massor av intressanta betraktelser, funderingar, bilder och uppdateringar - inte minst i din härliga tråd!
                            Ja, ibland alldeles för många av funderingar, men som jag oftast får svar på .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag får gå igenom bilderna igen, men vid första anblicken så blev det inget bra foto på hannen så fått käken tudelad.. Men jag skall kolla igen
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                WOW

                                Jag som gick in här för att leta mig tillbaka till Mats fina film på sina Kardinalräkor. Men så fastnade jag i denna bildorgie. Varför ha en fototävling alls längre? Som att springa mot Usain Bolt. Men jag bara njuter och lutar mig längre bak i soffan. Och så försvinner mina akvaristiska problem för en stund.

                                Den känslan som är i det här karet är nästan magisk, eller den är i alla fall magnetisk. Vilken ära att få uppleva det i verkligheten. För mig är det en ynnest bara att ha tillgång till stugan via den här tråden. Varje gång jag gläntar på dörren så är det en varm ombonad känsla av lugn som lägger sig i min skärrade själ. Här finns inga problem, här finns ett bara en påminnelse om kärleken till fisken. Så otroligt värdefullt för en studsboll som jag.

                                Och nu ska jag fortsätta leta fram filmen om de vackra räkorna från Sulawesi och försöka klura på hur jag ska ge dem den värmen de vill ha i mitt lilla kar utan värme.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...