Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Du är så välkommen! Minsta lilla du undrar över, bara fråga, så skall jag försöka svara efter bästa förmåga!
    Jag fortsätter med mina funderingar .
    Mina två brichardi, som jag hade från början innan detta nya par - och som jag misstänker är av samma kön, är nu förpassade till "runt värmaren". Paret är inte på något sätt elaka mot dom här två - utan dom blir "bara bortkörda" Tror du att dessa två får tillträde till stenpartiet och ynglingarna och kanske till slut får ingå i kolonin?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Dom som har lekt nu är inte brichardi va, utan pulcher - eller har jag missat detta..?
      I så fall kommer de med största sannolikhet inte att ingå i någon framtida koloni. Vänta ett tag till och se vad som händer - blir det värre så plocka bort dom som "blivit över" - så drar kolonien igång på ett naturligt sätt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Japp det är pulcherparet som har lekt. Jag misstänkte att jag kommer att få plocka upp dom till slut.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Hur har du det i karet Mats? Total harmoni? Sitter du fortfarande och gonar mycket framför karet? Blir det för dig som för mig i Diskuskaret att du kommer in i en skön lunk i skallen där tiden bara flyger iväg?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Hur har du det i karet Mats? Total harmoni? Sitter du fortfarande och gonar mycket framför karet? Blir det för dig som för mig i Diskuskaret att du kommer in i en skön lunk i skallen där tiden bara flyger iväg?
            Du sätter det till 100% Johnny!

            Det är många fina "spel" mellan de olika vuxna individerna - men skön frid och ro. Ynglen från första kullen börjar få små fina fenspetsspröt (sicket ord, va?) på stjärtfenorna och de börjar se ut som den vuxna varianten i miniformat. Jag kan sitta som i trans flera timmar framför burken.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Du sätter det till 100% Johnny!

              Det är många fina "spel" mellan de olika vuxna individerna - men skön frid och ro. Ynglen från första kullen börjar få små fina fenspetsspröt (sicket ord, va?) på stjärtfenorna och de börjar se ut som den vuxna varianten i miniformat. Jag kan sitta som i trans flera timmar framför burken.
              Mats, skulle jag kunna få se en bild på några av dom förstfödda och deras små fina fenspetsspröt, please .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Mats, skulle jag kunna få se en bild på några av dom förstfödda och deras små fina fenspetsspröt, please .

                //Inger
                Jag är borta i helgen, men (om allt går som det skall) så kommer Pia hem till mig i eftermiddag med en påse Kolglödstetror. Förhoppningsvis har hon kameran med sig och kan knäppa en fin bild på något yngel.
                Annars skall jag försöka senare själv.
                Måste skaffa en ny kamera med sköna objektiv och extern blixt, nu alltså.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Jepp, kommer om en stund och kameran är med så vi får väl se om några småttingar fastnar på bild
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jag är borta i helgen, men (om allt går som det skall) så kommer Pia hem till mig i eftermiddag med en påse Kolglödstetror. Förhoppningsvis har hon kameran med sig och kan knäppa en fin bild på något yngel.
                    Annars skall jag försöka senare själv.
                    Måste skaffa en ny kamera med sköna objektiv och extern blixt, nu alltså.
                    Absolut ska du ha en ny kamera av toppklass, det är du värd . Du filmar och fotar mycket, så då tycker jag att du ska kosta på dig det. Fast å andra sidan är det inga som helst fel på varken filmer eller bilder som du har visat under årens lopp .
                    Då "litar" jag på Pia då...kanske .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Absolut ska du ha en ny kamera av toppklass, det är du värd . Du filmar och fotar mycket, så då tycker jag att du ska kosta på dig det. Fast å andra sidan är det inga som helst fel på varken filmer eller bilder som du har visat under årens lopp .
                      Då "litar" jag på Pia då...kanske .

                      //Inger
                      Ja, vi får se om en ny kamera ingår i den ekonomiska skissen framgent... men det löser sig.
                      Pia och Dan har varit här en sväng - och det togs filmer och bilder en masse. Det lilla jag såg i displayen på Pias kamera var helt enastående, men så skall Mästerfotografen välja ut bilder senare, och...
                      Jag hoppas också!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Du sätter det till 100% Johnny!

                        Det är många fina "spel" mellan de olika vuxna individerna - men skön frid och ro. Ynglen från första kullen börjar få små fina fenspetsspröt (sicket ord, va?) på stjärtfenorna och de börjar se ut som den vuxna varianten i miniformat. Jag kan sitta som i trans flera timmar framför burken.
                        Det är väl ytterst så här vår hobby ska vara, att man hamnar i ett avnjutande av det som man skapat förutsättningar för dvs. fiskar, växter (stenar? ) som trivs och utvecklas. Blir lätt att hobbyn blir inredande och nyanskaffandet av fisk och annat. Förändringarna vi inför blir kanske ibland/ofta enbart för oss, inte för akvariets innevånare. Så för mig blir denna tråd lite av en konstant inspirationskälla. Ha det så kul nu. Är lite avis på Pia som får avnjuta det hela på första parkett.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det är väl ytterst så här vår hobby ska vara, att man hamnar i ett avnjutande av det som man skapat förutsättningar för dvs. fiskar, växter (stenar? ) som trivs och utvecklas. Blir lätt att hobbyn blir inredande och nyanskaffandet av fisk och annat. Förändringarna vi inför blir kanske ibland/ofta enbart för oss, inte för akvariets innevånare. Så för mig blir denna tråd lite av en konstant inspirationskälla. Ha det så kul nu. Är lite avis på Pia som får avnjuta det hela på första parkett.
                          Ja, du nailar det igen Johnny!
                          Hobbyn, för min del, är att ha ett eller flera kar som liksom verkligen får gå in sig - samtidigt som man planerar för andra kar och olika miljöer.
                          De kar som får mogna över lång tid får man med tid ganska svårt att messa med, och det är dessa kar man verkligen kan sätta sig framför och bara "åka iväg" in i.
                          Sedan är det även kul att planera nya baljor och liksom dona loss med dessa.

                          Ja, Pia och Dan var här några timmar, och vi får väl kanske höra vad Pia tycker och tänker om T-karet lite senare. Det togs iallafall en jädrans massa bilder, och vi vet ju hur Pias bilder blir...

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Japp, tack för kaffe och Dumlen nu var "på spåret" färdigsett och jag har gått igenom bilderna så här kommer ett axplock
                            Och sen tog jag själv en liten film, i början var det med MH påslagen och sen med ljuspuckarna.


                            Glömde ju säga att detta kar är ett helt fantastisk kar, jag och Gobben satt som klistrade och tittade på hur hela kolonin inteagerade med och mot varandra
                            Är djupt impad av all sten och uppbyggnad, gav en ett och annat och fundera på
                            ... förresten Mats, hur går det med stenen som var lite skarp, förlåt för att jag satte tankar i snurrning så hör på en fredags eftermiddag
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av PiaJo; 10 January 2014, 22:18.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Pia...
                              Jag vet inte ens hur jag skall börja att beskriva hur mycket jag beundrar dig som akvarist, inredare - och inte minst; fotograf. Det är helt enkelt bortom all beskrivning...

                              Nu vill jag ta betraktarens intryck tillfånga ett ögonblick, skärpa dessa ett uns och peka på några ytterst fina detaljer. Vi börjar med bilderna - som är beyond me, so to speak;
                              Har jag varit kapabel att visa Neolamprologus gracilis enda "färgtema", förutom de vita fenspetsarna och de blå ögonen, om vi bortser från den, i mitt tycke, mycket snygga grundfärgen på kroppen? Nej, svarar jag. Vaddå?, undrar de få som tittar i tråden.

                              Jo, och märk väl, det blå, fluorescerande färgstrecket under ögonen - en så liten detalj att man aldrig egentligen lägger märke till den.
                              Pia, med sina fantastiska fotografiska kunskaper har lyckas fånga detta - något som jag själv ser dagligen, men aldrig lyckas fånga på bild...

                              Filmen som Pia har tagit, fiffigt ihopsatt i två delar med två olika sorters belysning, fångar allt det som jag själv pinsamt nog försökt att återskapa under några månaders tid och fatalt misslyckats med, i ett enda svep. Det är inte bara bilder Pia är bra på, utan även film!

                              Nu till inredningen; Min största lycka är när vi i trådarna pratar inredning - stöter och blöter oilka tankar, funderingar och sedermera lösningar på hur vi kan förbättra, eller förändra en inredning så att den blir mer harmonisk.
                              Som ett litet test skall jag utelämna två distinkta, kritiskt och helt rätt analyserade "fel" som Pia upptäckte inredningsvis i mitt kar. Jag tänker alltså inte avslöja detaljerna ännu - men vara helt ärlig när jag åtgärdat dom, och kommer att visa "innan"- och "efter"-bilder, så skall vi se om ni upptäcker det också!

                              Så kul att ha er, Pia och Dan, här idag!
                              (Jag har fått lite nytänk angående fotografering, kan man säga...)
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 January 2014, 00:46.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Bara till att hålla med!
                                Du tar rysligt snygga bilder Pia!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...