Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    nu har jag en fråga, kanske korkad men..
    men när man har flera kullar och flera par med kullar, ser paren skillnad på "din och min unge" eller om jag säger så här.. om det kommer över ett yngel till andra paret, speciellt när de är helt nya" blir detta bortkört eller är alla som en enda stor "happy family"?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      nu har jag en fråga, kanske korkad men..
      men när man har flera kullar och flera par med kullar, ser paren skillnad på "din och min unge" eller om jag säger så här.. om det kommer över ett yngel till andra paret, speciellt när de är helt nya" blir detta bortkört eller är alla som en enda stor "happy family"?
      En enda stor happy family!
      Om du kollar på filmen i inl. 7363 så ser man sidan där "det andra paret" är - tillsammans med den ena parten av "det första paret", och en "medhjälpare" högst upp i högra hörnet. Alla fyra yngelkullarna går obehindrat överallt i karet, och de kommer att hjälpa till med eventuella yngelkullar som kommer även från "par nummer två".
      Det är detta som är en fint fungerande koloni. Den tar tid att etablera sig, men väntan är väl värd!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Aha, då tänkte jag rätt
        skall kolla in filen igen
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Aaahhh, lite stilla vattenbyte.

          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            ... och så lite av de intrikata "spelen" i baljan...

            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Finfint!
              Fan om jag inte skulle satsa på similis eller multisar ändå... Så grymt att se kolonilevande fisk!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Finfint!
                Fan om jag inte skulle satsa på similis eller multisar ändå... Så grymt att se kolonilevande fisk!
                Jag tror du gör ett bra val där. Tänk dig ett puttrande gytter av vuxna och yngel, utan allt för mycket kivande, överallt.

                Kommentar

                • woodlund
                  • December 2011
                  • 666

                  Varje gång jag tittar på dina filmer slås jag av hur verklighetstroget allt ser ut , nästan som att se en film som skulle kunnat vara från det vilda , underbart
                  1900Liter Diskusvatten


                  Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av woodlund
                    Varje gång jag tittar på dina filmer slås jag av hur verklighetstroget allt ser ut , nästan som att se en film som skulle kunnat vara från det vilda , underbart
                    Gôtt att du upplever det så!
                    Ja, vi har ju genom åren, mest förr dock, snackat en hel del om inredning - nu är det mer andra intressen och "problem" som avhandlas här på forumet, men det skall ju vara så.

                    Jag skall inte rabbla upp hur jag tänker angående inredningsdetaljer och hur man kan arbeta med de inredningsdelar man har för att nå sina visioner - det finns massor av sådant tidigare här i tråden och i andra trådar. Men, jag tror att nyckeln till att ett ganska litet kar, som detta 540-litare, ser stort och "naturligt" ut är att man jobbar med stort kontra smått - och inte funderar i den gängse "akvariumboxen". Här handlar det om ganska små fiskar, som har fått en inredning bestående av mastodontblock till stenar, som dessutom är placerade för att visuellt försöka tränga undan glasrutornas gränser.
                    Ibland lyckas det - och ibland inte... Det här karet har en viss impact ändå, måste jag säga - speciellt när man sitter framför det.
                    Jaja, mina 25 öre...
                    Kul att du diggar det, woodlund!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      GOTT NYTT ÅR på dig Mats å tack för alla filmer och hjälp under året som snart är slut .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        GOTT NYTT ÅR på dig Mats å tack för alla filmer och hjälp under året som snart är slut .

                        //Inger

                        Gott Nytt År önskar jag Dig också Inger - och alla Zoopetare!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Detsamma till dig Mats. Tack för all inspiration och kloka tankar.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Gott Nytt År önskar jag Dig också Inger - och alla Zoopetare!
                            Gôtt nytt år önskar jag dig med!
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • KJE
                              • August 2013
                              • 1066

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Gôtt nytt år önskar jag dig med!
                              Och jag med, Gott nytt år!
                              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Tack skall ni ha ALLA - ingen nämnd, ingen glömd!

                                Jag står vid spisen långa stunder denna kväll, men hinner slänga upp en filmsnutt på lill-karet.
                                Pia skall ta med sig en skock Kolglödstetror som säkerligen kommer att trivas i detta kar.



                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                                Kommentar

                                Arbetssätt...