Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Jag brukar ju inte fotografera skämsiga kar hemma (just nu har jag två...), men däremot skulle jag kunna bidra med ett förjävla skämsigt kar på en restaurang i centrala Uddevalla...
    Håll till godo!
    [ATTACH=CONFIG]66105[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66106[/ATTACH]
    Avspeglade det sunkiga akvariet hela restaurangen, maten, smaken och upplägget?
    Intressant att veta....
    //Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Sotfläckar? Är det specifikt för diskusar? Vad kommer det ifrån? Är det medfött?
      //Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Akvariestugan

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Bilder är alltid kul på något sätt, och jag tycker det spännande att bläddra i "bildpapperskorgen" för att se om man kan hitta några sköna guldkorn.
        Jag tänkte på Bluewing-Johnnys Discusar och funderade på om jag kunde hitta de tidigaste bilderna på de jag startade upp med. Man hade en sketakass kamera, men för den tiden "modern" och digital dessutom. Man köpte ju Discus utan att egentligen ha så stor koll och sådant som "sot" tyckte jag bara var snyggt... Men sothönan var en formidabel moder trots alla hennes sotfläckar. Likadant var det med de röda discusarna - kanske inte världens snyggaste i kroppsformen, men jädrar vad de lekte och yngelvårdade.

        Nåväl, här är några skämsiga bilder från förr... puuh!
        Vad kul att se bilder som har några år på nacken. Kommer ihåg dessa sotfläckar som var jättehäftiga då. Men det är ju himla synd att inte fler skannar in bilder från de kort och dior de har hemma. Dessa är ju från den digitala eran. Har själv en diaskanner som automatiskt gör en digital kopia av mina negativ och dia.
        Men har inte en enda bild av mina akvarium från förr. Skulle vara kul om någon i en tråd kunde visa bilder från förr. Inredningsideal och annat var ju annorlunda då.
        Men åter till dina diskus då. När du började med Diskus, höll du dig då till de nästan ortodoxa regler som fanns för skötseln av dem? Eller var du även då lätt egensinnig och gick mera på magkänsla än bokkänsla? Min Diskusinsikt är ju inte speciellt gammal så för inte så länge sedan hade jag tyckt att de röda var perfekta i form och huvud.
        Men i en vanlig akvarieaffär så är det ju ofta dessa formvarianter du hittar.
        När du började med Diskus, klickade det då direkt eller tog det ett tag innan du fastnade för dem? En del arter fastnar man ju för direkt.

        Hade själv t.ex. Röd ciklid och kunde stundtals riktigt dregla över deras färger och yngelvård. Jag var fanatisk röd ciklid anhängare i ett par år, då ett läckert lekpar gav mig mängder av yngel att kränga till vänner och butiker. Artemiaflaskor puttrade då hemtrevligt i sovrummet tillsammans med luftpumpsbrum och eheimsstrilskval.
        Dina Diskusbilder skapade en minneslucka till 70-talet.
        Senast redigerad av Bluewing; 17 December 2013, 12:55.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Marten88
          Sotfläckar? Är det specifikt för diskusar? Vad kommer det ifrån? Är det medfött?
          //Johan
          Jag vet inte riktigt det... men jag tror det är pigmentfläckar hos mer solitt färgade discus - någon som vet?

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            Efter en stunds informationssökande har jag lyckats koppla sotfläckarna till spirulina som ingår i endel foder och algtabletter, stress har även nämnts.
            Det är ofarligt och kan försvinna efter ett tag vid byte av foder.
            Det har även nämnts att det lättare utvecklas på äldre fisk, samt att även andra arter än diskus kan drabbas.
            Är jag på rätt spår

            //Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Johnny! Det är bara drygt 10 år sedan jag skaffade mina första Discusar. Jag har alltid gillat dom men inte förrän senare i karriären bestämde jag mig för att testa. Jag läste på och försökte tillskansa mig så mycket information som möjligt. Trots Discusens lite mer delikata sätt, har jag alltid skött dom som mina andra fiskar - med ett stort mått sunt förnuft och inte så mycket "pill-pill". Så, det är i stort sett magkänsla det har handlat om, för min del.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Marten88
                Efter en stunds informationssökande har jag lyckats koppla sotfläckarna till spirulina som ingår i endel foder och algtabletter, stress har även nämnts.
                Det är ofarligt och kan försvinna efter ett tag vid byte av foder.
                Det har även nämnts att det lättare utvecklas på äldre fisk, samt att även andra arter än diskus kan drabbas.
                Är jag på rätt spår
                //Johan
                Säkert!
                De pigment som, så att säga, "färgar" de svarta banden på normalt färgad Discus - finns även på/i discusar som inte har några band att svärta ner - och kommer i uttryck som fläckar och prickar - sot.
                Ungefär så har jag förstått det, men har även hört det som du beskriver - att vissa foder som är färgframhävande kan få sotfläckar att framträda.
                Här är några bilder på ett White Butterfly-par som kunde få sotfläckar, speciellt när de lekte och liksom lade sig till med en "mörkare" lekdräkt - som de på grund av sin färg inte kunde göra...
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ursprungligen postat av Marten88
                  Avspeglade det sunkiga akvariet hela restaurangen, maten, smaken och upplägget?
                  Intressant att veta....
                  //Johan
                  Njaae, käket var la helt OK...

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Mycket Discus här på forumet just nu. Det är fantastiskt kul tycker jag - och många Discussugna är det som skall testa på dessa fantastiska ciklider. Jag får önska alla lycka till med Discushållningen, det är ju lite stök och bök, byta vatten och sådana grejer.


                    Att ha Discus är lite av ett enigma för de flesta, man oroas lätt och det är många parametrar som skall till för att lyckas. Tur är väl att vi har ett redigt gäng både tjejer och killar (ingen nämnd och ingen glömd) som verkligen har ordnat till sina Discuskar på bästa sätt, och det visar sig nu i att många blir inspirerade och sugna på denna ciklidernas Rolls Royce.
                    Nu gäller det bara att de som söker lyckan med Discus inte tappar sugen om det uppstår lite mankemang emellanåt. Men, det fixar sig på allra bästa sätt, är jag övertygad om. Själv har jag ju haft en oändlig tur med Discus, trots oortodoxt förfarande, och "snart" har jag en trupp nya discusar igen - som om inget hade hänt!


                    Idag bytte jag en skvätt i 540-karet, där det ju går lite Tanganyikaciklider (N. gracilis - Tanganyikasjöns "Endlersguppys") och tog en liten filmsnutt efteråt.
                    Nu börjar revirgränserna suddas ut och det märks verkligen att en koloni är i begynnande...


                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Härligt att det finns fler som smyger omkring här på forumet på nätterna.

                      Och det roliga med att du ska ha discus igen (i ditt blivande stora akvarie misstänker jag) är att jag är ganska säker på att vi kommer att få se många fina bilder och filmer. Det kan man aldrig få för mycket av

                      Men det är en lång väntan för oss alla här på forumet tills du är färdig med ditt jätteakvarium.
                      Det ska bli lika roligt att få se både bygget och när allt är klart med invånare och allt.
                      Den som väntar på nåt gott heter det ju

                      Och fin och intressant film på gracilisarna som vanligt!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Mycket Discus här på forumet just nu. Det är fantastiskt kul tycker jag - och många Discussugna är det som skall testa på dessa fantastiska ciklider. Jag får önska alla lycka till med Discushållningen, det är ju lite stök och bök, byta vatten och sådana grejer.


                        Att ha Discus är lite av ett enigma för de flesta, man oroas lätt och det är många parametrar som skall till för att lyckas. Tur är väl att vi har ett redigt gäng både tjejer och killar (ingen nämnd och ingen glömd) som verkligen har ordnat till sina Discuskar på bästa sätt, och det visar sig nu i att många blir inspirerade och sugna på denna ciklidernas Rolls Royce.
                        Nu gäller det bara att de som söker lyckan med Discus inte tappar sugen om det uppstår lite mankemang emellanåt. Men, det fixar sig på allra bästa sätt, är jag övertygad om. Själv har jag ju haft en oändlig tur med Discus, trots oortodoxt förfarande, och "snart" har jag en trupp nya discusar igen - som om inget hade hänt!


                        Idag bytte jag en skvätt i 540-karet, där det ju går lite Tanganyikaciklider (N. gracilis - Tanganyikasjöns "Endlersguppys") och tog en liten filmsnutt efteråt.
                        Nu börjar revirgränserna suddas ut och det märks verkligen att en koloni är i begynnande...
                        Tanganyikasjöns Endlers. Den bilden var svår att få in i skallen Helskön meditativ film av en stor harmonisk koloni. Förstår att du kan drömma dig bort i det. Skulle kunna sitta en hel kväll och bara vila ögonen på det.
                        Svårt att se att det nyss var kamp så att skinn och ben bröts.

                        Roligt det där med Discus Mats. Men är det i stooooora karet du menar. Eller har det liksom smugit sig in ett ytterligare kar i någon vrå hemma?

                        Jag har också noterat en Diskusboom som jag kan förstå att även jag bidragit lite till. Det känns lite kluvet. Mest roligt i betydelsen att diskusen som så är intressant, vacker och personlig. Lite bekymmersamt då all den skötsel som krävs är kopplad till mycket uppmärksamhet på dem. Läser man in sig och förbereder sig ordentligt är väl en sak för då vet man hur det kan bli med dem. Annars så kan jag tänka mig att det blir en del oro här i forumet när det går snett.
                        Vet att du sa till mig i början att: ställ in dig på att med någon eller några så kommer det att skita sig.... Det var ett bra råd och jag har det i mig och även min fru är förberedd på att det kan bli så. Nu härskar ju total harmoni i mitt kar just nu, men under ytan så är vissa individer "bräckligare" i perioder och någon tenderar tunna ut. Så det är ett dagligt pyssel. Det är ju det som är lika intressant som diskusen i sig. Håller tummarna för att det går bra hela vägen för dem.

                        Tänker bara högt. Vet ju att detta kan du mycket bättre än jag. Men blir lite fundersam om jag läser att någon vill ha lite jobb med karet och funderar på Diskus.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Jesper och Johnny!
                          Ja, det är i det stora karet jag tänker mig ha en skön skock med diskus längre fram - och jag skrev; snart, inom citationstecken... för det blir lång väntan innan det är dags. Den som väntar på något gott, väntar - som vi vet - alltid för länge!

                          Man får nog säga att du, Johnny, har satt en standard med din Discustråd, och jag tycker du gör ett fint jobb med att ta dig an alla som är i Discus-sug-stadiet, med allt vad det innebär.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 December 2013, 08:56.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Tanganyikasjöns Endlers. Den bilden var svår att få in i skallen Helskön meditativ film av en stor harmonisk koloni. Förstår att du kan drömma dig bort i det. Skulle kunna sitta en hel kväll och bara vila ögonen på det.
                            Svårt att se att det nyss var kamp så att skinn och ben bröts.
                            Det är för jädra gôtt när de där mest intensiva revirstriderna lägger sig. Nu har det börjat bli så att de vuxna accepterar varandra, och det uppstår mindre revir där gränserna dras i det absoluta närområdet. Ynglen är dock överallt och är helt fria från hot och jagande.

                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Där är många ....
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Där är många ....
                                Ja du, där är fyra rätt mastiga kullar nu...
                                Lite beroende på hur karet utvecklar sig (detta har en hel del med hur länge ursprungsparet/en lever) så kommer det till en punkt när det blir så många halvvuxna och vuxna fiskar att man får börja gallra - och det är inte det lättaste med den inredning jag har gjort. Detta tror jag dock ligger ganska långt fram i tid - så nu är det bara att njuta av karet och den, faktiskt, sköna lunken!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...