Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av HWH
    Skitcool ju.

    Men du gör mig konfunderad. Har ju lovat min make ett Malawi och har nu ett tomt 300l i källaren. Men frågan är inte om jag ska försöka intala honom att detta med Tanganyika är rätt häftigt ändå. Bara älskar hur dina yngel i en viss storlek håller ihop under en liten klippa som ett dagis.
    Du/ni skall såklart välja det som känns kul, vackert och intressant. Gillar man färg, liv och rörelse så kan nog ett Malawikar bli alldeles förträffligt.
    Just detta att alla yngel oavsett storlek är med och hjälper till i kolonien är nog det häftigaste med "prinsessor"!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Så här har du aldrig sett mig.. Kommer aldrig att upprepas heller... Så ung jag var och med pudelfrilla
      Halloooooo..!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av HWH
        Äntligen fredag på Zoopet!

        EDIT: du såg ju ut som en riktig stridspitt som parat sig med guldlock. Hur kul som helst, tack för att du delar med dig.
        Hahaaa, kan säga som så att "guldlock"( jag själv som Ung-Lotta) var lite av en "hangaround" med stridspittarna... Då tidens FBU-are

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloooooo..!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Du/ni skall såklart välja det som känns kul, vackert och intressant. Gillar man färg, liv och rörelse så kan nog ett Malawikar bli alldeles förträffligt.
          Just detta att alla yngel oavsett storlek är med och hjälper till i kolonien är nog det häftigaste med "prinsessor"!
          Skulle man ha allt som känns kul så skulle det svämma över här hemma. Men dina filmer gör det så spännande med det inte är utseendet, men beteendet som är tjusningen. Får väl kanske leta upp lite Malawifilmer som motvikt.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Malawi är mer som att ha ett gäng livsglada fjortisar med kort stubin och i snygga kläder. Hade Malawi i 10 år och trivdes gott med dem. Men det är mera mixen som är det centrala. Och att man läser in sig på vad de lever i för del av Malawi. Det är inte som många tror bara att slänga in en hög med sten och tadaaa har man ett Malawiakvarium. Viktigt att det blir arter som funkar ihop. Så läs in er på fisktyperna så inser ni att de kan vara riktigt intressanta. Nu kom det visst in ett Malawivirus i tråden
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              För mig kommer det nog att bli Malawi nästa gång jag provar på något slags biotopriktigt, gillar att det är så färgglada fiskar, fast nu närmast är det ju SA och Discus som gäller
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Malawi är mer som att ha ett gäng livsglada fjortisar med kort stubin och i snygga kläder. Hade Malawi i 10 år och trivdes gott med dem. Men det är mera mixen som är det centrala. Och att man läser in sig på vad de lever i för del av Malawi. Det är inte som många tror bara att slänga in en hög med sten och tadaaa har man ett Malawiakvarium. Viktigt att det blir arter som funkar ihop. Så läs in er på fisktyperna så inser ni att de kan vara riktigt intressanta. Nu kom det visst in ett Malawivirus i tråden
                Ja, det gör inget - det får väl bli några Malawi-hickups här i tråden ibland. Som sagt, jag har aldrig haft Malawiciklider och kommer aldrig att skaffa heller, men det är säkert jättespännande och intressanta fiskar att ha när man, så att säga, kan dom - och fina färger har dom ju onekligen.

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, det gör inget - det får väl bli några Malawi-hickups här i tråden ibland. Som sagt, jag har aldrig haft Malawiciklider och kommer aldrig att skaffa heller, men det är säkert jättespännande och intressanta fiskar att ha när man, så att säga, kan dom - och fina färger har dom ju onekligen.
                  Och jag som trodde att det inte var någon skillnad mellan dem, och bara trott att det var ciklider.. Mer där ser man, jag gillar verkligen dom filmer där du har visat tangyanikans(stavning?) magiska värld..

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Dopply
                    Och jag som trodde att det inte var någon skillnad mellan dem, och bara trott att det var ciklider.. Mer där ser man, jag gillar verkligen dom filmer där du har visat tangyanikans(stavning?) magiska värld..
                    Jo, det är allt skillnader mellan Malawi- och Tanganyikasjöarnas ciklider.
                    Här ett litet axplock av några av Tanganyika-arterna som jag haft.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Här är två små gracilisyngel, plåtade för en stund sedan.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Bilder är alltid kul på något sätt, och jag tycker det spännande att bläddra i "bildpapperskorgen" för att se om man kan hitta några sköna guldkorn.
                        Jag tänkte på Bluewing-Johnnys Discusar och funderade på om jag kunde hitta de tidigaste bilderna på de jag startade upp med. Man hade en sketakass kamera, men för den tiden "modern" och digital dessutom. Man köpte ju Discus utan att egentligen ha så stor koll och sådant som "sot" tyckte jag bara var snyggt... Men sothönan var en formidabel moder trots alla hennes sotfläckar. Likadant var det med de röda discusarna - kanske inte världens snyggaste i kroppsformen, men jädrar vad de lekte och yngelvårdade.

                        Nåväl, här är några skämsiga bilder från förr... puuh!
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 December 2013, 17:23.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Jag brukar ju inte fotografera skämsiga kar hemma (just nu har jag två...), men däremot skulle jag kunna bidra med ett förjävla skämsigt kar på en restaurang i centrala Uddevalla...
                          Håll till godo!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 040820131742.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,6 KB
ID: 2155269Klicka på bilden för större version

Namn: 040820131740.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,2 KB
ID: 2155270

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Jag brukar ju inte fotografera skämsiga kar hemma (just nu har jag två...), men däremot skulle jag kunna bidra med ett förjävla skämsigt kar på en restaurang i centrala Uddevalla...
                            Håll till godo!
                            [ATTACH=CONFIG]66105[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66106[/ATTACH]
                            Ja vad ska man säga, annat att det är så jädrans tragiskt

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Så kan det bli.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Bilder är alltid kul på något sätt, och jag tycker det spännande att bläddra i "bildpapperskorgen" för att se om man kan hitta några sköna guldkorn.
                                Jag tänkte på Bluewing-Johnnys Discusar och funderade på om jag kunde hitta de tidigaste bilderna på de jag startade upp med. Man hade en sketakass kamera, men för den tiden "modern" och digital dessutom. Man köpte ju Discus utan att egentligen ha så stor koll och sådant som "sot" tyckte jag bara var snyggt... Men sothönan var en formidabel moder trots alla hennes sotfläckar. Likadant var det med de röda discusarna - kanske inte världens snyggaste i kroppsformen, men jädrar vad de lekte och yngelvårdade.

                                Nåväl, här är några skämsiga bilder från förr... puuh!
                                Bilder är alltid kul, då får gärna leta vidare nån dag eller tom idag
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...