Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Lite som när jag hade Malawi och hade en elak jäkel, Elongatus. Han hade hoppat ur och jag hittade honom som torr pinne på golvet. Släppte i honom så att mina småbarn inte skulle äta upp den. En timme senare skulle jag hämta upp den då ryckte det lite i gällocken. Senare på kvällen hade denna Frankenstein med slafsiga fenor som vanligt alla fiskar upptryckta i ett hörn. På två veckor syntes inget av det som skedde. Extrema överlevare känns det som. Undrar varför. Betingelserna är väl inte så tuffa där de lever?
    Låter som en redigt tough son-uva-grandmuthafooka, Johnny, härligt att höra!
    Här kommer ett erkännande från mitt håll; har inte en aning om vad malawiciklider handlar om... har aldrig brytt mig och kommer troligvis aldrig att göra det heller...
    Men, det går säkert livat till hos Malawicikliderna också..? Du får fråga malawiexperterna, (jag struntar ju i det) och de frekventerar ju inte denna tråd, med all största säkerhet...


    Hoppas du stannar kvar här ändå...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag kanske skall gjuta lite olja på vågorna - och varför inte en liten film till;

      video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Hörru Mats!
        Vad för sorts filter skall man satsa på i ett pyttelitet T-kar?
        Jag fick ett presentkort på födelsedagen, så jag kan ju lika gärna köpa något ordentligt istället för Fluval4:an som kommer piska upp en mindre storm i det lilla karet!
        Såg ett litet Fluval ytterfilter i butiken som enl. förpackningen skulle räcka till 400L... Skall det vara bra blås eller bara stort filter i ett Tanganyika?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Mats, nästa gång du filmar karet, kan inte du gå lite längre ifrån så att man får med hela karet så man får vidden av det hela? eller har jag missat innan?
          Här är 5 minuter rakt framifrån.

          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Shit vad stora de är! Hur långt är karet?

            Och en rejäl filterburk har du under ser jag, det är mycket filter som gäller för en sådan här biotop förstår jag...
            Senast redigerad av Mr Woods; 13 December 2013, 09:10.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Här är 5 minuter rakt framifrån.

              http://www.youtube.com/watch?v=RMcB16Q_pSI
              Man skulle haft en snorkel. Den här kan jag köra på min tv idag. Jag har nämligen kommit på hur jag snabbt ska få lika fina akvarier som du Mats, jag kör dina filmer som sådan akvarie-dvd. Man får inte vara dum...
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Hörru Mats!
                Vad för sorts filter skall man satsa på i ett pyttelitet T-kar?
                Jag fick ett presentkort på födelsedagen, så jag kan ju lika gärna köpa något ordentligt istället för Fluval4:an som kommer piska upp en mindre storm i det lilla karet!
                Såg ett litet Fluval ytterfilter i butiken som enl. förpackningen skulle räcka till 400L... Skall det vara bra blås eller bara stort filter i ett Tanganyika?
                Jag har använt allt från luftdrivna innerfilter till mindre ytterfilter, typ Eheim Ecco i små kar. Jag tror du helt enkelt får pröva dig fram och hitta en filterlösning du kan trivas med.
                Lagom vattenrörelse - inget överdrivet blås!

                Kommentar

                • Dopply
                  • December 2012
                  • 485

                  Har du försökt att räkna ut hur mycket ditt kar väger? du har ju inte LITE sten! o_O

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Shit vad stora de är! Hur långt är karet?

                    Och en rejäl filterburk har du under ser jag, det är mycket filter som gäller för en sådan här biotop förstår jag...
                    Det är ett standard 540: 150x60x60 cm.
                    Jag brukar ställa ett stöddigt eheimfilter (2250 eller 2260) vid varje kar så är filterfrågan löst för ett par år framåt.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Man skulle haft en snorkel. Den här kan jag köra på min tv idag. Jag har nämligen kommit på hur jag snabbt ska få lika fina akvarier som du Mats, jag kör dina filmer som sådan akvarie-dvd. Man får inte vara dum...

                      Haha!
                      Det fanns ett pausprogram i TV på 70-talet, med... Malawiciklider... Det var rätt häftigt att kolla på.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Dopply
                        Har du försökt att räkna ut hur mycket ditt kar väger? du har ju inte LITE sten! o_O
                        Akvariet med vatten väger väl lite över ett halvt ton... ja, och sedan får man plussa på med all sten... jag har inte riktigt funderat på hur tung själva stenen är, men tungt är det!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ett ytterfilter hade nog varit roligast så det slipper ta plats i karet! Har för mig att du sagt att man alltid skall låta dem gå på fullt blås, så det får ju bli något av de minsta då...

                          Nu lyckades jag få upp corysarna ur bolivianernas kar förresten! De är helt klart betydligt mer aktiva och "stimmiga" i ett naket 45L med bara lite sjösten, ett nystan hornsärv och tre svärdbärare. Väldigt konstigt det här, de kanske helt enkelt är rädda för cikider? Nu får de gå i karantänskaret en stund så får vi se om skäggtömmarna växer ut igen på dem... Det var sju kvar av tjugo(!) så jag har tappat tretton stycken, och ett halvdussin har jag aldrig hittat får väl försöka se det som att mina växter får fin gödning...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Ett ytterfilter hade nog varit roligast så det slipper ta plats i karet! Har för mig att du sagt att man alltid skall låta dem gå på fullt blås, så det får ju bli något av de minsta då...

                            Nu lyckades jag få upp corysarna ur bolivianernas kar förresten! De är helt klart betydligt mer aktiva och "stimmiga" i ett naket 45L med bara lite sjösten, ett nystan hornsärv och tre svärdbärare. Väldigt konstigt det här, de kanske helt enkelt är rädda för cikider? Nu får de gå i karantänskaret en stund så får vi se om skäggtömmarna växer ut igen på dem... Det var sju kvar av tjugo(!) så jag har tappat tretton stycken, och ett halvdussin har jag aldrig hittat får väl försöka se det som att mina växter får fin gödning...
                            Vet inte om jag har sagt något om fullt blås direkt... men, jag låter mina filter gå som de är tänkta att göra - sätter bara igång dom och så får de sköta sig själva.

                            Jädra spejsat med corysarna - hoppas att de tar sig!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              OK, kanske det var någon annan som sa det då, att man inte skall strypa ett ytterfilter utan köpa ett mindre och låta det gå för fullt, men det låter ju på något sätt logiskt!

                              Kommentar

                              • simpson
                                • July 2012
                                • 666

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Shit vad stora de är! Hur långt är karet?

                                Och en rejäl filterburk har du under ser jag, det är mycket filter som gäller för en sådan här biotop förstår jag...
                                Rejäl filtrering gäller väl för alla typer av akvarium i stort sett?

                                Sedan får du titta på de fiskar du tänkt dig, en del fiskar i Tanganyikasjön lever ju i bränningszonen där det är mycket vattenrörelse och syre och har troligen ingenting emot liknande förhållanden i ett kar. Andra lever i mer stillsamma miljöer och uppskattar troligen inte om det är för strömt etc.

                                Men strilrör etc kan ju förvandla en lite för kraftig pump till helt lagom utan att det blir sandstorm i akvariet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...