Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av HWH
    Håller med. Som vanligt slår Mats huvudet på spiken och skriver så långa fina inlägg att det blir så roligt att läsa. Hela den här tråden är ju ett akvaristiskt drömställe. Inte minst när man länkar sig vidare till det stora filmbiblioteket på youtube. Lätt att jag fastnar och glömmer att jag ska städa idag.
    Du får städa en annan dag!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Dopply
      Jag har ett 50L och ett 180L.. Båda med en lagom balanserad fisksoppa som innefattar diverse kontinenter

      Sedan har jag ett 250L som har stått tomt sedan jag köpte det för 4 månader sen, det står och väntar på att jag ska komma på hur jag ska göra med det.
      OK, då har du några burkar att fundera över, och renodla.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Intressant med ditt svar, Mats! Tack. Ska grunna vidare på det du skrivit. Nöjd med luftpumpen?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Intressant med ditt svar, Mats! Tack. Ska grunna vidare på det du skrivit. Nöjd med luftpumpen?
          Njaae, Johnny - det är la inget egentligen att grunna på? Fasen, du vet, efter alla dessa år så blir det lite olika fisk i karen - sedan gäller bara hur man hanterar grejerna. Vilken pump tänker du på?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Men jag gillar att grunna. Låt du en gammal man få hålla på att böka med tankarna, pojkvasker.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Luftvärmepumpen.....
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag hade tänkt att filma de lite större ynglen - bara för att ni skall få se hur de ser ut på närmare håll - och såg en liten grej då jag tittade på filmen innan hag lade upp den på YT.
                Innan jag avslöjar vad det är (en petitess, så förvänta er inga stordåd nu...) så tänker jag lite på hur vi ofta oroar oss över att någon fisk får ett skrapmärke, någon prick, söndertrasad fena eller något annat trivialt och att att vi tänker oss att nu är det klippt för den här fisken... Not to worry, brukar jag säga!


                För någon vecka sedan utspelade sig en redig fajt mellan två N. gracilisar. Det var jaw-lock upphöjt till tio, och korkat nog tog jag inte fram kameran - hade faktiskt inte en tanke på det...
                Skit samma - efter en bra stund lät de varandra vara ifred och jag tittade lite extra på den ena av kombatanterna. Denna hade fått underkäken itudelad på mitten och ner mot halsen, spräckt, sönderslagen - eller vad man nu skall kalla det i fisktermer.
                Underkäken på fisken hade nu blivit två isärstående, i från varandra pekande "pinnar"... eller flikar, med löst kött hängande runt munnen.


                OK, tänkte jag, det här blir inte så "pretty", den här figuren går nog och gömmer sig, lägger ner verksamheten och dör inom kort.


                Icke sa gracilis-Nicke. Redan någon timme efter fajten var fanskapet framme och skulle ha mat - och käkade som om inget hade hänt... med den där jädra "predator"-(filmen)-käften, som såg ut som en havsanemon i öppet läge.


                Då försökte jag ta ett par bilder, men det var stört omöjligt - det blev bara suddigt och kass. Sedan tänkte jag inte mer på det hela utan väntade bara på att se fisken död eller deformerad, i någon form...


                Nu, här i yngelfilmen, dyker krigaren upp efter ett par minuter och man kan se den läkta käken på fisken under några sekunder - en fin, harmynt underkäke som har läkt sig mycket tjusigt och som fungerar perfekt, trots ett fett (och stentufft) ärr!


                Ja, jag vet fan inte om ni som kollar på detta tycker att detta är så fränt, men jag själv känner en ganska stolt inställning till dessa tuffa ciklider - och, varför inte, dela med sig av det hela?


                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Men jag gillar att grunna. Låt du en gammal man få hålla på att böka med tankarna, pojkvasker.
                  (Givakt) Yes Sir!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Luftvärmepumpen.....
                    Installerad och klar - nu är det julevarmt i kåken! MMmmmm...!

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      Håller med om att det är fränt. Men utan bakgrundshistorien vet jag inte om jag hade fattat hur fränt. Tack för att du delar med dig!

                      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Knax
                        Håller med om att det är fränt. Men utan bakgrundshistorien vet jag inte om jag hade fattat hur fränt. Tack för att du delar med dig!
                        Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                        My pleasure!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Jag skämtar bara Läckert med en ärrad fisk på det sättet. En kämpe. Men det måste ha läkt himla snabbt.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Jag skämtar bara Läckert med en ärrad fisk på det sättet. En kämpe. Men det måste ha läkt himla snabbt.
                            Ja, det gick mycket snabbt - tog lite över en vecka, 8-9 dagar, men så är det ofta i Tanganyikamiljön - det blir liksom inga sjukdomar och skit, de kör bara på!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Lite som när jag hade Malawi och hade en elak jäkel, Elongatus. Han hade hoppat ur och jag hittade honom som torr pinne på golvet. Släppte i honom så att mina småbarn inte skulle äta upp den. En timme senare skulle jag hämta upp den då ryckte det lite i gällocken. Senare på kvällen hade denna Frankenstein med slafsiga fenor som vanligt alla fiskar upptryckta i ett hörn. På två veckor syntes inget av det som skedde. Extrema överlevare känns det som. Undrar varför. Betingelserna är väl inte så tuffa där de lever?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Den ser ju stenhård ut, slagskämpen!
                                Nu har jag definitivt bestämt mig förresten, mycket tack vare dina filmer...
                                Det får bli ocellatus i mitt 85L, så köper jag ett minst lika stort kar som ditt och kör "riktig" Tanganyika en vacker dag när jag flyttat till ett bastantare golv!
                                Senast redigerad av Mr Woods; 12 December 2013, 22:18.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...