Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Johnny! Jag skall svara på dina intressanta frågor lite senare!

    Jag skall fixa med lite annat idag - har bland annat en gammal luftvämepump som lagt av och jag måste få hit en kille att byta ut den och sätta i en ny... vad skall vi gissa på? 15 000:- någonstans..?
    Ja, har man inte bekymmer så skaffar man sig.
    Det där lät inge kul... hoppas du kommer undan billigt
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av HWH
      Vad tråkigt och i december vet de väl att ta betalt. Men man brukar ju tjäna in en bra pump.
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Det där lät inge kul... hoppas du kommer undan billigt
      Jag snackade med boysen på firman nu och de kommer om en timme. Det kommer att gå på 15 000 efter rot. Men, vafan, jag får ett toppmodernt Mitsubishi-luft-luft-system.
      Jag borrar nog bergvärme om några år - lika bra det!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Luft-Luft.. ser man på jag trodde du skulle ha luft-vatten, trodde du hade vattenburet idag
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Glömde säga... lycka till och hoppas det blir bra
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Luft-Luft.. ser man på jag trodde du skulle ha luft-vatten, trodde du hade vattenburet idag
            Jo, men det är solcellpanelssystemet det - vatten. Det sitter en L-L i huset också. Men istället för att rodda om hela kåken nu med L-V, byter jag ut befintligt L-L till ett fräscht - och sedan, borrar jag bergvärme om några år.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Aha, då är jag med, låter som en mycket bra idé
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Aha, då är jag med, låter som en mycket bra idé
                Ja, jag har redan hört mig för med experten (som brukar hjälpa mig). Bergvärme is da shit, och det är lika bra att göra detta i en framtid. Men, förre ägaren till kåken var en fiffig sonuvabitch - och det där jädrans solcellsystemet fungerar som en dans... sommartid... (men då är det fanimej gratis).

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  vi har l-v och är mycket nöjda men den dagen vi bygger om garaget så kan de nog bli ett gäng men solpaneler där på och som lagras i en ack-tank

                  Mats, nästa gång du filmar karet, kan inte du gå lite längre ifrån så att man får med hela karet så man får vidden av det hela? eller har jag missat innan?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Visst, jag skall ta en ordentlig film, rakt framifrån på hela karet.
                    Här är en sisådär film tagen för någon månad sedan, kanske den kan vara ok så länge?



                    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Helt klart godkänd, det är alla dina filmer och de sista sekundrarna visade på snudd hela karet. Tackar!
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Du Mats, en liten fråga som rört sig i mitt huvud efter att ha avnjutit ännu några av dina underbara filmer i min tråd är denna: -Hur har du hunnit med allt? Du har ju med mina mått mätt haft oerhört många arter. Du är ju yngre än mig och om jag slår ut vad jag gissat att du ägt över åren när det gäller fisk och räkor så skulle du ju vara minst 100 år nu Jag menar nu inte att jag analyserat dina fiskval i detalj. Utan det är mera en magkänsla... Hur kan han, den där Mats, ha haft så många arter? Ibland finns ju denna känsla med en viss avund, det kan erkännas. Men oftast med tappad haka och lätt overklighetskänsla. Imponerad, det blir jag nästan alltid.
                        För egen del som är lite kycklingpappa, så blir det lätt så att jag blir vårdnadshavare för mina fiskar, så jag äger dem, adopterar dem, tills deras liv tar slut på något sätt. Är det så att du har dina fiskar och annat ett tag och säljer/ger vidare dem efter ett halvår när du är nyfiken på nåt nytt? När det gäller Anders så vet jag hur han gör.
                        Nu är du ju inte skyldig mig något svar på denna fråga, så det är helt ok att skippa svaret.
                        Men jag hungrar själv efter så många arter och dina filmer är delvis upphovet till detta. Har man sett en fisk eller räka röra sig så väcks känslan av, att det där vill jag se mer av. Så jag vill också ha sett dessa live i mina kar (säger den inre avundsjuka 3-åringen)
                        Men jag är en nyfiken typ och man kan ju alltid fråga? Eller vad säger du, Mr Bryzell?

                        Jag tror att om man tittar på flertalet som haft akvarium några år så ser man att det är ett ganska högt antal arter inblandade.
                        Sedan beror det också på hur många kar man har - stadigt eller i perioder.


                        För min del har det alltid varit så att jag har haft många kar och därför, per automatik, kunnat hålla ett flertal arter samtidigt.


                        En annan aspekt är inställning. Om man bortser från ungdomens ständiga bytande och velande mellan arter och olika miljöer - vilket medförde att man kunde ha många arter under ganska kort tid på grund av att man misslyckades med fiskarna eller att man helt enkelt tröttnade - så har jag med tiden insett att om man skall "testa" en art, så gäller det att förbereda sig och optimera fiskens förhållanden.
                        Här handlar det alltså inte om det vanliga förhållningssättet att blint och okunnigt köpa hem en eller flera arter, t.ex. ciklider, bara för att man tycker de är snygga i affären och att "man vill ha". Detta är en naiv inställning och hör amatörer till - men det är också ett förhållningssätt som man oftast måste gå igenom som spirande akvarist.


                        Om man nu får ett sug och "vill ha" en speciell fisk så gäller det att förbereda sig innan inköp - och sedan kan man testa.


                        När jag ser tillbaka genom åren blir även jag nästan förvånad över antalet arter jag haft - och givetvis har det inträffat att jag tröttnat, tappat sugen på en hel del fiskar och beslutat mig för att inte ha kvar dom. En sak som har varit, och är, viktig för mig är att alltid se till att fiskarna hamnar där de kan trivas och må bra, om de skall flyttas till någon annan.


                        Sedan har vi "brinntid" - alltså detta att förr eller senare blir en eller flera av fiskarna gamla, sjuka eller stannar av. Det uppstår ett stillestånd och man orkar inte fylla på med nytt blod - utan byter helt enkelt art eller inriktning. Detta tror jag är mycket vanligt inom hobbyn.


                        Ytterligare en aspekt är att saker inträffar - man kanske måste flytta, dränera en kåk och i samband med detta tömma tio ypperliga kar, kanske att olyckan är framme och något kar spricker o.s.v. Detta tror jag är ganska vanliga orsaker till att man helt byter arter och inriktingar - man går vidare och börjar liksom om från början.


                        När jag skaffar fiskar är min intention att de skall vara hos mig länge, men det finns en mängd olika anledningar till att det i många fall inte blir så.
                        En vanlig sak med fiskhållning, som med så mycket annat, är att vägen är målet. När man väl fått hem sin fisk man har varit sugen på - så är drömmen uppnådd och det uppstår ett "jahaja... då var jag liksom klar med detta, vad skall jag ha nu då..."
                        Det är i detta skedet man som akvarist måste jobba med det man har, att ta sina nya gunstlingar ett snäpp vidare... Det är inte alltid det lyckas, men om det gör det, behåller man gärna fiskarna och arbetar vidare med dom.

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          Bra skriver!

                          Jag känner igen mig i din text, jag ligger just nu som nybörjare i forskarstadiet. Man vet liksom inte riktigt hur man vill ha det, och hur länge ens intresse ska hålla i sig..

                          Men nu är man ju i det läget att man dragit på sig massa olika arter, och man vill ju inte bara kasta bort dem! Så planerna snurrar ju i huvudet konstant, och dom kommer och går.. Men dröm är ju att få ett lite mer harmoniskt Artspecifikt kar, men jag tror att min väg dit kommer att bli lång.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Dopply
                            Bra skriver!

                            Jag känner igen mig i din text, jag ligger just nu som nybörjare i forskarstadiet. Man vet liksom inte riktigt hur man vill ha det, och hur länge ens intresse ska hålla i sig..

                            Men nu är man ju i det läget att man dragit på sig massa olika arter, och man vill ju inte bara kasta bort dem! Så planerna snurrar ju i huvudet konstant, och dom kommer och går.. Men dröm är ju att få ett lite mer harmoniskt Artspecifikt kar, men jag tror att min väg dit kommer att bli lång.
                            Ja, jag vet hur det är, och jag kommer ihåg det väl! Är det endast ett kar du har?

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Ursprungligen postat av Dopply
                              Bra skriver!

                              Jag känner igen mig i din text, jag ligger just nu som nybörjare i forskarstadiet. Man vet liksom inte riktigt hur man vill ha det, och hur länge ens intresse ska hålla i sig..

                              Men nu är man ju i det läget att man dragit på sig massa olika arter, och man vill ju inte bara kasta bort dem! Så planerna snurrar ju i huvudet konstant, och dom kommer och går.. Men dröm är ju att få ett lite mer harmoniskt Artspecifikt kar, men jag tror att min väg dit kommer att bli lång.
                              Håller med. Som vanligt slår Mats huvudet på spiken och skriver så långa fina inlägg att det blir så roligt att läsa. Hela den här tråden är ju ett akvaristiskt drömställe. Inte minst när man länkar sig vidare till det stora filmbiblioteket på youtube. Lätt att jag fastnar och glömmer att jag ska städa idag.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Dopply
                                • December 2012
                                • 485

                                Jag har ett 50L och ett 180L.. Båda med en lagom balanserad fisksoppa som innefattar diverse kontinenter

                                Sedan har jag ett 250L som har stått tomt sedan jag köpte det för 4 månader sen, det står och väntar på att jag ska komma på hur jag ska göra med det.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...