Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Inger, du får nog förklara vilken du menar... jag är otroligt seg i kolan idag...

    jag har haft en "terapistund" med kameran ett tag för att "koppla bort hjärnan" men det hjälpte inte idag, den är forfarande seg som värsta plomb-kolan...
    Bild; 16, 17, och 18.
    Då är vi två som är seg i kolan idag. Vaknade i morse å det kändes som om jag hade varit på världens brakfest - som jag inte hade. Sega kolan har hängt med hela dagen .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Nu är det Mats och ni andras "fel" att jag blev sugen ocellatusar igen... Tack!
      men då skall det inte med en überdominant hanne i karet
      Nästa gång du testar, Pia - kanske i ett något större kar än senast, så att du verkligen optimerar förutsättningarna.

      Jag själv är sjukt svårt sugen på multisar igen, det var ett tag sedan nu...
      Kommer du ihåg det där feta ADA-karet med LED-rampen, som vi såg där du köpte dina svarta Endlers? Ett sådant kar med multisar - Mums!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Nästa gång du testar, Pia - kanske i ett något större kar än senast, så att du verkligen optimerar förutsättningarna.

        Jag själv är sjukt svårt sugen på multisar igen, det var ett tag sedan nu...
        Kommer du ihåg det där feta ADA-karet med LED-rampen, som vi såg där du köpte dina svarta Endlers? Ett sådant kar med multisar - Mums!
        Hur stort var ditt kar då Pia?
        Inte är väl mitt ca 85L för litet för ocellatus ändå??

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Hur stort var ditt kar då Pia?
          Inte är väl mitt ca 85L för litet för ocellatus ändå??
          Nej, det är inte för litet - men Pia hade lite otur och fick en hane som verkligen regerade, det blev en obalans i det karet och tog sig inte riktigt, tyvärr.
          Jag hade fyra par i ett 100-liters och det fungerade bra, men som sagt, det kan lätt bli obalans, speciellt när ynglen växer upp efter en tid. På något sätt blir det alltid en "gräns" efter ett tag i ett mindre kar, och man får börja gallra ut fisk.
          Ett artkar på några hundra liter däremot blir lättare att få till på ett bättre sätt.
          Det är bara att testa!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ja, jag har ju "ett artkar på några hundra liter" (iallafall tvåhundra) med bolivianer nu och det känns gött, en L181 räknas väl inte ? De borttynande dvärgpansarmalarna räknas åtminstone inte, de simmar nu (i den mån de vågar) runt utan skäggtömmar och med förkrympta gälfenor, fråga mig inte vad som händer med dem?!? Jag står som ett frågetecken och kan bara se på när de dör... Idag hittade jag de luddiga resterna efter en när jag ansade växter.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Ja, jag har ju "ett artkar på några hundra liter" (iallafall tvåhundra) med bolivianer nu och det känns gött, en L181 räknas väl inte ? De borttynande dvärgpansarmalarna räknas åtminstone inte, de simmar nu (i den mån de vågar) runt utan skäggtömmar och med förkrympta gälfenor, fråga mig inte vad som händer med dem?!? Jag står som ett frågetecken och kan bara se på när de dör... Idag hittade jag de luddiga resterna efter en när jag ansade växter.
              Vad har du för typ av "sand" i det karet?

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Det är Biltemas sand "SAND", förstår hur du tänker...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Det är Biltemas sand "SAND", förstår hur du tänker...
                  Corysarna blir fina om de riktigt kan böka ner skallen i bottnen - finkornigt skall det vara med andra ord!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Jo, men sanden är 0.1-0.7mm!
                    De var fina från början, jag körde ju in karet med tio av dem, men så snart de fick sällskap låg plötsligt alla och tryckte, såhär:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 250920131847.jpg
Visningar: 4
Storlek: 92,2 KB
ID: 2155197
                    Vi har ju snackat om detta tidigare, du var inte direkt ensam om att tro att de skulle bli betydligt modigare bara de fick vara fler. Jag köpte tio till, som alla dog efter några dagar och nu tycker jag att också de gamla börjar se dassiga ut...

                    Bolivianerna ägnar ju större delen av dagen åt att sila sand, så de borde väl också skada sig om den är vass?
                    Sedan kan jag ju nämna att jag tappat två av tre L181-yngel jag köpte "billigt". Malar trivs tydligen inte hos mig!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Jo, men sanden är 0.1-0.7mm!
                      De var fina från början, jag körde ju in karet med tio av dem, men så snart de fick sällskap låg plötsligt alla och tryckte, såhär:
                      [ATTACH=CONFIG]66024[/ATTACH]
                      Vi har ju snackat om detta tidigare, du var inte direkt ensam om att tro att de skulle bli betydligt modigare bara de fick vara fler. Jag köpte tio till, som alla dog efter några dagar och nu tycker jag att också de gamla börjar se dassiga ut...

                      Bolivianerna ägnar ju större delen av dagen åt att sila sand, så de borde väl också skada sig om den är vass?
                      Sedan kan jag ju nämna att jag tappat två av tre L181-yngel jag köpte "billigt". Malar trivs tydligen inte hos mig!

                      Svarar lite kort här nu - har en hel del annat att dona med, sorry!
                      Ja, det är nog inte sanden per se som är boven i dramat - utan något annat. Vi kan väl väva vidare lite på detta och liksom försöka analysera vad som orsakar all cory-död, något är det ju...
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 December 2013, 09:21.

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Det låter fantastiskt spännande!
                        Ja det är oerhört spännande


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Du Mats, en liten fråga som rört sig i mitt huvud efter att ha avnjutit ännu några av dina underbara filmer i min tråd är denna: -Hur har du hunnit med allt? Du har ju med mina mått mätt haft oerhört många arter. Du är ju yngre än mig och om jag slår ut vad jag gissat att du ägt över åren när det gäller fisk och räkor så skulle du ju vara minst 100 år nu Jag menar nu inte att jag analyserat dina fiskval i detalj. Utan det är mera en magkänsla... Hur kan han, den där Mats, ha haft så många arter? Ibland finns ju denna känsla med en viss avund, det kan erkännas. Men oftast med tappad haka och lätt overklighetskänsla. Imponerad, det blir jag nästan alltid.
                          För egen del som är lite kycklingpappa, så blir det lätt så att jag blir vårdnadshavare för mina fiskar, så jag äger dem, adopterar dem, tills deras liv tar slut på något sätt. Är det så att du har dina fiskar och annat ett tag och säljer/ger vidare dem efter ett halvår när du är nyfiken på nåt nytt? När det gäller Anders så vet jag hur han gör.
                          Nu är du ju inte skyldig mig något svar på denna fråga, så det är helt ok att skippa svaret.
                          Men jag hungrar själv efter så många arter och dina filmer är delvis upphovet till detta. Har man sett en fisk eller räka röra sig så väcks känslan av, att det där vill jag se mer av. Så jag vill också ha sett dessa live i mina kar (säger den inre avundsjuka 3-åringen)
                          Men jag är en nyfiken typ och man kan ju alltid fråga? Eller vad säger du, Mr Bryzell?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Nästa gång du testar, Pia - kanske i ett något större kar än senast, så att du verkligen optimerar förutsättningarna.

                            Jag själv är sjukt svårt sugen på multisar igen, det var ett tag sedan nu...
                            Kommer du ihåg det där feta ADA-karet med LED-rampen, som vi såg där du köpte dina svarta Endlers? Ett sådant kar med multisar - Mums!
                            Japp, dessa skall jag ha igen men då blir det ett större kar

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Hur stort var ditt kar då Pia?
                            Inte är väl mitt ca 85L för litet för ocellatus ändå??
                            Jag hade ett 105 liters men hannen var så dominant att han "ägde" hela karet.

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Nej, det är inte för litet - men Pia hade lite otur och fick en hane som verkligen regerade, det blev en obalans i det karet och tog sig inte riktigt, tyvärr.
                            Jag hade fyra par i ett 100-liters och det fungerade bra, men som sagt, det kan lätt bli obalans, speciellt när ynglen växer upp efter en tid. På något sätt blir det alltid en "gräns" efter ett tag i ett mindre kar, och man får börja gallra ut fisk.
                            Ett artkar på några hundra liter däremot blir lättare att få till på ett bättre sätt.
                            Det är bara att testa!
                            Tack, för svaret Mats Jag gav upp för lätt och för tidigt med men jag tappade lusten rejält men lusten finns kvar
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Johnny! Jag skall svara på dina intressanta frågor lite senare!

                              Jag skall fixa med lite annat idag - har bland annat en gammal luftvämepump som lagt av och jag måste få hit en kille att byta ut den och sätta i en ny... vad skall vi gissa på? 15 000:- någonstans..?
                              Ja, har man inte bekymmer så skaffar man sig.

                              Kommentar

                              • HWH
                                • March 2013
                                • 2310

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Johnny! Jag skall svara på dina intressanta frågor lite senare!

                                Jag skall fixa med lite annat idag - har bland annat en gammal luftvämepump som lagt av och jag måste få hit en kille att byta ut den och sätta i en ny... vad skall vi gissa på? 15 000:- någonstans..?
                                Ja, har man inte bekymmer så skaffar man sig.
                                Vad tråkigt och i december vet de väl att ta betalt. Men man brukar ju tjäna in en bra pump.
                                /Helena,
                                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...