Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Guuud vad coola asså, och lite mer action än med jullar va?

    Tänkte mig korallsand, runda stenar någon enstaka Vallisneria eller liknande med så breda blad som möjligt och fullt med snäckskal överallt!
    Ja, jullar är det lite mer "stillastående" action på - om du är med mig? Det är en lite annorlunda stil, där det förvisso händer en hel del, men det går lite sävligare till.

    Inredningsidéerna låter bra!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jaa... det kan kanske vara dags för en liten uppdatering i tråden.


      Tanganyikaintresset är ju inte översvallande här på zoopet, men jag kan ju ändå berätta lite om vad som händer i 540-t-karet, där en ganska mäktig Neolamprologus gracilis-koloni håller på att bildas.


      Det här är en typ av ciklider som många anser vara trista och färglösa - och, ja, jag kan hålla med om att just N. gracilis kanske inte har så mycket att erbjuda vad gäller färgprakt - men desto mer när det handlar om intressant beteende.


      För min egen del gillar jag att ställa i ordning art-kar, speciellt då man verkligen vill studera ett intressant beteende.


      När jag startade detta kar ville jag egentligen utgå från ett par, och låta detta par bli starten för en växande koloni. Men, som det nu blev tog jag hem sju fiskar. En dog ganska omgående och nu är det följaktligen sex fiskar.
      Ett par har bildats och fyra yngelkullar lever nu i en koloni som har spridit sig över hela karet.


      Mycket intressant, trots fler parbildningar, är att de vuxna fiskarna mer och mer tycks samarbeta (även om vissa stridigheter uppstår). Det verkar alltså som att ynglen nu bidrar till att kitta ihop de vuxna.
      Ynglen går obehindrat in i alla grottor, skrevor, skrymslen och vrår, och blir inte på något sätt jagade, uppätna eller hotade av de vuxna sex fiskarna.


      Ett nytt par har etablerats (par nr. 2) och här spelar även den dominanta (honan/hanen?) i par nr. 1 en stor roll.
      Denna/e har full tillgång till par nr. 2:s lekplats och det ser ut som att hon/han "tittar till" eller inspekterar par nr. 2:s eventuella lekplaner.
      Detta är helt magiskt att sitta och titta på. Man får förvisso sitta ganska länge framför burken för att se alla skeenden och nyanser i beteendemönstret, men det är värt varenda minut.
      Jag som är nybörjare på Tanganyika uppskattar verkligen att du uppdaterar det som händer med "sessorna". Det låter så spännande med dom här två paren som samarbetar och "lånar" ut sin lekplats. Sen alla yngel, som dräller helt obehindrat överallt. Jag tror att din inredning har en stor roll i det hela .

      Mina "sessors" beteende har inte ändrats sen min sista uppdatering. Om jag nu har oturen att det kan vara två av samma kön, skulle dessa två bete sig så här fredligt mot varandra som dom nu gör?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Slänger in några bilder från det gamla 960-T-karet där det gick Troffar, cyprichromis, J. marlieri, J. transcriptus, L. ocellatus och N. gracilis.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Mina "sessors" beteende har inte ändrats sen min sista uppdatering. Om jag nu har oturen att det kan vara två av samma kön, skulle dessa två bete sig så här fredligt mot varandra som dom nu gör?
          Jag tror att två avsamma kön kan uppträda fredligt mot varandra - speciellt om det inte finns några andra i karet. Det kan vara så att du har lite otur med könsfördelningen där. Kanske läge på att droppa i typ 2 st. till?

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Riktigt vackert!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Jag tror att två avsamma kön kan uppträda fredligt mot varandra - speciellt om det inte finns några andra i karet. Det kan vara så att du har lite otur med könsfördelningen där. Kanske läge på att droppa i typ 2 st. till?
              ...eller kanske tre för att vara på den säkra sidan .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                ...eller kanske tre för att vara på den säkra sidan .
                Ja, kanske det! Jag hade nog testat med två stycken till att börja med.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, kanske det! Jag hade nog testat med två stycken till att börja med.
                  Jag lyssnar på dig, men väntar ett lite tag till, för jag tänker kanske....ändå

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Nu är det Mats och ni andras "fel" att jag blev sugen ocellatusar igen... Tack!

                    men då skall det inte med en überdominant hanne i karet
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Nu är det Mats och ni andras "fel" att jag blev sugen ocellatusar igen... Tack!

                      men då skall det inte med en überdominant hanne i karet
                      Är den som är så söt?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Inger, du får nog förklara vilken du menar... jag är otroligt seg i kolan idag...

                        jag har haft en "terapistund" med kameran ett tag för att "koppla bort hjärnan" men det hjälpte inte idag, den är forfarande seg som värsta plomb-kolan...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Älskar de där biffiga jullarna, med fenorna utspända
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Gôtt! Du får ösa på med bilder senare!
                            O'Course, plenty me pic's & snutts kommer det bli 😉
                            Det blir ju lätt att man änna fastnar och vill ta en bild, o en till, o en till o.s.v. Så material kommer delges 😉😃


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Älskar de där biffiga jullarna, med fenorna utspända
                              Jag med! Just den här Marlierin, som man ser på några av bilderna, var redigt stor - en bra bit över decimetern.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ApeviaX
                                O'Course, plenty me pic's & snutts kommer det bli 
                                Det blir ju lätt att man änna fastnar och vill ta en bild, o en till, o en till o.s.v. Så material kommer delges 
                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                Det låter fantastiskt spännande!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...