Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Det är ju klart att också jag känner mig frestad att använda väldigt mycket svordomar, forumsvenska, engelska och till och med jamaicansk patois någon gång ibland. Detta till trots hejdar jag mig för det mesta och försöker skriva på så korrekt svenska som möjligt i rent språkvårdssyfte!
    Det är ju för sorgligt att inte ens infödda svenskar längre behärskar sitt eget språk. Svenskan nådde väl sin höjdpunkt på Bellmans tid, sedan dess har den nog sakta men säkert degenererat!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Jens79
      Absolut, visst är det så! Men statistik kan man ju inte bara hitta på sådär. Hur skulle det se ut?
      Jag antar att du refererar till mitt förra inlägg?
      Jag medger att jag antog antalet 99,99% som siffra för "de, dom och dem", som skriftlig statistik, som något felaktig - det kan vara 98,00% eller möjligtvis något lägre (du märker att jag fortfarande räknar..?) - men det hjälper inte; 1+1 är fortfarnade 2 och grammatik är liksom grammatik...

      Jag är en ytterligt gammal, jävla, gubbjävel - och gamla gubbjävlar har liksom lärt sig att stå upp, eller sitta ner med gott medvetande - här göds inte, här byts inte vatten var och varannan dag och här regerar väl inkörda (och helt tysta) ytterfilter.
      Lite på kul; ta en tur i tråden (den är inte så lång som det verkar)!

      Kommentar

      • Jens79
        • September 2013
        • 200

        Akvariestugan

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag antar att du refererar till mitt förra inlägg?
        Jag medger att jag antog antalet 99,99% som siffra för "de, dom och dem", som skriftlig statistik, som något felaktig - det kan vara 98,00% eller möjligtvis något lägre (du märker att jag fortfarande räknar..?) - men det hjälper inte; 1+1 är fortfarnade 2 och grammatik är liksom grammatik...

        Jag är en ytterligt gammal, jävla, gubbjävel - och gamla gubbjävlar har liksom lärt sig att stå upp, eller sitta ner med gott medvetande - här göds inte, här byts inte vatten var och varannan dag och här regerar väl inkörda (och helt tysta) ytterfilter.
        Lite på kul; ta en tur i tråden (den är inte så lång som det verkar)!
        Ingen är perfekt. När jag blir en "ytterligt gammal, jävla, gubbjävel", ska jag också ha ett väl inkört ytterfilter.
        Väl rutet Mats.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Di lion a roar!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Vet i sjutton om jag "törs" skriva något, när dessa petiga herrar kommer med pekpinnar . En har fil.mag, en annan har inte det men bemästrar svenska språket beundransvärt ändå (det har jag skrivit förut). Sen har vi Bluewing och många fler .
            Själv upprepar jag "liksom" väldigt ofta .

            Nu till det jag tänkte skriva om. Igår kväll ringde det en tjej, som jag har lärt känna genom åren på våran brukshundsklubb. Hon varit hit några gånger och kollat på mina kar. När hon såg mina "sessor" blev hon blixtkär, byggde ett fint stenparti och åkte till grannstaden och köpte fem stycken. Igår när hon kom hem från jobbet var karet fyllt med småsessor (hon har bara haft dom i två veckor), så hon ringde mig och var överlycklig. Jag grattade avundsjukt .
            Nu ville hon veta med vad och hur hon ska mata, jag visste inte - men lovade att jag skulle kontakta en "livlina" Så Mats, hur matar du...liksom?.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Aaahh, det är faktiskt riktigt kul det här med språk, hur vi skriver, talar och kommunicerar - speciellt på forum som detta.
              Tänk vad olika vi uppfattar skrivet språk, eller vi kanske skall kalla det skrivet talspråk, trots allt?

              Trots att detta forummedia skall vara snabbt - och att vi "snackar" med varandra här - så finns det nog nästan inget annat som upprör så många känslor när man påpekar vissa avarter i skriftspråk. Man blir genast "språkpolis", gnällig och ses mer eller mindre som någon slags rasist (ett ord som jag såg stavat med två "s" i någon tråd för ett tag sedan...) - och omvänt, nästan ignorant, därför att man inte tar hänsyn till att människor kanske inte kan stava eller rent allmänt inte skriver så bra.

              Jens79 tryckte till fint med mina procentsiffror tidigare, vilka givetvis hade ironisk, eller sarkastisk innebörd. De flesta här på forumet skriver alldeles ypperligt.

              Om man har skrivsvårigheter i någon form, dyslexi till exempel, så är jag den förste att försvara, respektera och ha överseende med detta.
              Jag själv, trots att jag behärskar grundläggande matematik (med papper och penna), har nog en rejäl släng av dyskalkyli - och jag vet hur jobbigt det kan vara att i huvudet göra enkla matematiska uträkningar, kanske lika jobbigt som många människor tycker att det är att skriva?

              Behöver man vara språkpolis och peka med hela handen? Nej, självklart inte - och jag håller med de som tycker att påpekande av bristande skrivkunskap är irrelevant... i de flesta fall.

              Jag prenumererar på tidningen Språk och där går debatten het kring detta med att i skrift vara korrekt. Det sköna med att läsa vad folk anser om detta är att man kommer på sig själv med att göra en hel räcka "fel" när man skriver. Ofta handlar det om typografiska tecken som tillexempel de jag satte innan och efter ordet fel i förra meningen. Jag använder dessa citationstecken alldeles för ofta, och dessutom felaktigt.

              De, dem och dom är lurigt som själva fan, rent ut sagt - testa med att byta ut de/dem med vi/oss i en mening.
              Jag håller med om att man inte behöver orda så mycket kring detta, och sätter därmed punkt.
              Särskrivningar däremot...

              NE är ett kunskapsföretag som utvecklar produkter och tjänster med höga krav på tillförlitlighet, tillgänglighet och användarupplevelse.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Vet i sjutton om jag "törs" skriva något, när dessa petiga herrar kommer med pekpinnar . En har fil.mag, en annan har inte det men bemästrar svenska språket beundransvärt ändå (det har jag skrivit förut). Sen har vi Bluewing och många fler .
                Själv upprepar jag "liksom" väldigt ofta .

                Nu till det jag tänkte skriva om. Igår kväll ringde det en tjej, som jag har lärt känna genom åren på våran brukshundsklubb. Hon varit hit några gånger och kollat på mina kar. När hon såg mina "sessor" blev hon blixtkär, byggde ett fint stenparti och åkte till grannstaden och köpte fem stycken. Igår när hon kom hem från jobbet var karet fyllt med småsessor (hon har bara haft dom i två veckor), så hon ringde mig och var överlycklig. Jag grattade avundsjukt .
                Nu ville hon veta med vad och hur hon ska mata, jag visste inte - men lovade att jag skulle kontakta en "livlina" Så Mats, hur matar du...liksom?.

                //Inger
                Nykläckt Artemia är alltid bra. Nu är det ju inte alltid man har tillgång till detta, så jag rekommenderar att mata med det man vanligtvis matar med - men i finfördelad form.
                När jag matar mina gracilisar, vuxna och yngel, så ser jag till att med fingrarna (man kan ju använda en sked på en tallrik också...) riktigt mosa sönder en del av maten, så att det bildas ett fint moln av matpartiklar. Detta kan de flesta små yngel äta!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Nykläckt Artemia är alltid bra. Nu är det ju inte alltid man har tillgång till detta, så jag rekommenderar att mata med det man vanligtvis matar med - men i finfördelad form.
                  När jag matar mina gracilisar, vuxna och yngel, så ser jag till att med fingrarna (man kan ju använda en sked på en tallrik också...) riktigt mosa sönder en del av maten, så att det bildas ett fint moln av matpartiklar. Detta kan de flesta små yngel äta!
                  Hur ofta matar du?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Hur ofta matar du?

                    //Inger
                    En gång om dagen, men kan slänga i någon liten extra matbit när ynglen är precis nykläckta.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      Kläcker du varje dag? Har du något system för det?
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        En gång om dagen, men kan slänga i någon liten extra matbit när ynglen är precis nykläckta.
                        Tack för det .
                        Du Mats ikväll blir ostkrokar till Idol

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • heba
                          • September 2013
                          • 847

                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson

                          Men, det blir ju lite humoristiskt när tråden handlar om typ 300 liter sött vatten
                          Känner mig liite träffad där, men det är just med glimten i ögat trådnamnet är skapat
                          för sär-skrivningar är ett e-lände (eller skriver man el-ände?)

                          Hur som helst Mats så håller jag på och betar mig igenom din tråd och lär mig väldigt mycket, och tar ffa till mig av din "laid back" attityd vilket tilltalar mig - men att "sitta på händerna" är en svår konst när man otåligt vill få det perfekta akvariet på nolltid!
                          Ditt sätt att inreda dina akvarier gjorde att jag "tappade hakan" till en början - wow, så läckert, och märker nu att jag försöker att efterlikna detta men med min egen stil. Tidigare har jag inrett med traditionella rötter och stenar, nu är det spretiga grenar, plockar sten i naturen och eklöven ligger på tork på bänken - du har en "massive impact" på en gammal nybörjare!!

                          Nu skall jag återgå till att läsa i din tråd, är någonstans på år 2011 och har en del kvar innan jag är ikapp i tiden
                          /Helene

                          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Kläcker du varje dag? Har du något system för det?
                            Det var ett bra tag sedan jag kläckte artemia. Senast var när jag drog upp lite Discusyngel. Jag kläckte i en plastskål med en liten avdelare, väldigt enkelt.

                            Som mat till både vuxna fiskar och yngel kör jag mestadels på fryst artemia och egna mixar.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Tack för det .
                              Du Mats ikväll blir ostkrokar till Idol
                              //Inger
                              Mycket bra, Inger!

                              Tror du att krokar och bågar är en regional grej? Det verkar vara vanligare med krokar, lite uppåt i landet, eller hur?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av heba
                                Känner mig liite träffad där, men det är just med glimten i ögat trådnamnet är skapat
                                för sär-skrivningar är ett e-lände (eller skriver man el-ände?)

                                Hur som helst Mats så håller jag på och betar mig igenom din tråd och lär mig väldigt mycket, och tar ffa till mig av din "laid back" attityd vilket tilltalar mig - men att "sitta på händerna" är en svår konst när man otåligt vill få det perfekta akvariet på nolltid!
                                Ditt sätt att inreda dina akvarier gjorde att jag "tappade hakan" till en början - wow, så läckert, och märker nu att jag försöker att efterlikna detta men med min egen stil. Tidigare har jag inrett med traditionella rötter och stenar, nu är det spretiga grenar, plockar sten i naturen och eklöven ligger på tork på bänken - du har en "massive impact" på en gammal nybörjare!!

                                Nu skall jag återgå till att läsa i din tråd, är någonstans på år 2011 och har en del kvar innan jag är ikapp i tiden

                                Härligt att höra, Helene!

                                Det har ju blivit några trådar här på forumet, och om du gillar att läsa lite längre trådar med många bilder och filmer så har du två till här:


                                Kommentar

                                Arbetssätt...