Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Oj... När man läser i forumet alltså...
    När skall folk lära sig; de, dom och dem...?
    Det finns ett helt vansinnigt användade av "dem" i detta forum.
    Är det så att "vanligt folk" inte känner till, och inte kan manövrera i de svenska reglerna kring detta?
    Vilket avgrundsdjup man upplever när man läser detta forum, vilket mörker!
    Det bränner i ögonen, likväl som det bränner i öronen när man hör, till exempel; ejenkligen... (som alla populära människor uttalar ordet; egentligen, idag - i alla medier).
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 December 2013, 00:17.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Oj... När man läser i forumet alltså...
      När skall folk lära sig; de, dom och dem...?
      Det finns ett helt vansinnigt användade av "dem" i detta forum.
      Är det så att "vanligt folk" inte känner till, och inte kan manövrera i de svenska reglerna kring detta?
      Vilket avgrundsdjup man upplever när man läser detta forum, vilket mörker!
      Det bränner i ögonen, likväl som det bränner i öronen när man hör, till exempel; ejenkligen... (som alla populära människor idag uttalar ordet; egentligen, idag - i alla medier).
      Haha, nu blir jag nojjig, ska jag få käka upp min fil.mag i svenska till kvällsmat nu? Jag ska läsa runt lite, hoppas att jag inte är drabbad av en hjärnblödning

      Edit: Finner inga tecken på att jag är delaktig i denna dekadens, vilket är en jävla tröst. Jag brukar rita med röd penna i elevtexter, jag släpper dock ofta igenom ordet "dom", det kommer vara den gällande formuleringen i slutändan i vilket fall.

      Nu ska jag sova, det var ett gött inlägg.
      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 06 December 2013, 00:15.
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Haha, nu blir jag nojjig, ska jag få käka upp min fil.mag i svenska till kvällsmat nu? Jag ska läsa runt lite, hoppas att jag inte är drabbad av en hjärnblödning

        Shape up nu, Mathias! - Det här är vanlig svenska och följer vissa enkla regler.
        Har du fil. mag. i svenska behöver du inte "darra" det minsta lilla över de enkla regler jag visar upp här - det är ren och rak svenska!
        För att tala det nya svenska språket, som är så poppis nu; No Problems!

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Shape up nu, Mathias! - Det här är vanlig svenska och följer vissa enkla regler.
          Har du fil. mag. i svenska behöver du inte "darra" det minsta lilla över de enkla regler jag visar upp här - det är ren och rak svenska!
          För att tala det nya svenska språket, som är så poppis nu; No Problems!
          Jag skriver forumsvenska jag också, vilket är beklagligt men det handlar om att vara genremedveten. Det är ok att vara lite slarvig, ibland kör jag rena svengelskan vilket förmodligen retar röven av folk. Jag har en gammal kursare som skrivit en bok i ämnet, han är så galet konservativ så att det ter sig som ett omöjligt projekt att ens prata. Det här går i perioder, en gång i tiden så var landet starkt influerat av snigelätar- landet, vilket har genererat i en del praktiska ord.

          Men, de/dem/dom är ett mörker, håller med dig om den saken. Ska vi införa något praktiskt straff?

          Edit: En länk till gubbens projekt. http://www.språkförsvaret.se/sf/index.php?id=1
          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 06 December 2013, 00:23.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag kan det! Kan du det?
            Spelar roll - 99,99% kan det inte - skillnaden mellan de, dom och dem!

            Kommentar

            • Jens79
              • September 2013
              • 200

              Akvariestugan

              Exakt! Precis som att 63,32% av all statistik är påhittad i farten.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Jag skriver forumsvenska jag också, vilket är beklagligt men det handlar om att vara genremedveten. Det är ok att vara lite slarvig, ibland kör jag rena svengelskan vilket förmodligen retar röven av folk. Jag har en gammal kursare som skrivit en bok i ämnet, han är så galet konservativ så att det ter sig som ett omöjligt projekt att ens prata. Det här går i perioder, en gång i tiden så var landet starkt influerat av snigelätar- landet, vilket har genererat i en del praktiska ord.

                Men, de/dem/dom är ett mörker, håller med dig om den saken. Ska vi införa något praktiskt straff?
                Det är ett "straff" redan nu att läsa "dem" när det skall vara de eller en enklare mellanform, vanligt talspråk (som också är adekvat skriftspråk) dom - i vanligt skriftspråk. Så jag är redan straffad bara genom att läsa dessa vansinniga "textinlägg" här och annorstädes. Jag vill kräkas floder när jag läser "dem", när det är fel - och det är det mer eller mindre (mer) alltid!

                Nu, Mathias, skulle vi ju kunna gå redigt igång här; särskrivningar... som får mig att koka loss riktigt höggradigt - dessa är också riktigt vanliga här på forumet.
                Jag svarar inte ens på frågor som som har en särskrivning i rubriken - det går bara inte!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Jens79
                  Exakt! Precis som att 63,32% av all statistik är påhittad i farten.
                  Utveckla!

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Akvariestugan

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Nu, Mathias, skulle vi ju kunna gå redigt igång här; särskrivningar... som får mig att koka loss riktigt höggradigt - dessa är också riktigt vanliga här på forumet.
                    Jag svarar inte ens på frågor som som har en särskrivning i rubriken - det går bara inte!
                    Det är engelskans fel. Ungarna blir hårt drillade i plugget och då blir resultatbilden på det här sättet. Prosodin blir något lidande. Nu är det här ett resonemang som vi för på utbildningen, det finns få empiriska studier vilket är problematiskt.

                    Men, det blir ju lite humoristiskt när tråden handlar om typ 300 liter sött vatten
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Jens79
                      • September 2013
                      • 200

                      Akvariestugan

                      Jo Mats, du försöker med ditt inlägg säga att många har svårt med den svenska grammatiken. För att ge tyngd till ditt inlägg så hittar du på, som så många andra, ett statistiskt procenttal.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Jens79
                        Jo Mats, du försöker med ditt inlägg säga att många har svårt med den svenska grammatiken. För att ge tyngd till ditt inlägg så hittar du på, som så många andra, ett statistiskt procenttal.
                        Det var bättre!
                        Då skall jag utveckla lite; Jag är inte så välverserad i matematik - jag kan de fyra grundläggande "räknesätten" (de man lärde sig i skolan förr i tiden) och klarar mig hyfsat att, så att säga, manövrera genom livets väl och ve - men kan inte så mycket mer - ge och ta - plus och minus det man behöver veta.
                        Kan jag säga att jag vet vad 1 + (?) betyder?
                        Kan jag säga att jag vet vad 1 - (?) betyder?
                        Kan jag säga att jag vet vad 1 x (?) betyder?
                        Kan jag säga att jag vet vad 1 ÷ (?) betyder?

                        Ja, det kan jag säga!

                        Det finns inga svårigheter med den svenska grammatiken - är detta ett problem i sig? Jag ger överhuvudatget ingen tyngd i något som helst "inlägg" - jag speglar bara ett förfall i det svenska språket - vilket jag tycker är mycket tråkigt att behöva uppleva. Jag använder detta forum - på svenska!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          De/dem (dom är något man kan få i domstol om man råkat klanta sig), särskrivningar, syftningsfel och så vidare gör mig helt enkelt förbannad, men jag har givit upp och slutat tala om för folk hur det skall vara...

                          Lärarna på universiteten verkar dessutom oroas över att studenterna inte längre förstår varken skriftliga uppgifter eller kurslitteraturen och detta är tydligen ett alldeles nytt fenomen, så något måste ju ha hänt med skolan!

                          Tyvärr finns det många som försvarar svenskans förfall med att den helt enkelt skall anpassas efter hur folk använder språket. Problemet är ju att det inte längre utvecklas utan bara förfaller...

                          Jag är blott 29 år gammal, men när jag gick i tredje klass var det fortfarande gammaldags skrivstil som gällde! I fyran sa fröken "...och snälla ni, försök att använda skrivstil." I sexan sa hon "...och ni understår er inte att texta!"
                          Den skolan vill jag ha tillbaka!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            ...Jag använder detta forum - på svenska!
                            Vet hut karl! Det gör du sannerligen inte, du skriver på engelska titt som tätt!

                            Kommentar

                            • Jens79
                              • September 2013
                              • 200

                              Akvariestugan

                              Absolut, visst är det så! Men statistik kan man ju inte bara hitta på sådär. Hur skulle det se ut?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Vet hut karl! Det gör du sannerligen inte, du skriver på engelska titt som tätt!
                                Ja, och vilket fantastiskt språk det är - mycket mer lättnavigerat än svenska (och då kan jag svenska riktigt bra!).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...