Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Tror knappast du kan hålla dig så länge...hoppas jag.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jahapp - vad tror ni om lite fredagsmys, va? Plåtat för en stund sedan.

      https://www.youtube.com/watch?v=aUS2TpLdcro
      Avundsjuk på alla småsessorna, vill också ha .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jahapp - vad tror ni om lite fredagsmys, va? Plåtat för en stund sedan.

        https://www.youtube.com/watch?v=aUS2TpLdcro
        Går bra med lördagsmorgonsmys med
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Går bra med lördagsmorgonsmys med
          Helt klart

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            Undrar om IKEAs LED-puckar är IP-klassade? Hade gärna satt några innanför locket på kökskaret.

            Så himla stämningsfullt, Mats!
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Knax
              Undrar om IKEAs LED-puckar är IP-klassade? Hade gärna satt några innanför locket på kökskaret.

              Så himla stämningsfullt, Mats!
              Tror inte dom är IP-klassade. Jag har också dessa puckar. Be glasmästaren att skära till täckglas till ditt kar så kan du lägga puckarna på dom, så gjorde jag till "sesskaret"

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • kent1971
                • July 2013
                • 20

                Akvariestugan

                Finns led list som är ip68 klarar massa vatten med rätt converter till den så kan man dimmra ner den till lagom ljus.

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  Sv: Akvariestugan

                  Ursprungligen postat av kent1971
                  Finns led list som är ip68 klarar massa vatten med rätt converter till den så kan man dimmra ner den till lagom ljus.
                  Gott. Också IKEA? Jag har ju kvar plastlocket på mitt lilla köksakvarium, så belysningen måste ju sitta invändigt i den. Ursäkta för trådstöld...
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Nanoräkan
                    • May 2011
                    • 255

                    Jag har ikeas led puckar utan någonting mellan vattnet och hittills fungerar det(haft dem ca 1 år)

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Tror knappast du kan hålla dig så länge...hoppas jag.
                      Nä, du vet... jag är redan tillbaka...
                      Fasen, man blev änna saltad inatt!

                      Trevligt med en massa LED-info här - jag skall kolla lite grejer till storkaret senare, i kombination med MH-armaturen.

                      Kommentar

                      • kent1971
                        • July 2013
                        • 20

                        Akvariestugan

                        Knax tror inte Ikea har det men är ej säker

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Det är ju intressant (tycker jag iallafall) att verkligen studera de ciklider man har i karet/karen.
                          Det spelar ingen roll varifrån fiskarna kommer, det finns så fantastiskt många facetter av beteende, färg, form, yngelvård o.s.v. att man kan "förlora" sig helt långa stunder. Helskönt!


                          Säga vad man vill, men Tanganyikaciklider har verkligen många beteendemönster värda att ta sig en extra titt på.


                          Några av er som tittar in då och då här i tråden vet att jag har ett artkar på 540 liter med Neolamprogus gracilis - en variant av "prinsessa" om ni så vill.
                          Jag tycker att denna variant är en av de vackraste "sessorna", just på grund av att de saknar all "vanlig" kroppsteckning som man ser i det övriga komplexet. Vad som är utmärkande är de långa fenstrålarna (som blir extremt långa då de inte skadas exempelvis vid fajter o.dyl,) och de intensivt blå ögonen, som är den enda "färgklicken" i denna ciklids annars ganska beiga, färglösa look - förutom de intensivt vita fenstrålarna.


                          Mina sex exemplar är vuxna och över decimetern, runt 11-12 cm. Det finns ett etablerat par - tre yngelkullar (i nuläget) - men det ser ut att bildas fler föräldrapar, och det ser ut som att flera individer kan samverka i "blandpar".
                          Bara detta innebär ett oerhört intressant beteende.


                          Givetvis ser man strider och skärmytslingar individerna emellan, men också ett verkligen konstigt (detta kan ingå i kolonibeteendet - men för att kunna säga detta säkert kräver mer ingående studier) samarbete fiskarna emellan, där vissa är dominanta och vissa verkar infinna sig i ett "service"- eller "medhjälpar"-beteende.


                          En fantastiskt vacker aspekt av beteende (att betrakta) är något jag brukar kalla "swooning" (ett brittiskt uttryck - look it up), eller på svenska; svärmande, då individerna bryter sitt revirbeteende och sammanstrålar i grupp - mäter sig, utmanar varandra, men också visar ett nästan kärleksfullt intresse för varandra - som för att etablera någon slags inbördes, fredlig ordning i gruppen - kolonien.


                          När detta sker (kanske någon gång i månaden) ser man tydligt att alla yngel håller sig på behörigt avstånd, men ändå närvarande.
                          Dessutom jagas inga yngel av de vuxna individerna någonsin - de är totalt fredade och ingår naturligt i kolonien.


                          Jag fick en filmsnutt på detta vackra beteende. Snacka om att man har behållning av denna typ av ciklider!



                          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 December 2013, 23:30.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Akvariestugan

                            Bara ditt sätt att på djupet beskriva vad som sker i karet är häftigt och väcker verkligen eftertanke. Hur många tar sig tid att sitta riktigt länge och bara studera vad som sker i karet. Menar inte det dagliga gluttandet utan att verkligen ta sig tid att se ett beteende utvecklas. Sitter själv och glor mycket på mina Diskusars oerhört intressanta beteende när de letar mat på botten. Slow looking det är grejen
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Det där har jag aldrig sett, och då har jag ändå flitigt studerat mina olika sorters prinsessor som jag har haft genom åren. Riktigt häftigt, och roligt att du lyckades få det på film

                              Kommentar

                              • Nanoräkan
                                • May 2011
                                • 255

                                Mycket intressant! Har du upplevt det här beteendet hos några andra fiskar?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...