Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Akvariestugan

    Välkommen tillbaka från köket, Mats. Det där var riktigt fredagsmys det
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag tänkte jag kunde slänga in en liten filmsnutt på 112-karet - som nu ser dubbelt så stort ut efter att jag rensat bort en halv ICA-kasse med Windelöv-java...


      https://www.youtube.com/watch?v=wsy5UxYbLC8

      Så vackert
      Älskar dessa endler, samt ciklidskaran
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Johnny! Det är samma filter som du kan se i hörnet på 70-kuben här;


        https://www.youtube.com/watch?v=bFg0yZfc5a8

        Kanonfilter, kör ett sådant (kanske en mindre variant än ditt, men samma modell) i mitt Archocentrus multispinosus yngelkar Kanonbra, effektivt och bra "fodersamlare" för de små liven som kan gå och "beta" bäst de vill
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, det är en otroligt fin växt... och jag som slängde en halv ICA-kasse med windelöv på komposten...
          Reagerar på en kul grej på dina bilder, troligtvis en del av "låt karen va principen" som underlättar här... De flesta javor och anubias är rena fina släta och med en otrolig lyster utan tråkiga algprickar och "hår" som de lätt får. Kan nog även bero på att du inte har för överdriven belysning.

          Har lite java bl.a Windelöv i en plastlåda utan vatten som stått i över 6 månader med endast lite fukt och stängt lock, kanske bör återintroducera i något kar som får "glömmas bort lite"...
          Senast redigerad av ApeviaX; 29 November 2013, 20:52.
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Akvariestugan

            [QUOTE=Mr Woods;1675872]Jo, den fanns faktiskt på mitt bolag! Fick du tag i den lila etiketten? Annars skickar jag gärna som sagt!
            /QUOTE]
            Här finns den bara i Beställningssortimentet. Ska beställa en bunt och uttalar mig sedan.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Sorry Mats. Hoppas det är ok att Zoopets lokala ölklubb sitter och häckar i din tråd?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Sorry Mats. Hoppas det är ok att Zoopets lokala ölklubb sitter och häckar i din tråd?
                F'låt, det var ju jag som börja'...

                Riktigt coolt med ett sådant filtret förresten! Hur är det med cirkulationen på det och vad finns det för "ljudlösa" luftpumpar?

                Och fasen Mats, vad snyggt med den dämpade belysningen!
                Jag kör ju kvällsmys med 2x25w glödlampa, men jag får faktiskt leta upp något svagare att använda... Riktigt snyggt du fått till det! Var det LED eller?
                Senast redigerad av Mr Woods; 29 November 2013, 22:11.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj, igen!
                  Phuaah, nu har man änna käkat gôtt, och kollat på inspelade Idol - där givetvis den bäste sångaren denna säsong åkte ut, men så har intelligensian i det okunniga Sverige sagt sitt - vackert så!

                  Jahaaadå, ni får gagga om vad ni vill i tråden - det är bara kul!

                  Vad vad det nu för frågor här..? Hmmm, den svaga belysningen är LED-puckar från IKEA som jag bara har lagt ovanpå täckglasen. Numera finns en uppsjö mycket modernare LED-armaturer och man kan således välja och vraka lite mer än vad jag har gjort, och jag kommer uppdatera min LED-belysning framledes.

                  Jo, de här fantastiska, luftdrivna skumfiltren är ytterligt effektiva - och det gäller bara att sätta lite rotation på bubblorna så blir det fin ruljans på vattnet i karet. Det är ju ytrörelsen som är nyckeln här - och bubblar det på ordentligt får man en jämnt fördelad vattenrörelse i hela karet.
                  I större kar kan man ju (och det gör jag själv också) använda alternativa filterlösningar (såklart).
                  Tystgående luftpumpar är lite tricky - men man får prova sig fram. Jag har fina erfarenheter av EHEIM-, Schego- och Rena-luftpumpar som är relativt tystgående och jobbar på fint, men det finns säkert pumpar från märken som inte är hatade av expertisen, som är bra de också!

                  Ha nu en fortsatt fantastisk Fredagskväll - ALLA!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Har själv en Eheim luftpump som är, om inte knäpptyst, så har den ett behagligt lågt ickeirriterande ljud. Tror det är lättare att få en tyst pump än ett tyst luftdrivet skumfilter. Gillar själv det bubblande ljudet, men helt tyst är det ju inte.

                    Detsamma Mats!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      ...kollat på inspelade Idol - där givetvis den bäste sångaren denna säsong åkte ut, men så har intelligensian i det okunniga Sverige sagt sitt...
                      Konstigt nog är jag en smula förvånad... Vad fan liksom..?

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Akvariestugan

                        Eheim här med ett gäng 100 & en 200, lysande med bra vibrationsdämpande gummifötter och steglös "styrka" via vridbar "ratt"


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Har själv en Eheim luftpump som är, om inte knäpptyst, så har den ett behagligt lågt ickeirriterande ljud. Tror det är lättare att få en tyst pump än ett tyst luftdrivet skumfilter. Gillar själv det bubblande ljudet, men helt tyst är det ju inte.

                          Detsamma Mats!
                          Bubbeljud är ju bara gôtt, men motorljud från membranpumpar, NEJ TACK!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Bubbeljud är ju bara gôtt, men motorljud från membranpumpar, NEJ TACK!
                            Fast det låter faktiskt extremt lite även för dig med überkänslig hörsel
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Sv: Akvariestugan

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, det är en otroligt fin växt... och jag som slängde en halv ICA-kasse med windelöv på komposten...
                              Ring mig nästa gång!
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ah, det finns lite luftpumps-know-how här ändå... Härlig läsning!
                                Allt är så enkelt och "what-ever-the-fuck" om man bara tar det lite piano. Skarpt slipade grillor på slö is, är grejen - det gäller bara att snöra hårt!

                                Skall vi säga att jag tittar in här om ett par dagar... Kan det vara lagom?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...