Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens79
    • September 2013
    • 200

    Akvariestugan

    Vackert.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      Ooooooh yeah! Le Ape är back ån träkk. På ren svenska har jag nu åter läst ikapp och således varenda ord sedan trådens begynnelse, inte nu men alltså sen jag börja följa för ett par år sedan 
      Mkt bra timing med all inspiration och bilder samt filmer, framförallt nu när mitt egna lilla akvarierum är på G. Där kommer bl.a. simma sessor, eller så kommer de få bo inne på kontoret. Men sessor ska det bli 
      Ursprungligen postat av Jens79
      Vackert.
      Tack skall ni ha boys!

      Ape, du får köra in lite bilder och filmer senare, så att man får spana in stuffet.

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Akvariestugan

        Tjo Mats & Co. 😄 nog kommer bilder, filmsnuttar och framförallt i min egen tråd även "bygglogg" att finnas. Ska bli spännande detta. Är i den berömda härliga planeringsfasen och ska idag fnula på var och hur de få fiskar som finns ska få Bob under byggets gång. Sen ska dessutom helgen få bjuda på ett besök på bl.a. Bauhaus för inspiration och lite check av material. 😉


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag tänkte jag kunde slänga in en liten filmsnutt på 112-karet - som nu ser dubbelt så stort ut efter att jag rensat bort en halv ICA-kasse med Windelöv-java...


          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jag tänkte jag kunde slänga in en liten filmsnutt på 112-karet - som nu ser dubbelt så stort ut efter att jag rensat bort en halv ICA-kasse med Windelöv-java...


            https://www.youtube.com/watch?v=wsy5UxYbLC8
            underbart att se Mats! Så fint detta karet är, du får alla mina tummar upp
            härligt att se att dorsigerorna har börjat färga ut, såg en iallafall med riktigt härlig färg och jösses vad endlers du har, fick du inte bort alla när jag hämtade kuben? De de där stenalgätarna känner jag igen mycket fina dessa med
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Det var några få pluttiga endlers kvar i bottenslammet efter att du varit här och "rensat rent", men du vet hur det är med dessa; de förökar sig något vansinnigt... Vad skall man göra?
              Nåja, de får hänga med till storkaret senare, liksom resten av gänget i det här karet.
              Jag har knappt sett dorsigerorna - det har varit så mycket windelöv överallt, men nu när det blev lite spejs så kom de fram. Japp, de där garra-pandorna är för jädra fräna!
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 November 2013, 21:19.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Härligt akvarium

                Och imponerade att det är så många guppy däri. Jag menar några yngel borde väl ändå hamna i munnen på dorsigerorna, även att det finns gott om gömställen för dom

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Tyckte att jag rensade rent rätt bra de är mästare på att yngla av sig
                  hoppas du får ett eller två par av cikliderna, då du får lite mer att stoppa i storkaret senare
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Jag tycker dom flesta ciklider bruka trycka in det mesta i yngelväg i munnen Verkligen ett harmoniskt akvarie.
                    Jag har aldrig haft dorsigeror, men jag börjar allt bli lite sugen på att skaffa några. Fina firrar det där, för att inte tala om algätarna

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      De här dorsigerorna är så pyttesmå ännu, ett par, tre cm bara - yngel skulle man nog kunna säga. Men, jag tror nog att de har dratt i sig några små sket-endlers-yngel ändå, för de jagar runt efter dessa titt som tätt. Har man dock mycket växter, gärna i lite lummigare stil och nära ytan och i de övre regionerna i karet så överlever även en så pytteliten fisk som Endlers guppy.

                      När vi såg de här Garra flavatra i Tyskland kunde jag inte låta bli att köpa en grupp - de är helt enkelt för jädra sköna att spana in - och som de rensar runt i karet... Wow!

                      Det här karet är ett resultat av överblivet material från utrensade kuber som har fått ett mycket bättre "hem" (hos Pia) nu.
                      Jag har inte planerat något alls utan (faktiskt) bara slängt ner rester av växter och några rot-pinnar. Det tog nog ungefär fem minuter att "inreda" det här karet - och de stackars asen som går i det skall få gå "så mycket bättre" i storkaret, senare!

                      Kul, dock, att ni gillar grejerna... och om jag får säga det själv, så är det redigt gôtt att sitta och titta på...
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 November 2013, 09:37.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Akvariestugan

                        Guppykungen, det var som tusan vad de har förökat sig....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          Sv: Akvariestugan

                          Kanonfint (såklart ). Eventuellt hade man kunnat gömma den avsågade roten till höger lite mer under gruset, men det är en anmärkning i marginalen. Och detta är alltså din idé om en tillfällig lösning? Tänk om mina fasta akvarier var lika snygga...

                          Windelöv är jag ju inte måttligt sugen på att skaffa nu. Den är ju jättesnygg och väl värd besväret att rensa ibland. Ska prata med DM om att beställa hem.

                          Vad är det för malar som går i det här akvariet?
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Visst! Den där avsågade roten ligger så där dumt på grund av att den har en massa vanlig java fastvuxen på ovansidan och därmed hamnade på det viset, och sedan är det bara någon cm med sand så den går inte att dölja bättre... Hade jag tänkt mig något med det här karet skulle jag inte låta en ful avsågning ligga synlig - lita på det!

                            Sedan upptäckte jag (när jag tittade på filmen) att jag råkat riva ner termometern när jag rensade - och den ligger och är ful precis framför rotdelen... kan ju inte bli mer fel!
                            Windelöv är ju en java som många tycker är "svår" - för att den liksom inte växer så snabbt. Det finns ett bra trick med denna dock: låt den vara ifred (förutom när du rensar bort ett kilo).

                            "Malarna" är Garra flavatra (Panda-garra) - fantastiska algätare, och busybodys överlag!

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              Sv: Akvariestugan

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Visst! Den där avsågade roten ligger så där dumt på grund av att den har en massa vanlig java fastvuxen på ovansidan och därmed hamnade på det viset, och sedan är det bara någon cm med sand så den går inte att dölja bättre... Hade jag tänkt mig något med det här karet skulle jag inte låta en ful avsågning ligga synlig - lita på det!

                              Sedan upptäckte jag (när jag tittade på filmen) att jag råkat riva ner termometern när jag rensade - och den ligger och är ful precis framför rotdelen... kan ju inte bli mer fel!
                              Windelöv är ju en java som många tycker är "svår" - för att den liksom inte växer så snabbt. Det finns ett bra trick med denna dock: låt den vara ifred (förutom när du rensar bort ett kilo).

                              "Malarna" är Garra flavatra (Panda-garra) - fantastiska algätare, och busybodys överlag!
                              Tänkte nog det där med roten, men allt var så snyggt, så det var det som störde ögat som jag uppmärksammade. Det där med termometern förstod jag ändå var ett rent misstag.

                              Jag är jättebra på att låta saker vara ifred.

                              Visst fasen, det var det ju. Garra flavatra. Riktigt fina!

                              Minsann, till och med luftbubblor är ju snyggt.
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                När jag kollar på karet så tycker jag också det är riktigt tjusigt... på något "oj, det bara blev så"-sätt, och de där bubblorna driver ett för jädra bra filter - effektivt, samt gör vattnet kristallklart.
                                Härligt att du gillar det, Knax-Mats!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...