Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Boys and girls!
    Kul att ni diggar filmerna!
    Gillar också, fast det vet du redan .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Gillar också, fast det vet du redan .

      //Inger
      Klart jag vet, Inger!

      Nja, det blir ju lite såhär man gör - filmar och håller på - och så lägger man upp skiten på YT. Det händer inte så mycket i burkarna just nu - och det hela är inte så intressant...
      Man får gaska uppp tråden vid ett senare tillfälle, när det är lite nytt stuff att fota och filma - och nästa gång blir det ju SA med mycket "kaosinredning"!

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Jag är lite nyfiken, eller rättare sagt väldigt nyfiken, på hur planeringen ser ut för det stora akvariet som det står om här och där i tråden, blir det jättekar på flera kubikmeter?
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av KJE
          Jag är lite nyfiken, eller rättare sagt väldigt nyfiken, på hur planeringen ser ut för det stora akvariet som det står om här och där i tråden, blir det jättekar på flera kubikmeter?
          To cut a long story short; för ett år sedan gjorde jag en dränering runt kåken, och fick i samma veva "släcka ner" akvariestugan, som står precis bredvid huset. Det gick inte att undvika detta då vi grävde rejält runt hela huset och stugan blev påverkad av detta.
          Jag fick tömma alla kar, ge bort alla fiskar (och jag gav bort de flesta kar också...), men satte 540-litaret nere i källaren i huset (N. gracilisarna, som jag filmar lite för mycket just nu...).

          Nu har det gått ett år sedan dräneringen - och är det en sak man lär sig, så är det att räkna in mycket mer tid i det som skall fixas, än vad man tror.
          Nu håller vi precis att bli färdiga med "marken" runt huset och det som händer nu är att vi skall sätta tillbaka taket över altanen.
          Jag hade fått för mig att Akvaristugan skulle bli renoverad denna hösten - men det får vänta till våren istället...

          Så; planerna för stugan är att bygga ut den några meter, lägga ett nytt golv av betong och så skall ett kar på i runda slängar 3 kubik byggas där inne.
          Nu har jag med egna ögon "sett" hur lång tid vissa byggnadsprojekt kan ta, speciellt om man, som jag, inte är någon van byggare, och att man behöver andras hjälp - så min förhoppning är att det hela skall ta fart nästa vår/sommar.

          Karets mått ser ut såhär (i funderingarna) just nu; 200x180x90 cm - det blir straxt över 3 000-liter, och kan vara lagom, tycker jag, för ett saftigt SA-kar!

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Karets mått ser ut såhär (i funderingarna) just nu; 200x180x90 cm - det blir straxt över 3 000-liter, och kan vara lagom, tycker jag, för ett saftigt SA-kar!
            Det låter ju som rena drömmen med ett sånt akvarium
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av KJE
              Det låter ju som rena drömmen med ett sånt akvarium
              Javisst! Det skall bli otroligt kul att få lufsa omkring i det och sätta inredning.
              Tidigare hade jag ju flera kar i stugan - men jag känner verkligen för ett ordentligt SA-kar denna gång - sedan finns det ju plats för några mindre burkar också!

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                Det ska bli härligt att följa resans gång när du börjar inreda din "nya" stuga
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Jag brände av två blixtbilder... det såg så jädra gôtt ut med alla yngel i karet. Men så fort jag satte fram kameran så stack de liksom undan, så jag hann inte riktigt få någon vettig bild. Så tog jag en bild på karet utan blixt också...
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Några miniatyrer syns ju allt

                    Kommentar

                    • KJE
                      • August 2013
                      • 1066

                      Jag gillar verkligen inredningen med ett enda stort stenröse, jag gissar att det aldrig blir tråkigt? Jag menar det måste ju bli en hel del överraskningar i en sån miljö, i form av yngel man inte har sett varit på gång och så vidare
                      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Några miniatyrer syns ju allt
                        Ursprungligen postat av KJE
                        Jag gillar verkligen inredningen med ett enda stort stenröse, jag gissar att det aldrig blir tråkigt? Jag menar det måste ju bli en hel del överraskningar i en sån miljö, i form av yngel man inte har sett varit på gång och så vidare
                        Ja, ett litet gäng av de som inte riktigt försvann in i stenmassorna syns...


                        Jo, man fattar liksom grejen när man ser karet irl. Det är kanske därför jag fotar och filmar detta kar så mycket - just för att försöka fånga känslan av det.
                        Det handlar om en vansinnig mängd skrymslen och vrår, så faktum är att det aldrig blir trist att kolla på. Snart blir det också ganska mycket fisk i den här kolonien och då kommer det verkligen att röra sig bland stenarna!

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Också lite imponerad (mycket) av de som vågar satsa på riktigt stora kar. När du bygger det, har du tänkt att man ska kunna gå runt det helt?
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Också lite imponerad (mycket) av de som vågar satsa på riktigt stora kar. När du bygger det, har du tänkt att man ska kunna gå runt det helt?
                            Njaaee, det kommer att stå med baksidan intill en vägg - och jag kommer att släppa en dryg halvmeter runt sidorna, gavlarna, så att det finns läge att kunna nå viss inredning.
                            När det är inrett och klart kommer jag mestadels (som alltid) att låta det vara ifred.

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Njaaee, det kommer att stå med baksidan intill en vägg - och jag kommer att släppa en dryg halvmeter runt sidorna, gavlarna, så att det finns läge att kunna nå viss inredning.
                              När det är inrett och klart kommer jag mestadels (som alltid) att låta det vara ifred.
                              Jag tänkte inte så mycket på tillkomst, mer åskåderi. att man kan ta med sig stolen och sitta på alla sidor
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Akvariestugan

                                Ooooooh yeah! Le Ape är back ån träkk. På ren svenska har jag nu åter läst ikapp och således varenda ord sedan trådens begynnelse, inte nu men alltså sen jag börja följa för ett par år sedan 😉

                                Mkt bra timing med all inspiration och bilder samt filmer, framförallt nu när mitt egna lilla akvarierum är på G. Där kommer bl.a. simma sessor, eller så kommer de få bo inne på kontoret. Men sessor ska det bli 😃
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...