Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Jo för att i början var de ute och simmade i samlad tropp, men nu ligger de under samma rot hela dagarna vilket får mig att misstänka att de inte riktigt trivs. Hela botten var ju plöjd av dem såg man när rampen var släckt, nu ligger de bara och trycker...
    Jag kanske borde skaffa fler istället? Jag gillade ju att de var ganska frisimmande, men nu drar de inte ens runt på botten längre!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Hmm... jag hade nog låtit dom vara kvar - de gör ju ingen skada - och kanske adderat några till. Sedan kan ju bolivianerna få något att pyssla med när de har yngel...

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Jag hade ju tio från början, och tänkte utöka med tio till. Senast jag försökte räkna dem fick jag bara ihop sju stycken, men det kanske inte är någon större risk för övergödning för att några dör av och ligger och skräpar någonstans?
        Jag tänkte ju att tre rödmunnar och tre habrosusar som dött men som jag aldrig hittat kanske spädde på mitt lilla algproblem...

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Nja, jag tror inte det är så farligt om det råkar ligga någon döing någonstans. Ser man liket är det ju bara att plocka upp, såklart - men att det skulle bli alger pga detta tror jag inte är någon större risk.
          Addera du tio till så blir det säkert lite fart - och de håller ju lite extra rent på botten också!

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Då kan jag ju passa på att fråga hur många tetror jag bör satsa på?
            720 l med scalarer och någon lite större jordägare. Tänkte mig också rödmunnar.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av HWH
              Då kan jag ju passa på att fråga hur många tetror jag bör satsa på?
              720 l med scalarer och någon lite större jordägare. Tänkte mig också rödmunnar.
              Ja, det är det där med hur mycket plats, yta, inredning o.s.v. man har i karet. Men kanske runt 40-60 rödmunnar kan vara lagom i ett ordinärt 720. Det är ju bara att fylla på om man tycker det behövs. Ös på bara, Helena!

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                He he…ja de är ju stimfisk så de vill ju ha kompisar.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Fredagskväll... Rödtjut... och ett par bilder!
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Fredagskväll... Rödtjut... och ett par bilder!

                    Gôtt Mats! skål på dig!
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Gôtt Mats! skål på dig!
                      Skål på dig också, Pia!
                      Ha nu en riktigt go' kväll och helg - njut av dina fina kar och alla yngelskockar!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Tack Mats! De skall jag och jag hoppas du kommer göra samma sak
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Tack Mats! De skall jag och jag hoppas du kommer göra samma sak
                          Will do!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Skål på dig!
                            Rödtjut i all ära, men nu blev det en Brooklyn IPA för mig!

                            Riktigt fint SA-kar du hade och härligt att se tetrorna stimma på det viset! Det är ju så många man skall ha egentligen!
                            Nästan så att jag får lust med fler rödmunnar nu, även om jag aldrig kan få en sådan effekt i mitt lilla 200L. Ynglen blir väl lika uppätna av tjugo som av fyrtio stycken...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Skål på dig!
                              Rödtjut i all ära, men nu blev det en Brooklyn IPA för mig!

                              Riktigt fint SA-kar du hade och härligt att se tetrorna stimma på det viset! Det är ju så många man skall ha egentligen!
                              Nästan så att jag får lust med fler rödmunnar nu, även om jag aldrig kan få en sådan effekt i mitt lilla 200L. Ynglen blir väl lika uppätna av tjugo som av fyrtio stycken...
                              Oh lah lah - en finfin pale ale så här på fredagskanten - inte illa!
                              Ja, skall det vara "stim" (med allt vad det innebär) så får det vara lite antal på grejerna.
                              Om du har dubbla antalet rödmunnar spelar det ingen ingen roll "yngelmässigt" - om du tänker på dina bolivianer. Vad som kan vara riktigt kul är att just låta dessa bolivianer regera ensamna en tid i karet - då får de utrymme att etablera god "mark", jaga bort ettriga tetror och samtidigt få in en god yngelvård - väl värt att vänta in och studera, beliv jo me!

                              Kommentar

                              • Broddan
                                • February 2007
                                • 536

                                Sv: Akvariestugan

                                Sköna bilder och tråd, bra jobbat som vanligt. Det var dvärgkulfisk som lockade in mig i akvarievärlden men det var tanganyika som förförde mig helt. Ett av mina första projekt var ett kar med snäckor på ena sidan och sten på andra. Tanken var att se hur en multiskoloni skulle hålla upp mot en prinsesskoloni. Mycket intressant på vägen men hos mig dominirade till slut sessorna..
                                Trevlig helg!

                                Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                                Hälsningar

                                D

                                Kommentar

                                Arbetssätt...