Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag i alla fall får mig en liten tankeställare om det som Mats skriver. Några få av oss, är intresserade av i det här fallet prinsessor - vi gillar och kommentera filmer och framförallt hans suveräna texter och beskrivningar.
    Men, hur ofta skriver vi/jag kommentarer i andras trådar, som har en annan inriktnig i sina kar än vad jag/vi har. Dessa gillar ju sina fiskar lika mycket som jag/vi gör med mina Diskusar, Apistogrammor eller vad det nu är för små ciklider jag har.

    Jag förstår att ni "gamla" rävar ledsnar på frågor om dittan och dattan - eftersom några av dom inte lyssnar och tar åt sig. Dom som lyssnar stannar kvar, dom andra försvinner ganska så snabbt.
    Själv skall jag försöka att trycka på "gillaknappen" lite oftare.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Killis75
      • September 2013
      • 118

      Akvariestugan

      Hej Mats! (Och alla andra förstås!)
      Nu är ju jag väldigt ny på zoopet och även ny i akvarieträsket! Men dina filmer och bilder är ju ena riktiga inspirationskällor! Läser själv tråden ganska frekvent! Det finns ju sjukt mkt matnyttig information i tråden och av egen erfarenhet när jag letar info så hamnar man ofta i din och även andras "enorma" trådar! So keep up:-)!
      Akvariehuset på 112L

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        Jag läser också tråden med stort intresse, men är tyvärr inget vidare på att kommentera
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Såhär är det med mig. Jag följer den här tråden dels för att jag drömt om sessor sedan jag gick på mellanstadiet och själv planerar att starta ett mini-Tanganyika!
          För tillfället verkar det dock vara spelningar eller kalas varje stund jag råkar vara ledig från kneget så det händer inte mycket på den fronten nu, men karet och utrustningen är i alla fall hemma!
          Det är ju så det är, man är med och kommenterar lite i de trådar som har en inriktning man är intresserad av... Sedan kan jag ju svara i andra trådar också, men då handlar det ju mycket om att jag vill ställa dumma frågor, eller kanske för att hjälpa någon som är än mer okunnig än jag!

          Sedan är det ju också det att jag fascineras av fräna inredningar vilket jag tycker att Mats prinsesskar står för!
          Senast redigerad av Mr Woods; 06 November 2013, 21:38.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            OK...
            Det är inte alls på det viset att jag fikar efter beröm, eller att folk skall tycka att; "åh, vad fina dina kar är"... Jag är alldeles för gammal i gården för att vilja ha den typen av uppmärksamhet (även om det värmer alldeles särskilt när sådan uppmärksamhet ändå strömmar till)!


            Om man tittar till de faktiska "tittarvisningarna" i tråden - vilka får anses som exceptionella - så finner jag det lite underligt att folk verkar "rädda" att lägga en kommentar eller ställa en fråga till mig, och även till de andra som frekventerar tråden, och att samtidigt föra en normal konversation om diverse spörsmål som kan handla om både "SA", och Tanganyika, samt inredning och olika sätt att förhålla sig till akvaristik överhuvudtaget.
            Jag lägger upp bilder och filmer på det som är aktuellt i nuläget (även om det kanske inte alltid är så intressant...), berättar om cyano och hur jag, denna gång, fått bukt med denna o.s.v.
            En naturlig grej är att man tror att det möjligtvis kan rendera några kommentarer på filmerna - kanske någon fråga om ditt och datt, och att tråden, i största allmänhet, bejakar till kanske någon liten diskussion om - i nuläget "prinsessor" - vilket verkar vara på modet just nu, här på forumet...


            Återigen; Jag anser inte att just denna tråd skall vara i frontlinjen för kommentarer och diskussion, långt därifrån - men ibland känns det lite "tomt" att fota och filma, trots att "visningarna" hela tiden ökar på - men "ingen" vill säga något...
            "Akvariestugan"-tråden har egentligen ingen signifikans på något sätt, men jag "ser" att många kollar - därav mitt engagemang att hela tiden uppdatera med kommentarer, foton och bilder - detta för att folk faktiskt tittar in med jämna mellanrum... inte för att jag själv vill verka präktig och duktig på något vis!


            Jaja - det är, som så många gånger förr; det man visar upp och snackar om i sin egen tråd - har mer eller mindre relevans. Jag är glad att ni kollar iallafall, och det blir mer (intressanta) inlägg famöver! Jag kör helt enkelt bara på!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Japp, det gör du rätt i, kör på i din gamla vanliga stil, så fortsätter jag att trycka på gillaknappen, hårt!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Personligen försöker jag ju hålla inne lite på kommentarerna. Jag skulle ju utan vidare kunna besudla den här tråden med tusen frågor inför mitt eget kommande T-kar men det känns ju som man tränger undan alla coola filmer och bilder då, så de hamnar längre bak i kronologin innan andra hinner upptäcka dem...
                Det är likadant med ettfettbranamns monstertråd som jag också följer, vad fan skall jag skriva? Jag kan ju inte ett skit om fiskarna han håller eller om akvarie/filter/ljusrampsbyggen!

                Jag har verkligen ingenting emot att blotta min okunskap, men det känns lite som man vill hålla sig lite i bakgrunden och låta de mer erfarna ta större plats så att det blir mer lärorikt för "allmänheten" att läsa.

                Om det går för sig att gagga om ditt och datt här så skulle jag vilja ha lite vägledning angående mitt eget lilla SA-kar!
                Där är ju bolivianerna själva huvudattraktionen och nu när två stabila par verkar ha etablerats funderar jag på att vräka resterande tre individer.
                Nu vill jag ha tips på någon annan sydamerikan som kan piffa upp karet istället! Helst en ciklid, finns det någon art som gillar att hålla sig lite högre ovanför botten tro?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Personligen försöker jag ju hålla inne lite på kommentarerna. Jag skulle ju utan vidare kunna besudla den här tråden med tusen frågor inför mitt eget kommande T-kar men det känns ju som man tränger undan alla coola filmer och bilder då, så de hamnar längre bak i kronologin innan andra hinner upptäcka dem...
                  Det är likadant med ettfettbranamns monstertråd som jag också följer, vad fan skall jag skriva? Jag kan ju inte ett skit om fiskarna han håller eller om akvarie/filter/ljusrampsbyggen!

                  Jag har verkligen ingenting emot att blotta min okunskap, men det känns lite som man vill hålla sig lite i bakgrunden och låta de mer erfarna ta större plats så att det blir mer lärorikt för "allmänheten" att läsa.

                  Om det går för sig att gagga om ditt och datt här så skulle jag vilja ha lite vägledning angående mitt eget lilla SA-kar!
                  Där är ju bolivianerna själva huvudattraktionen och nu när två stabila par verkar ha etablerats funderar jag på att vräka resterande tre individer.
                  Nu vill jag ha tips på någon annan sydamerikan som kan piffa upp karet istället! Helst en ciklid, finns det någon art som gillar att hålla sig lite högre ovanför botten tro?
                  Jag håller med dig, Johan!
                  Det finns massor av trådar med ämnen jag heller inte skriver i, av den anledningen att jag helt enkelt saknar kunskap eller intresse. Det kan handla om olika gödningsmedel/typer, alg/växtproblem och en räcka annat som jag känner att det är lika bra att låta bli att skriva något om.
                  Jag tittar också ofta i ettfetts tråd och kollar om det dyker upp bilder på hela karet. I just hans och liknande trådar har jag heller inget att tillföra, mer än att jag tycker själva karet är mäktigt.

                  Detta med vad som skrivs och inte skrivs i trådarna kommer upp med jämna mellanrum, att det ibland blir lite stiltje även om många gillar en specifik tråd eller ämne - det tillhör själva formen på ett forum, och jag själv är den förste att glömma av detta hela tiden - sad but true!

                  Johan, nu har jag inte riktigt koll på hur stort ditt SA-kar är, men vänta och se hur pass etablerade de två paren blir - och om de kanske behöver vara fler än just de fyra i de två paren i viloperioderna. Du kan ju ta ur resterande fiskar om det blir ett väldigt jagande, och - om inte, låta dessa gå kvar.
                  När det gäller SA-besättning finns det ju så många varianter och blandningar att man kanske först måste titta på storlek och inredning i karet för att fundera på vad som skulle kunna funka tillsammans med dina bolivianer.
                  Jag skall leta upp din tråd och kika lite!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Inte skall du behöva leta, här har du en bild som är ett par veckor gammal, då jag just hårdansat växterna. Ludwigian når redan upp till ytan igen!
                    Det finns ju inte mycket till hardscape, men jag försöker fylla ut med växter så gott det går så det inte blir alltför tråkigt, blir nog mer rötter och sånt vad det lider också tror jag...
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 141020131943.jpg
Visningar: 3
Storlek: 118,3 KB
ID: 2154426

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Inte skall du behöva leta, här har du en bild som är ett par veckor gammal, då jag just hårdansat växterna. Ludwigian når redan upp till ytan igen!
                      Det finns ju inte mycket till hardscape, men jag försöker fylla ut med växter så gott det går så det inte blir alltför tråkigt, blir nog mer rötter och sånt vad det lider också tror jag...
                      [ATTACH=CONFIG]65125[/ATTACH]

                      Det var ett fint kar det där, Johan!
                      Med lite mer "grejsimojs" bestående av rotdelar, pinnar, grenar o.s.v. kan du säkerligen ha någon typ av Apistogramma i karet - typ 1+2, eller något åt det hållet. Sedan skulle du ju kunna ha i något "stim" tetror av mindre sort - Kolglödstetra är en av mina personliga favoriter.

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        OK...
                        Det är inte alls på det viset att jag fikar efter beröm, eller att folk skall tycka att; "åh, vad fina dina kar är"... Jag är alldeles för gammal i gården för att vilja ha den typen av uppmärksamhet (även om det värmer alldeles särskilt när sådan uppmärksamhet ändå strömmar till)!

                        Applåder är kul att få. Jag tror dock att vi som är inte fullt så erfarna inom hobbyn aktar oss lite för att ge dem. Tråkigt, kanske och gudarna ska veta att du förtjänar dem. Det är kul att du tar ut svängarna och det senaste Tanganyika-karet har varit otroligt spännande att följa.

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jag lägger upp bilder och filmer på det som är aktuellt i nuläget (även om det kanske inte alltid är så intressant...), berättar om cyano och hur jag, denna gång, fått bukt med denna o.s.v.
                        En naturlig grej är att man tror att det möjligtvis kan rendera några kommentarer på filmerna - kanske någon fråga om ditt och datt, och att tråden, i största allmänhet, bejakar till kanske någon liten diskussion om - i nuläget "prinsessor" - vilket verkar vara på modet just nu, här på forumet...

                        Det där med cyanon tyckte jag om. Tack för det tipset! Jag vill gärna ha råd som säger annat än "köp" olika preparat och hårdvara, det är åtgärder som kräver lite finlir och får ta lite tid som är kul och det är då man får lite bättre förståelse för hur balansen i ett akvarium fungerar.
                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Återigen; Jag anser inte att just denna tråd skall vara i frontlinjen för kommentarer och diskussion, långt därifrån - men ibland känns det lite "tomt" att fota och filma, trots att "visningarna" hela tiden ökar på - men "ingen" vill säga något...
                        "Akvariestugan"-tråden har egentligen ingen signifikans på något sätt, men jag "ser" att många kollar - därav mitt engagemang att hela tiden uppdatera med kommentarer, foton och bilder - detta för att folk faktiskt tittar in med jämna mellanrum... inte för att jag själv vill verka präktig och duktig på något vis!

                        Exakt - din tråd är välbesökt och röner stort intresse. En sak är att mycket av det du gör känns så naturligt och logiskt, vilket kan göra att i alla fall jag drar mig lite för att skriva för mycket om mina tillkortakommanden. Det skulle ju få mig att se ut att vara oförmögen till logik och förståelse för de naturliga processerna, vilket jag för all del är, men det är kanske inget jag vill skylta med.

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jaja - det är, som så många gånger förr; det man visar upp och snackar om i sin egen tråd - har mer eller mindre relevans. Jag är glad att ni kollar iallafall, och det blir mer (intressanta) inlägg famöver! Jag kör helt enkelt bara på!
                        Det är åtminstone jag verkligen glad över!
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det var ett fint kar det där, Johan!
                          Med lite mer "grejsimojs" bestående av rotdelar, pinnar, grenar o.s.v. kan du säkerligen ha någon typ av Apistogramma i karet - typ 1+2, eller något åt det hållet. Sedan skulle du ju kunna ha i något "stim" tetror av mindre sort - Kolglödstetra är en av mina personliga favoriter.
                          Tack skall du ha!
                          Detta karet är ju lite ihopslängt av vad jag råkade ha hemma, men bättre skall det bli! Tänkte försöka "stöka till" det lite och hitta på en bättre bakgrund. Jag var lite ivrig att få igång det!
                          Det är så med mig och tetror att jag står i butiken och beundrar något stim på ett par hundra stycken, men när jag sedan kommit hem med ett tjugotal tycker jag oftast att det är lite jobbigt att ha dem i karet, så i nuläget får det räcka med de sexton eller sjutton rödmunnar som finns kvar!
                          Apistor låter som ett bra förslag, det har jag funderat lite på själv!
                          Däremot blir de nog till att avhysa habrosusarna snarast möjligt om jag bara får tag i dem. De ligger numera och trycker under sin rot från morgon till kväll, bara ibland är det en eller ett par av dem som vågar sig ut på en liten simtur...
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 250920131847.jpg
Visningar: 4
Storlek: 92,2 KB
ID: 2154451
                          Bolivianerna förblir hursomhelst huvudattraktionen i det här karet och jag hoppas på att få se mycket sådant här framöver, vore kul att få några yngel att överleva också...
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 231020132001.jpg
Visningar: 4
Storlek: 117,7 KB
ID: 2154450

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Halloj Johan!
                            Kanske är det så att du kan låta bolivianerna gå själva ett tag, och som du säger, låta dom vara huvudattraktionen. Då kan de i lite lugnare miljö säkert dra upp lite yngel själva också och valla runt dom i karet.
                            Det blir ju ofta så att man gärna vill blanda in lite för mycket fisk i sina kar - och vi vet ju hur det brukar sluta...

                            Tetror är ju också ett kapitel för sig - detta med stimmande... ja, jag skall inte dra igång en långbänk i detta ämne igen, men visst är det så att ju fler desto roligare - beroende, givetvis, på hur mycket utrymme det finns i karet och hur stort det är.

                            Kan inte låta bli att sätta in två filmsnuttar på mitt gamla 960-liters, där det gick 200 st. glödbandsteror och cirka 80-90 Kejsartetror med en grupp vildfångade Nahmunda Red Discus...





                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Kul!
                              Jag skall kolla in filmerna efter jobbet!

                              Måste ändå säga att rödmunnarna stimmar helt okej trots att de bara är ett tjugotal, men det är nog den enda tetran jag sett göra det...
                              Så länge de "ensammastående" bolivianerna inte mår dåligt av att sakna en partner kan de ju lika gärna få gå kvar, men Mina C. habrosus skall jag göra mig av med vid tillfälle, sedan är jag ju nere på tre fiskarter i karet (bolivianer, rödmunnar och pepparmintpleco) och det är nog bra, jag gillar inte när det är för spretigt!

                              Detta karet har sedan uppstart fått gå igenom allt från paracitangrepp till överflöd av olika alger och cyano, men det känns som om det börjar landa i någon sorts balans nu, det har tagit nästan sex månader!
                              Senast redigerad av Mr Woods; 08 November 2013, 09:57.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Varför skall du ta bort corysarna?
                                Det atr allt sina månader för att karet skall "gå in sig" - du är på helt rätt väg där!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...