Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Fy fasiken vad fräckt det blir med detta ljuset!

    denna filmen kommer att ses flera gånger
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Fisken till vänster i filmen, den "får inte vara med" - i alla fall uppfattar jag det så? Den norpar åt sig mat och försvinner snabbt tillbaka under sin skreva igen. Eller beter den sig så av någon annan orsak?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj Johnny, Pia och Inger!

        Då skall jag försöka svara lite på allas era spörsmål.
        Det här är alltså ledpucksljuset, som jag kör på dagtid, eller rättare sagt, i stort sett hela tiden. Några timmar på kvällen drar jag på med MH-ljuset - mest för att det är så trevligt att själv titta på det.
        Hela karet blev på nolltid helt och hållet täckt med en tjock matta cyano - så mitt recept för att få bukt med det denna gång var att dra ner ljusintensiteten. Det fungerade fint med ledpuckarna - så nu är cyanon borta och jag intervall-kör ljuset med led, lysrör och MH.

        Filtret är alltid igång och kommer endast att stängas av om något år eller två om det finns behov att kanske rensa ur det lite. Utblåset sitter i vänsterhörnet längst in vid ytan och vattnet rör sig utmed hela baksidan över stenpartiet, ner mot högergaveln och sedan är det ganska friskt "bottenblås" tillbaka från höger till vänster i de nedre regionerna av karet.
        Johnny, du ser lite artemia precis där det är som lugnast vattenrörelse, alltså; högst upp i mitten vid frontrutan.

        Det stämmer, Inger - Fisken till vänster, under stenen ligger ytterst lågt i rang och håller sig där i stort sett hela tiden.
        Den som har de stora långa spröten är den som var hos två andra partners förut, men har slutat med det nu och håller sig endast till sin ursprungspartner (film nedan). Den "överblivna, andra" partnern har tagit till sig en av de två mindre "hjälparna" och det verkar som att de har bildat par på högersidan - men det "första paret", alltså föräldrarna till alla yngel är mycket dominanta och regerar mer eller mindre hela karet.
        Ynglen negligeras av alla vuxna i karet och jag har inte sett någon som helst tendens att jaga eller försöka äta upp yngel - av någon individ.

        Jag har full förståelse att man kanske inte kan uppskatta det enormt intressanta beteende dessa ciklider har, bara genom att titta på några korta snuttar. Man får liksom sitta och studera lite mer ingående.
        Jag har inga "favoritciklider" när det gäller att välja mellan exempelvis Discus och andra från "SA", och Tanganyika - det går inte att välja, helt enkelt. Samtidigt som jag fullkomligt vrålnjuter av mina N. gracilis, sitter jag och längtar till att få köra igång ett stort, fläskigt SA, igen!


        Det dominanta paret;

        video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Tack Mats.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Jojje_
            • January 2013
            • 335

            Sjukt snygg med den belysningen.
            Ger ett helt annat intryck av akvariet än med "vanlig".
            Fluval Edge 46L
            Projekt - Ciklidhörna

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Tack Mats.
              //Inger
              Det vet du Inger - bara kul att skriva och berätta lite.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Jojje_
                Sjukt snygg med den belysningen.
                Ger ett helt annat intryck av akvariet än med "vanlig".
                Ja, det är verkligen markant skillnad. Utgår man från vanlig lysrörsbelysning, och sedan jämför med MH-belysning är det nästan en chockartad skillnad - för att sedan jämföra med den sublima känsla man får med led-ljus. Ser man de olika ljusen i verkligeheten är det slående skillnad.
                Ledbelysningen ser väldigt kontrastrik ut på bild och film, men lyser mycket jämnare - upplyst - i verkligheten.
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 November 2013, 11:46.

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  Det är ju helt otroligt vad mycket belysning kan göra för ett akvarium. Det är ju som flera olika kar.

                  Roligt att läsa när du beskriver hur du studerar fiskarna och deras beteende. En del fiskar utvecklar man ju verkligen relationer till över tid. Akvariet är grymt snyggt, så jag förstår om du lägger mycket tid där.

                  Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Knax
                    Det är ju helt otroligt vad mycket belysning kan göra för ett akvarium. Det är ju som flera olika kar.

                    Roligt att läsa när du beskriver hur du studerar fiskarna och deras beteende. En del fiskar utvecklar man ju verkligen relationer till över tid. Akvariet är grymt snyggt, så jag förstår om du lägger mycket tid där.
                    Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                    Japp, beslysningen gör massor. (De bilderna "längst ner", är från uppstarten - innan det rediga filtret sattes in - och därav "tomt i karet"...).
                    Det är, i sanning, formidabelt kul att ni fyra, fem pers uppskattar vad som skrivs i tråden - så många fler är vi inte här och det är precis som det skall vara!
                    Tanganyika - lite "bold" inredning - filmer och bilder - o.s.v. är inget som direkt är någon hit längre här på zoopet. Det här är något man får acceptera och därför blir det naturligtvis mindre av denna vara - åtminstone från mitt håll i fortsättningen!
                    Kanske kan utvecklingen med "storkaret" rendera lite mer intresse, vid ett senare tillfälle - och då är nog 90% av zoopets användare en helt annan än den skara människor vi ser nu - också exakt som det skall vara.
                    Jag skiter i vilket - jag kör på med mina kar och de som vill kolla får göra detta, hur det än blir!

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      Jag tycker att vi inte bryr oss om dem som inte förstår att uppskatta det. Kör på, Mats! Jag som aldrig skulle ha ett Tanganyika-akvarium, eftersom det blir "sterilt och tråkigt", är nu riktigt sugen. Jag älskar att få mina fördomar motbevisade!

                      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Det är, i sanning, formidabelt kul att ni fyra, fem pers uppskattar vad som skrivs i tråden - så många fler är vi inte här och det är precis som det skall vara!
                        Nja Mats det är nog många fler som läser och uppskattar det du skriver och de filmer du lägger in men som i likhet med mig är usla på att komentera
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Håller med Kjell, jag och många med mig läser men har inte alltid något att tillföra i just det läget.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • RoffePoffe

                            • August 2012
                            • 88

                            Hej, en till som håller med Kjell och Ansjo, läser allt i denna tråd och några till och framför ser jag alla filmer , men tyvärr alldeles för dålig på att kommentera. I min första akvarieperiod för drygt 30 år sedan hade jag några julidochromis regani och fascinerades mycket av dem. Nu har jag inte plats för flera burkar, så det blev sällskapsakvarium med övervägande sydamerikanskt.

                            /RoffePoffe

                            Kommentar

                            • woodlund
                              • December 2011
                              • 666

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nja Mats det är nog många fler som läser och uppskattar det du skriver och de filmer du lägger in men som i likhet med mig är usla på att komentera
                              Håller med Kjell där , vi är nog rätt många som följer tråden men i mitt fall kan jag inte komma med några bra kommentarer , det skulle bara bli " fy fasen vilket läckert kar" hela tiden för det är precis vad det är
                              Mitt största problem är att jag kollar det mesta med mobilen och det är en iPhone så jag kan inte se dina underbara filmsnuttar så ofta .
                              1900Liter Diskusvatten


                              Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Sv: Akvariestugan

                                Jag instämmer med alla andra, det är nog många som läser denna tråden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...