Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Härligt! Då kan vi ta fikapauser i karet!
    ja, eller så får jag be om skjuts hem så kan vi dricka lite öl och vin och bara gagga och pilla med det som är allra roligaste... sten, rötter och växter
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      ja, eller så får jag be om skjuts hem så kan vi dricka lite öl och vin och bara gagga och pilla med det som är allra roligaste... sten, rötter och växter
      Du å gobben, Anders och hansesa kärring kan la komma hit, så grillar vi och partajar till - så blir det säkert "kaosinredning"!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Du å gobben, Anders och hansesa kärring kan la komma hit, så grillar vi och partajar till - så blir det säkert "kaosinredning"!
        Hahhaha, ja det får vi göra!
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Nu du Mats, kan även jag rapportera om märkliga beteenden i dämpad belysning!
          Jag slängde en blick på karet i förmiddags innan belysningen gått igång och vad får jag se? Jo, mitt hittills enda säkra lekpar av bolivianska fjärilar stod mitt i karet och hade en lustig dans för sig! Naturligtvis blev jag tvungen att titta en stund och upptäckte att de helt plötsligt struntade fullständigt i sitt vanliga revir för att istället sida vid sida köra runt i karet och gå till samlad och skoningslös attack mot samtliga artfränder de kunde finna!

          De har lekt ett par gånger tidigare, (utan resultat i form av frisimmande yngel) men en sådan aggressivitet har jag aldrig sett hos någon av dem tidigare!
          Nu när belysningen är igång beter de sig betydligt lugnare även om de kanske är något grinigare än de förra gångerna...
          Jag börjar fundera på om vi egentligen kanske har lite för kraftig belysning i våra kar, när beteendet blir så annorlunda då den är mer dämpad...

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Japp, Johan - eller att man varierar ljuset lite (olika timers) - kanske något svagare och mörkare några timmar, sedan "vanlig belysning" i fyra-fem timmar, för att avsluta som man började dagen, med mer dämpad belysning innan karet släcks.
            Jag kör så i 540-karet nu.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Du å gobben, Anders och hansesa kärring kan la komma hit, så grillar vi och partajar till - så blir det säkert "kaosinredning"!


              då skulle det ju kunnat bli ett kar som dom hade på skansen förr.

              där hade dom kopioerat strömmen utanför slottet.

              glasflaskor, bildäck, träpallar, allt du kan tänka dig människan "tappar" ner i vattnet.

              inte ett skapandes naturligt.

              men... både vattnet utanför slottet och det på skansen var synnerligen livskraftigt

              fiskarna fattade ju inte att det var ex bildäck de gömde sig i, det vara ju bara en annan sorts "sten" i deras värld.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Hehe!
                Ballt med "naturligt" inredda kar tycker jag!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Inger hade ju fått lite cyano i sitt nya kar med "prinsessor"... Det fick jag i mitt kar också - en tjock heltäckande matta i princip överallt. På några lite skuggigare ställen var det dock cyanofritt, så jag testade med att sätta dit några led-puckar och drog ner tiden med "vanlig" belysning till några timmar om dagen.
                  Nu har det gått några veckor och cyanon är mer eller mindre helt borta. Det finns några pyttefläckar kvar. Så nu kan man börja köra lite intervallbelysning.
                  Jag filmade ett par ställen där cyanon låg som tjockast, och nu ser det ju riktigt trevligt ut igen.

                  http://www.youtube.com/watch?v=KiqTyfPhTQs

                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Inger hade ju fått lite cyano i sitt nya kar med "prinsessor"... Det fick jag i mitt kar också - en tjock heltäckande matta i princip överallt. På några lite skuggigare ställen var det dock cyanofritt, så jag testade med att sätta dit några led-puckar och drog ner tiden med "vanlig" belysning till några timmar om dagen.
                    Nu har det gått några veckor och cyanon är mer eller mindre helt borta. Det finns några pyttefläckar kvar. Så nu kan man börja köra lite intervallbelysning.
                    Jag filmade ett par ställen där cyanon låg som tjockast, och nu ser det ju riktigt trevligt ut igen.

                    http://www.youtube.com/watch?v=KiqTyfPhTQs

                    Tack Mats för filmen och bilden. Jag har satt ditt täckglas idag, och håller på med IKEA-puckarna nu - kommer att köra intervallbelysning jag med.
                    Mitt största problem verkar vara just nu - att få prinsessor att överleva, liksom en hel del andra fiskar som hamnar hos mig.
                    Det är ju ett fullkomligt under, att diskusarna överlever.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Tack Mats för filmen och bilden. Jag har satt ditt täckglas idag, och håller på med IKEA-puckarna nu - kommer att köra intervallbelysning jag med.
                      Mitt största problem verkar vara just nu - att få prinsessor att överleva, liksom en hel del andra fiskar som hamnar hos mig.
                      Det är ju ett fullkomligt under, att diskusarna överlever.
                      //Inger
                      Härligt att du gillade filmen och bilden - det var nästan att jag själv tyckte det var en gnutta kul att lägga upp lite skit idag...
                      Dör sessorna för dig..? Vad händer?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Härligt att du gillade filmen och bilden - det var nästan att jag själv tyckte det var en gnutta kul att lägga upp lite skit idag...
                        Dör sessorna för dig..? Vad händer?
                        Jag vet inte, dom två minsta dog med två dagars mellanrum. Ingen nitritspik eller något sånt, möjligen lite mat så här från början. Fast det är förstås inte orsaken.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          OK, Inger.

                          ...

                          Och sedan får jag väl säga, rent allmänt;
                          Wow...
                          Ja... Nej..!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            OK, Inger.

                            ...

                            Och sedan får jag väl säga, rent allmänt;
                            Wow...
                            Ja... Nej..!
                            Wow...Ja...Nej...rent allmänt

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Tack Mats för filmen och bilden. Jag har satt ditt täckglas idag, och håller på med IKEA-puckarna nu - kommer att köra intervallbelysning jag med.
                              Mitt största problem verkar vara just nu - att få prinsessor att överleva, liksom en hel del andra fiskar som hamnar hos mig.
                              Det är ju ett fullkomligt under, att diskusarna överlever.

                              //Inger

                              Många människor kämpar för att överleva, andra försöker leva.

                              Väldigt många fastnar i hamsterhjulet jobba, äta, sova, jobba, äta, sova och glömmer bort att leva. Andra människor kanske skulle ägna lite mer energi åt att överleva, men lever GOTT för stunden.

                              Kanske är lite så hos fiskarna också, om man har som mål att de ska överleva och misslyckas dör de ju...
                              Om målet är att fiskarna ska leva gott, och man misslyckas kanske de bara överlever

                              Får en känsla genom inläggen att Mats ger sina fiskar förutsättningarna att leva och låter de själva göra jobbet

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Wow...Ja...Nej...rent allmänt

                                //Inger
                                Ja... Haha! Den kommentaren skulle jag ha lagt i en egen "ruta", såklart... Den var inte riktad till dig, Inger - utan till fredagskvällens "action" på zoopet... trodde det skulle bli lite skönt snack om ljuset, cyanon och lite sådant - men det tystnade liksom bara till...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...