Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Akvariebudgeten är ju som sagt tillfälligt slut, så jag tänkte köra en Fluval4+ men innerfilter lär ju inte bli det minsta snyggt, så det är ingen slutgiltig lösning...
    Får la försöka montera ett strilrör i värsta fall...
    Cirkulationen bör väl hur som helst vara rätt så kraftig?

    Kommentar

    • xanadu
      • January 2013
      • 157

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, själva stugan är i nuläget tom, och väntar på ett nytt akvariebygge, som jag hoppas få sätta igång med till våren. Så de två kar som det handlar om i tråden just för tillfället, står nere i källaren i kåken. Om dessa kar kommer att flyttas ut till stugan senare återstå att se - de står rätt bra där de står nu...
      När alla karen var igång i stugan blev det en hel del fukt, men det löste sig utan avfuktare hyfsat ändå - det fick vädras ganska omfattande. Däremot var en avfuktare planerad till stugan - och en sådan skall införskaffas pronto så fort jag drar igång där igen senare.
      Jag har en avfuktare i källaren i kåken, där 540- och 112-karen står - och det fungerar mycket bra. Jag vet inte vad det är för märke på den, men den "suger" effektivt. Den brummar såklart en del, men man kan sätta en timer på den och låta den gå dagtid då man inte är hemma.
      På ett avskilt ställe som "Stugan", en lokal, rum eller liknande med många kar skulle jag rekommendera att man installerar en avfuktare, helt klart!
      Tack för bra svar. Jag har precis flyttat till lägenhet och ska nu har arbetsrummet som akvarierum. Men om man kan ställa den med timer är ju det perfekt!
      Projekt:

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Akvariebudgeten är ju som sagt tillfälligt slut, så jag tänkte köra en Fluval4+ men innerfilter lär ju inte bli det minsta snyggt, så det är ingen slutgiltig lösning...
        Får la försöka montera ett strilrör i värsta fall...
        Cirkulationen bör väl hur som helst vara rätt så kraftig?
        Cirkulationen bör framför allt vara lagom - om du förstår hur jag menar?
        Visst, vattnet skall röra på sig, bara du inte får en situation så att fiskarna liksom får kämpa i "motvind". Det är detta man så ofta missar när man talar om vattenrörelse i kar kontra de som är i naturen.
        I naturen är det ofantliga mängder vatten som rör sig och ofta väldigt starka strömmar - men det handlar om en "kropp" av vatten som rör sig, i stora delar, homogent. Denna typ av vattenrörelse är mycket svår att efterlikna i ett slutet kärl, som akvariet och när man vill ha stark cirkulation i karet skapar man oftast en jetström som inte på något vis liknar det flöde vi ser i naturen - utan blir en arbetsam, riktad stråle i karet.
        Det här kan man undvika genom att dela upp flödet i flera mindre eller rikta det mot någon gren- eller stenformation. I större kar är detta ett mindre problem då strålen på ett bättre sätt absorberas i "vattenkroppen" och flödet blir mjukare, trots att cirkulationen är god.
        Så, testa och se hur fiskarna rör sig - de är som gjorda att glida genom starkt flödande vatten, men skall inte behöva stå riktade åt ett håll och kämpa i motvind för jämnan.
        Ser du att de kan simma åt alla håll och bete sig "normalt", så är det bra!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av xanadu
          Tack för bra svar. Jag har precis flyttat till lägenhet och ska nu har arbetsrummet som akvarierum. Men om man kan ställa den med timer är ju det perfekt!
          Visst! En vanlig timer som du sticker kontakten i - så är saken biff!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Cirkulationen bör framför allt vara lagom - om du förstår hur jag menar?
            Visst, vattnet skall röra på sig, bara du inte får en situation så att fiskarna liksom får kämpa i "motvind". Det är detta man så ofta missar när man talar om vattenrörelse i kar kontra de som är i naturen.
            I naturen är det ofantliga mängder vatten som rör sig och ofta väldigt starka strömmar - men det handlar om en "kropp" av vatten som rör sig, i stora delar, homogent. Denna typ av vattenrörelse är mycket svår att efterlikna i ett slutet kärl, som akvariet och när man vill ha stark cirkulation i karet skapar man oftast en jetström som inte på något vis liknar det flöde vi ser i naturen - utan blir en arbetsam, riktad stråle i karet.
            Det här kan man undvika genom att dela upp flödet i flera mindre eller rikta det mot någon gren- eller stenformation. I större kar är detta ett mindre problem då strålen på ett bättre sätt absorberas i "vattenkroppen" och flödet blir mjukare, trots att cirkulationen är god.
            Så, testa och se hur fiskarna rör sig - de är som gjorda att glida genom starkt flödande vatten, men skall inte behöva stå riktade åt ett håll och kämpa i motvind för jämnan.
            Ser du att de kan simma åt alla håll och bete sig "normalt", så är det bra!
            Ja, jo, jag menar ju inte att jag vill ha det speciellt strömt, men misstänker att Tanganyika-arter kanske vill ha ganska hög omsättning på vattnet, och om jag skall hålla min icke-existerande budget så blir det ju vad jag har över, alltså en Fluval4+, en Fuval1, eller en pumpskalle för bottenfilter (AquaClear Power Head 201 500L/h) som man kanske skulle kunna hitta på något med...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Ja, jo, jag menar ju inte att jag vill ha det speciellt strömt, men misstänker att Tanganyika-arter kanske vill ha ganska hög omsättning på vattnet, och om jag skall hålla min icke-existerande budget så blir det ju vad jag har över, alltså en Fluval4+, en Fuval1, eller en pumpskalle för bottenfilter (AquaClear Power Head 201 500L/h) som man kanske skulle kunna hitta på något med...
              Det låter bra!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Kan dom slåss? Det mycket enkla och korta svaret är; Ja!
                Igår kväll monterade jag lite sköna LED-spotar på 540-baljan. Har man MH-ljus, så är det lite kul att köra en annan extrem också, och mina funderingar gick kring att man skulle ha ett lite dovt, mystiskt sken några timmar på kvällen - för det är ju knäckande vackert med spotar.


                Så, LED-puckar på, och sedan njuta, trodde jag var en självklarhet. Men något helt annat än lugn och skön akvarielunk infann sig.
                Plötsligt kom den där envetne killen som har ett eget revir under en stenformation fram; "aha, solen i moln - då skall jag ut och röja lite"!


                Och det blev ett jädrans röjande mellan den ena i paret och den här ensamme figuren. Samtidigt tog den "twotimande" parten i paret hand om sin tilltänkta/e i reviret till höger. Dessa två har ju varit så goda vänner, har det sett ut som - men nu jädrar blev det munhuggning på hög nivå där.
                Fyra fiskar i världens fajt - jawgrip och turbinsnurr... två av dom låg vid ytan - uppåner - med munnarna fast i ett hårt bettgrepp.


                Jag brukar inte ingripa i vanliga fall, men nu fick jag knacka lite försynt på rutan för att få stopp på det hela, men det lugnade sig bara tillfälligt. De fortsatte tills karet slocknade - så det blir spännande att se hur det ser ut i kväll...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Filmkameran fram...?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Filmkameran fram...?
                    Vem vet? Det kanske blir en en "Bergman" ikväll...

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      ja, det här måste du filma om det händer igen, väldans fräckt men samtidigt lite skrämmande..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        ja, det här måste du filma om det händer igen, väldans fräckt men samtidigt lite skrämmande..
                        Japp...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ujuj, ruskigt skrämmande - vill inte se, bara smygtitta.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Ujuj, ruskigt skrämmande - vill inte se, bara smygtitta.

                            //Inger
                            du får använda en kudde.. så som man gör när det är en för spännande film
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Ujuj, ruskigt skrämmande - vill inte se, bara smygtitta.
                              //Inger
                              En liten förhoppning jag har är att några av fiskarna i karet kanske blir en aning möra nu, och att man kan plocka ur dessa hyfsat enkelt...
                              Jag skulle ju egentligen vilja ha ett enda "ursprungspar" i karet - men vi får se hur det ser ut i eftermiddag/kväll.

                              Och, Inger - du har en möjlig första parkett-biljett till något liknande i ditt kar att se fram emot...

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                En liten förhoppning jag har är att några av fiskarna i karet kanske blir en aning möra nu, och att man kan plocka ur dessa hyfsat enkelt...
                                Jag skulle ju egentligen vilja ha ett enda "ursprungspar" i karet - men vi får se hur det ser ut i eftermiddag/kväll.

                                Och, Inger - du har en möjlig första parkett-biljett till något liknande i ditt kar att se fram emot...
                                Det är den där första parketten jag tänker på - huvvaligen.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...