Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Det som du iaktar i dina egna kar räcker hur långt som helst - sen får vi se om mina beter sig ungefär likadant.
    //Inger
    Jag tror att dom kommer att göra ungefär på det sättet. Vissa grundläggande beteendemönster finns där, trots allt. Sedan beror det lite på karets storlek, inredning och tankmates, vilka väntade och oväntade situationer som kommer att uppstå.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Kan bara instämma

      Förra gången paret lekte som jag har lagt upp bilder på i min tråd så lämnade honan hanen ensam med alla yngel och bildade par med en annan hane.
      Hanen med yngelsvärmen hade lite för mycket att göra så han lyckades inte hålla borta dom andra invånarna så alla yngel blev mat.
      Och så fort ynglena var borta så kom honan tillbaka och nu har dom lekt igen.

      Man kan studera dessa fiskar hur länge som helst, enbart för att just när man tror att man förstår hur dom fungerar så gör dom nåt oväntat

      Jag har ett 30-tal av deras yngel på uppväxt i ett annat kar och dom är ca 3cm nu.
      Jag lät paret leka i det karet och flyttade dom sen. Tror att detta gjorde dom lite förvirrade och nu har lite problem när dom leker.

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
      Ja, dina "sessor" kanske har blivit en smula förvirrade av flytten..?
      Själv har jag aldrig, i egentlig mening, dragit upp några yngel, eller flyttat lekpar, utan det har blivit avkomma i massor ändå. Ofta blir det ju så att man får håva ur de individer som blir bortjagade - och de här får man ju försöka placera någonstans.
      Men, som du säger, det är verkligen ciklider man kan sitta i timmar och kolla på - oerhört intressanta!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Funderar lite på detta med prinsessornas kolonier. Är kolonin uppbyggt primärt runt paret i naturen eller runt miljön eller bägge. Tänker så här att om man då flyttar en komplett koloni till ny miljö, uppstår då samma koloni där? Eller innebär ny miljö en "omstart" av hela koloniserandet, men nytt "alfa"par etc. Om det är bundet till individerna, inte platsen, kan det egentligen bli så att när nu du Mats köpt yngel från en tidigare koloni du ägt, kan man säga att samma koloni fortsätter i ditt kar nu om ynglen kommer från samma kull?
        I naturen blir ju detta större och större och så småningom lär det ju bli en uppdelning av kolonin gissar jag. Kort och gott så blir jag nyfiken på spelreglerna runt hela processen. Någon Prinsessnörd där ute som kan berätta för en Diskusnörd hur det hela fungerar?
        Hoppas att jag lyckats krångla till nåt i och med denna frågeställning
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Sv: Akvariestugan

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, dina "sessor" kanske har blivit en smula förvirrade av flytten..?
          Själv har jag aldrig, i egentlig mening, dragit upp några yngel, eller flyttat lekpar, utan det har blivit avkomma i massor ändå. Ofta blir det ju så att man får håva ur de individer som blir bortjagade - och de här får man ju försöka placera någonstans.
          Men, som du säger, det är verkligen ciklider man kan sitta i timmar och kolla på - oerhört intressanta!
          Jag hade tänkt låta dom gå kvar i det karet som deras yngel går i nu. Men dom var alldeles för ettriga mot multisarna som också bor där.
          Därför åkte dom tillbaka i det stora och förvirringen blev total

          Och Bluewing, din fråga överlåter jag till någon annan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Funderar lite på detta med prinsessornas kolonier. Är kolonin uppbyggt primärt runt paret i naturen eller runt miljön eller bägge. Tänker så här att om man då flyttar en komplett koloni till ny miljö, uppstår då samma koloni där? Eller innebär ny miljö en "omstart" av hela koloniserandet, men nytt "alfa"par etc. Om det är bundet till individerna, inte platsen, kan det egentligen bli så att när nu du Mats köpt yngel från en tidigare koloni du ägt, kan man säga att samma koloni fortsätter i ditt kar nu om ynglen kommer från samma kull?
            I naturen blir ju detta större och större och så småningom lär det ju bli en uppdelning av kolonin gissar jag. Kort och gott så blir jag nyfiken på spelreglerna runt hela processen. Någon Prinsessnörd där ute som kan berätta för en Diskusnörd hur det hela fungerar?
            Hoppas att jag lyckats krångla till nåt i och med denna frågeställning
            Inget krångel alls! Det är just sådana frågor jag själv tampas med!
            Det är vansinnigt intressant att se naturfilmer från områden där dessa lever, men oftast är det korta snuttar och någon egentlig beskrivning ges inte.
            De gånger man ändå ser någon längre bit, så tycks det ju vara så att de enorma områden och märkbart stora revir (det finns ju plats) de håller verkar vara ganska löst hållna i "kanterna", eller gränserna skall vi kanske säga.

            Tittar vi alltså på hur det mestadels ser ut i deras naturliga miljö, så ser vi kilometervis med sten. Det handlar här inte om någon liten stenformation, mitt i sanden på något litet område - som i de flesta kar. Två individer som vill leka kan därför inmuta ett mindre revir, bilda en ny koloni - som med tiden växer sig större, och sedan knoppas av i mindre revirområden - om det fins plats och utrymme (vilket det förmodligen gör).

            Svårt alltså att säga om en liten grupp yngel tar med sig ett "inarbetat" kolonibeteende när de flyttas från ett kar till ett annat.
            Då skall vi kika på vilka förhållanden som rådde i det kar som jag hämtade mina från, denna gång: I detta kar fanns en pytteliten "grotta" i ena hörnet av karet, som är på några hundra liter. Det fanns endast ett toppdominant par med massor av yngel. Jag valde att inte störa "grundparet" utan tog några vuxna fiskar (avkomma till det dominanta paret) som låg i väldigt låg rang (de hade ju inga möjligheter att själva skapa några revir, då det inte fanns "byggmaterial" för detta) och stod och tryckte i de övre hörnena på karet.
            De fiskar jag har nu är alltså vuxna - och som jag förstår det har de inte fått någon chans att leka eller bilda par innan.
            Det verkar alltså som att det har skapats ett helt nytt struktursystem hos de som jag tog hem - de fick börja på ny kula, och deras instinker lät ju inte vänta på sig heller.
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 October 2013, 12:35.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Den här tråden blir bara mer och mer intressant att följa!

              Tyvärr börjar jag ju förstå att mitt lilla hörnkar på 80-90L inte kommer att räcka till för mer än ett par, så det blir väl att försöka hitta ett lekpar pulcher... Lite tråkigt faktiskt eftersom jag gillar att föda upp ungdjur!

              Kommentar

              • xanadu
                • January 2013
                • 157

                Vackra kar du har! Jag har en fråga. Du som har många kar på liten yta hur har du löst det med fuktproblem? Jag läste i början att du ev skulle ha en avfuktare. Har du det nu? Hur funkar det? Låter den mycket? Vilken modell?
                Projekt:

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Bockar och bugar för det hela. Himla intressant att få tänka till runt arter man inte har själv (ännu).
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Den här tråden blir bara mer och mer intressant att följa!
                    Tyvärr börjar jag ju förstå att mitt lilla hörnkar på 80-90L inte kommer att räcka till för mer än ett par, så det blir väl att försöka hitta ett lekpar pulcher... Lite tråkigt faktiskt eftersom jag gillar att föda upp ungdjur!
                    Men du kan sätta in en liten grupp och låta dom para ut och ordna till det för sig - sedan kan det bli nödvändigt att plocka ur överblivna individer.
                    Då får du ett par i karet som sakta men säkert bygger upp en koloni.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Men du kan sätta in en liten grupp och låta dom para ut och ordna till det för sig - sedan kan det bli nödvändigt att plocka ur överblivna individer.
                      Då får du ett par i karet som sakta men säkert bygger upp en koloni.
                      Klart jag funderar på det med, men det lär ju bli svårare att få upp rätt individer sedan när det är samma storlek på dem!
                      Att få upp yngel som börjar vilja bilda egna kolonier oroar jag mig inte för på grund av skillnaden i storlek mot föräldrar och småsyskon.

                      Hur som helst kommer det inte hända så mycket med karet för än "snickar Karlsson" har tid att hjälpa mig med den i mitt tycke otillfredställande möbeln...

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av xanadu
                        Vackra kar du har! Jag har en fråga. Du som har många kar på liten yta hur har du löst det med fuktproblem? Jag läste i början att du ev skulle ha en avfuktare. Har du det nu? Hur funkar det? Låter den mycket? Vilken modell?
                        Ja, själva stugan är i nuläget tom, och väntar på ett nytt akvariebygge, som jag hoppas få sätta igång med till våren. Så de två kar som det handlar om i tråden just för tillfället, står nere i källaren i kåken. Om dessa kar kommer att flyttas ut till stugan senare återstå att se - de står rätt bra där de står nu...
                        När alla karen var igång i stugan blev det en hel del fukt, men det löste sig utan avfuktare hyfsat ändå - det fick vädras ganska omfattande. Däremot var en avfuktare planerad till stugan - och en sådan skall införskaffas pronto så fort jag drar igång där igen senare.
                        Jag har en avfuktare i källaren i kåken, där 540- och 112-karen står - och det fungerar mycket bra. Jag vet inte vad det är för märke på den, men den "suger" effektivt. Den brummar såklart en del, men man kan sätta en timer på den och låta den gå dagtid då man inte är hemma.
                        På ett avskilt ställe som "Stugan", en lokal, rum eller liknande med många kar skulle jag rekommendera att man installerar en avfuktare, helt klart!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Bockar och bugar för det hela. Himla intressant att få tänka till runt arter man inte har själv (ännu).
                          Jag bugar och bockar också, Johnny!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Klart jag funderar på det med, men det lär ju bli svårare att få upp rätt individer sedan när det är samma storlek på dem!
                            Att få upp yngel som börjar vilja bilda egna kolonier oroar jag mig inte för på grund av skillnaden i storlek mot föräldrar och småsyskon.

                            Hur som helst kommer det inte hända så mycket med karet för än "snickar Karlsson" har tid att hjälpa mig med den i mitt tycke otillfredställande möbeln...
                            Om du drar i tre, fyra stycken i ditt kar så kommer du märka vilka som "inte får vara med". Om inte större stensystem och övrigt utrymme finns så kommer det dominanta paret sortera ut de andra åt dig. Dom kommer att bli undanskuffade och då är det hyfsat lätt att med lite tålamod plocka bort dom om det behövs.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Tänkte passa på att fråga expertisen här hur pass kraftig cirkulation som kan vara lämplig.
                              Blir det väl häftigt med 1000L/h till mitt lilla kar?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Tänkte passa på att fråga expertisen här hur pass kraftig cirkulation som kan vara lämplig.
                                Blir det väl häftigt med 1000L/h till mitt lilla kar?
                                Ja... nu är det ju det där med kraftig cirkulation och "mindre" kar... Det blir ju aldrig samma vattenrörelse (som i naturen) utan man får ofta ett väldigt riktat flöde. 1 000 liter i timmen fungerar säkert bra, speciellt om du kan sprida flödet lite. Det är ju inte kul om fiskarna liksom får stå åt ett håll, mot strömmen hela tiden. Testa och kolla hur fiskarna rör sig i flödet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...