Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Hahaha, tryck inte på ångraknappen på det inlägget i morgon bitti, vad du än gör!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Härlig morronläsning.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Härligt att få sig ett gott skratt på morgonen observera att det inte är åt Anders fiskpengar-problem...för i detta fallet så är det surt som fan
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Hur har du det med dina Prinsessor? Blir så Mats-tomt här plötsligt, vilket alltid är tråkigt. Hur är läget?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Hur har du det med dina Prinsessor? Blir så Mats-tomt här plötsligt, vilket alltid är tråkigt. Hur är läget?
            Halloj Johnny!
            Ja... jo... jag lurkar runt här lite, men har la inget särdeles matnyttigt att "skriva hem" om.

            N. gracilisarna har två kullar ute nu och den första kullens yngel (lite mindre än 1 cm stora) har spridit sig över hela karet - och ingen av de andra vuxna tar någon som helst notis om dom. Häftigt att kolla på.
            "Det andra paret" - vilket alltså består av den ena parten av "det första paret" (rena Dallas och Falcon Crest i baljan) - och en annan individ har grävt ut hela den stora bottenstenen i högerkanten, vilken alltså var täckt med sand från början. Där kan jag sätta fem av mina bästa framtänder på att det är en lek i full swing nu.
            Ganska kul att se att den lilla strategin med att snedställa, eller luta, den grundläggande bottenplattan mot underlaget, nu har givit resultat. När de väl hittar någonstans att gräva på så gör de detta, speciellt när leklusten faller på!

            Parfördelningen här är alltså väldigt intressant att kolla på. Nu finns det två "par" varav en individ (hona eller hane?) "two timar" och samspelar med de andra parterna helt bekymmersfritt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Aha, den ena parten av ett par, kan alltså gå tillbaka till sin "före detta", om jag fattar dig rätt?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Aha, den ena parten av ett par, kan alltså gå tillbaka till sin "före detta", om jag fattar dig rätt?

                //Inger
                Situationen är sådan att två ytterligt dominanta - som jag har misstänkt vara hanar, enbart på deras aggressiva sätt, men här kan jag ha misstagit mig - figurer har tagit varsin sida av karet. Gränsen för deras revir går mer eller mindre precis i mitten av karet. Ingen av dessa två mycket stridslystna individer överträder denna osynliga gräns. En tredje part, vilken jag är mycket osäker på vad beträffar kön, rör sig obehindrat mellan dessa två revirhållare. På ena sidan (den vänstra) har två, eller möjligtvis tre lekar skett - och nu verkar det vara på gång i den högra delen också.

                Det kan ju handla om två dominanta honor och en hane som går "över gränserna" och leker av dessa båda. De två revirhållarna är inte på något sätt sams, men de fördrar varandra sålänge ingen av dom går över på den andres revir. Den tredje däremot rör sig obehindrat i båda reviren, och på båda ställena uppvisas samma intensiva lekbeteenden.
                Så det är inte på det viset att en går till sin "före detta" utan här har det bildats en konstellation som består av två par - med tre inblandade...

                Jag har försökt att hitta lite litteratur kring denna lite märkliga parbildning, eller kolonistruktur, men inte funnit någon som beskriver detta exakt.
                Däremot har jag sett liknande förhållanden bland jullar, som tycks kunna hålla något som kan liknas vid haremsstruktur.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Okey då förstår jag.
                  Mina håller på cirkla över stenhögen nu och liksom "kollar in". Brukar dom göra så i början?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Okey då förstår jag.
                    Mina håller på cirkla över stenhögen nu och liksom "kollar in". Brukar dom göra så i början?
                    //Inger
                    Dom kommer att cirkla runt och kolla läget en tid. När någon, eller flera av dom har upprättat en begynnande hierarki, alltså när den inbördes rangordningen skärps till, så kommer parbildningen igång - och då blir det troligtvis så att två individer sätter igång med att undersöka vilka ställen som lämpar sig bäst för "utgrävning".
                    De kommer att testa sig fram och där det går att gräva undan lite sand, och där det tycks finnas bra ställen att gräva vidare på - där kommer de också att gräva, tills de blir nöjda.

                    Jag såg i din tråd att de verkar ganska små ännu, så ha bara lite is i magen - snart sätter de igång!

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Sv: Akvariestugan

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Situationen är sådan att två ytterligt dominanta - som jag har misstänkt vara hanar, enbart på deras aggressiva sätt, men här kan jag ha misstagit mig - figurer har tagit varsin sida av karet. Gränsen för deras revir går mer eller mindre precis i mitten av karet. Ingen av dessa två mycket stridslystna individer överträder denna osynliga gräns. En tredje part, vilken jag är mycket osäker på vad beträffar kön, rör sig obehindrat mellan dessa två revirhållare. På ena sidan (den vänstra) har två, eller möjligtvis tre lekar skett - och nu verkar det vara på gång i den högra delen också.

                      Det kan ju handla om två dominanta honor och en hane som går "över gränserna" och leker av dessa båda. De två revirhållarna är inte på något sätt sams, men de fördrar varandra sålänge ingen av dom går över på den andres revir. Den tredje däremot rör sig obehindrat i båda reviren, och på båda ställena uppvisas samma intensiva lekbeteenden.
                      Så det är inte på det viset att en går till sin "före detta" utan här har det bildats en konstellation som består av två par - med tre inblandade...

                      Jag har försökt att hitta lite litteratur kring denna lite märkliga parbildning, eller kolonistruktur, men inte funnit någon som beskriver detta exakt.
                      Däremot har jag sett liknande förhållanden bland jullar, som tycks kunna hålla något som kan liknas vid haremsstruktur.
                      Jag har N.brichardi och när jag innan hade mitt stora kar som tanganyika så hade jag en hane som tog revir med två honor.
                      Alla tre hjälptes åt att vakta yngel och revir.
                      Och eftersom det var två honor så var det en ganska imponerande svärm med yngel

                      Så med prinsessor tror jag att det kan bli alla möjliga parbildningar.

                      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Vilken härlig information du ger mig - bättre en en bok.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Jag har N.brichardi och när jag innan hade mitt stora kar som tanganyika så hade jag en hane som tog revir med två honor.
                          Alla tre hjälptes åt att vakta yngel och revir.
                          Och eftersom det var två honor så var det en ganska imponerande svärm med yngel
                          Så med prinsessor tror jag att det kan bli alla möjliga parbildningar.
                          Ja, det tycks verkligen kunna hända lite av varje!
                          De gånger jag haft olika "prinsessor" förr, har det bildats ett dominant par som resolut jagat undan övriga i begynnelsegruppen. Dock kunde jag se hur de N. gracilis jag hade i 960-karet (vilka de jag har nu är vuxen avkomma ifrån) tillät yngel att bilda par, leka och bli hyfsat accepterade i karet. Dessa yngelsvärmar, som adderades av vuxnare yngels lekar, blandades och gick upp i varandra...

                          Man förundras sannerligen av de intrikata och intressanta strukturer dessa ciklider bildar. Fantastiskt härligt att studera!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Vilken härlig information du ger mig - bättre en en bok.
                            //Inger
                            Ja... Tack skall du ha, Inger!
                            Det här är dock, (och det måste tilläggas) information som jag endast iaktagit själv, i egna kar och situationer!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja... Tack skall du ha, Inger!
                              Det här är dock, (och det måste tilläggas) information som jag endast iaktagit själv, i egna kar och situationer!
                              Det som du iaktar i dina egna kar räcker hur långt som helst - sen får vi se om mina beter sig ungefär likadant.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Sv: Akvariestugan

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, det tycks verkligen kunna hända lite av varje!
                                De gånger jag haft olika "prinsessor" förr, har det bildats ett dominant par som resolut jagat undan övriga i begynnelsegruppen. Dock kunde jag se hur de N. gracilis jag hade i 960-karet (vilka de jag har nu är vuxen avkomma ifrån) tillät yngel att bilda par, leka och bli hyfsat accepterade i karet. Dessa yngelsvärmar, som adderades av vuxnare yngels lekar, blandades och gick upp i varandra...

                                Man förundras sannerligen av de intrikata och intressanta strukturer dessa ciklider bildar. Fantastiskt härligt att studera!
                                Kan bara instämma

                                Förra gången paret lekte som jag har lagt upp bilder på i min tråd så lämnade honan hanen ensam med alla yngel och bildade par med en annan hane.
                                Hanen med yngelsvärmen hade lite för mycket att göra så han lyckades inte hålla borta dom andra invånarna så alla yngel blev mat.
                                Och så fort ynglena var borta så kom honan tillbaka och nu har dom lekt igen.

                                Man kan studera dessa fiskar hur länge som helst, enbart för att just när man tror att man förstår hur dom fungerar så gör dom nåt oväntat

                                Jag har ett 30-tal av deras yngel på uppväxt i ett annat kar och dom är ca 3cm nu.
                                Jag lät paret leka i det karet och flyttade dom sen. Tror att detta gjorde dom lite förvirrade och nu har lite problem när dom leker.

                                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...