Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Sedan får jag tacka de ihärdiga få, som kollar tråden, för visat intresse! Vi är inte många i den här sket-tråden men det puttrar på så sakta ändå!
    Tack skall ni ha!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Amen!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • liberty.)
          • July 2013
          • 198

          Tack så jätte mycket för svaret o att du engagerade dig att skriva så mycket.Då ska jag börja med en regnperiod nu o höja till 29-30grader.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Akvariestugan

            Vassego. Men det är nog mera jag som ska tacka för en sådan guldgruva som denna skettråd är. Det som gör att tråden ständigt lockar till läsning är för mig att den ofta fördjupar snarare än förenklar frågeställningen samt att det blir så himla brett det som vi diskuterar. Eftersom många av oss är nyfikna på mer än det vi har själva i karen är det ju häftigt när det bara glider in lite fjärilsciklidtänk.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • liberty.)
              • July 2013
              • 198

              Jag har alltid gillat fjärilsciklider väldigt mycket o har haft dom i olika om gångar men aldrig riktigt lyckats så bra med dom.Så nu ska jag verkligen satsa på dom o få hoppas att det kanske kommer några små ynglingar om ett tag.

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Sedan får jag tacka de ihärdiga få, som kollar tråden, för visat intresse! Vi är inte många i den här sket-tråden men det puttrar på så sakta ändå!
                Tack skall ni ha!
                Det är nog fler än du tror som följer tråden. Jag läser mycket av ert gagg och flikar in någon gång ibland. Kanske för sällan?
                Men kör bara på. Det behövs sådana här snacketrådar där allt kan tas upp

                /Roger


                Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                Discus for life

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  Jag är en typisk sån där som läser och läser i alla möjliga trådar utan att ge mej tillkänna. Bluewings diskustråd läste jag från början men då hade jag semester Den här har jag hoppat på nyligen. Det är så intressant och inspirerande och jag lär mej jättemycket! Sådeså

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    Tack för all info och alla tankar runt omkring. Klart man blir sugen på Diskusar och Tanganyika,
                    då är dessa trådar med mycket fina filmer och foto bra substitut. Nu skall jag titta till mina Regnbågar
                    som så här på morgonkvisten exploderar i färg och lek.

                    // Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Aha - ja, ni kanske inte är så få ändå - gôtt att ni är med iallafall!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Akvariestugan

                        Du kommer ju med din pärlor när man sover, nattuggla Så vid förmiddagsfikat då är vi ju där med svar och engagemang.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av liberty.)
                          Tack så jätte mycket för svaret o att du engagerade dig att skriva så mycket.Då ska jag börja med en regnperiod nu o höja till 29-30grader.
                          Ursprungligen postat av liberty.)
                          Jag har alltid gillat fjärilsciklider väldigt mycket o har haft dom i olika om gångar men aldrig riktigt lyckats så bra med dom.Så nu ska jag verkligen satsa på dom o få hoppas att det kanske kommer några små ynglingar om ett tag.

                          Halloj Liberty!
                          Ja, det var din tråd som jag gav ett exempel från här. Istället för att gå till din tråd nu, väljer jag att svara här istället, i och med att repliken innan ligger här och att du har sett den nu. Jag tror du kommer få ett flertal tips i din tråd!

                          Fjärilsciklider är lite knepiga - inte bara sett till vattenparametrar och övriga miljöförhållanden, utan även till sitt beteende.
                          Man sammanställer gärna F-cikliden med till exempel Apistogrammakomplexet, men de är ganska olika dessa.
                          Om man är intresserad av F-ciklider kan man börja med att helt enkelt Googla Mikrogeophagus ramirezi, idag finns ju en helt makalös informationskälla att ösa ur (och gallra i) - förr fick man gå till biblioteket och läsa böcker, och det var inte alltid man fick så mycket information från dessa - men det var ett startskott.

                          Jag har alltid gillat F-ciklider och hade dessa (när jag var ung grabb) med skiftande resultat. På den tiden brukade inte F-cikliderna gå i stora grupper i visningskaren i zooaffären, utan det kunde finnas, kanske sex-sju stycken. Ofta köpte man inte "ett par", utan man köpte flera stycken, och lät de gå i något "sällskapskar" - ofta med helt galna vattenvärden och alldeles för låg temperatur. De klararde sig, men det blev inte några lekar som hos klassikerna; Palettciklider, Zebraciklider och en mängd liknande "lätta" ciklider.
                          Vad som däremot hände, och som fick mig som ung, ovetande och spirande akvarist, att fundera lite, var att om man till exempel inte var hemma - läs; sommarlov (jag var alltid hos min mormor och morfar ute på Brännö - en ö i den Göteborgska arkipelagen), under några månader så blev karen eftersatta, vattennivån sjönk och temperaturen höjdes i sommarvärmen - (morsan "skötte" inte karen som jag hade sagt till henne), med påföljd att när man kom hem så såg karen rent förjävliga ut - men det kunde gå ett F-ciklidpar med yngel...

                          Nu skall jag inte påstå att jag "hajade" grejen med detta - men jag förstod långt senare att det finns ett sammanhang. Alltså frågade jag äldre och mer erfarna akvarister, och läste det jag kunde förskansa mig till i olika böcker - och började inse att man liksom får ställa iordning olika miljöer och vattenegenskaper för olika fiskar, speciellt tydligt blev detta när jag började intressera mig för Tanganyikaciklider.
                          Fjärilscikliden bildar bestående par, men lever samtidigt i större grupper, i en tät och snårigt bevuxen miljö. De tycker om att kunna simma bland många täta buskage av växtlighet och äter ofta på små öppna ställen, typ sandplättar, där de gärna pickar i sig småkryp och andra organismer.
                          Det är inte lätt att skapa dessa miljöer i akvarium, men man kan efterlikna det ganska bra om man tänker; Mycket växter, pinnar och bröte.
                          Man kan försöka fixa ett mjukt, surt vatten med lite lägre ph-halt och hålla en temperatur på runt 28°C - och om man vill labba med temperaturen, snarare höja denna än sänka - men oftast räcker det med jämn skötsel i nämnda parametrar.

                          Jag har fått bäst resultat med Fjärilsciklider i lite större kar - typ 300- till 500-liter och uppåt, där det gått flera individer, kanske 6, 8 till 10 stycken. Håller man flera så tycks även de parbildande tendenserna hålla i sig och man slipper de klassiska jagandet mellan hona och hane när viloperioderna infinner sig, mellan lekarna.
                          Har man bara ett par i karet blir det väldigt lätt obalans och man får uppleva ett ständigt jagande - detta sker inte i så hög utsträckning om det finns flera exemplar i karet.

                          Det här var några enkla tips angående Fjärilsciklider - det finns naturligtvis otaliga varianter på hur man kan gå tillväga, men jag beskriver lite från min egen utgångspunkt.
                          Hoppas att du får igång riktigt fina Fjärilsciklider, Liberty!

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            Jäkligt intressant det här med fjärilsciklider. Jag har funderat på dom men inte skaffat pga alla ställen man läst att dom är känsliga och knepiga i största allmänhet.
                            Min burk växer ju gärna igen samtidigt som jag har platsen för dom lite mer öppna ytorna. Har stabilt lågt pH och skulle väl kunna höja tempen 1-2grader...

                            Frågan är ju bara hur dom funkar med mitt övriga bestånd? Scalarer, nyckelhål, sorgmantlar och corydoras.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av KristianE
                              Jäkligt intressant det här med fjärilsciklider. Jag har funderat på dom men inte skaffat pga alla ställen man läst att dom är känsliga och knepiga i största allmänhet.
                              Min burk växer ju gärna igen samtidigt som jag har platsen för dom lite mer öppna ytorna. Har stabilt lågt pH och skulle väl kunna höja tempen 1-2grader...

                              Frågan är ju bara hur dom funkar med mitt övriga bestånd? Scalarer, nyckelhål, sorgmantlar och corydoras.
                              Jag tror du skulle kunna ha ett gäng F-ciklider med goda resultat i ditt kar, Kristian - övrig besättning fixar de nog att hålla undan.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Mats, du borde verkligen göra en samlingartikel av alla dina kunskaper/erfarneheter av fjärilarna
                                De är så informativa och lättfattade
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...