Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Eller som när jag körde prinsessor och snäcklekare i en 50-kub...Prinsessorna fick storstryk av de mycket mindre snäckskalslekarna...
    Ja, det kan ju gå den vägen också - beror kanske lite på vilka som etablerar sig först.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av ansjo
      Eller som när jag körde prinsessor och snäcklekare i en 50-kub...Prinsessorna fick storstryk av de mycket mindre snäckskalslekarna...
      Jaha, kan man ha detta i en av kuberna med, dessa verkar vara mycket användbara och funkar till mycket
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Okej... då skall vi se. Första leken avklarad, men frågan är om det blir något?
        Jag såg direkt i morse, innan lysrören ens var tända att något hade hänt. Två stycken stod och tryckte i en skreva - och jag skickade av ett blixtfoto rätt in i mörkret - och där är några korn, men de ser inte befruktade ut, så det återstår att se om detta resulterar i något, eller om de får försöka igen...
        Jaja, de får hålla på!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Vi håller tummarna
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Vi håller tummarna
            Det som är så jädra knepigt - och som jag måste studera ingående är; att den jag misstänker är honan samtidigt är hos den andra dominante hanen och håller på som bara den hos honom också. Hon är dock och kollar till äggen på första stället titt som tätt.

            Nu undrar jag om det kan vara så att de jag tror är hanar, istället är honor.. och att den som liksom åker fram och tillbaka istället är en hane som leker av två honor..? Eller att det faktiskt är en hona och att det mer är hanarna som sköter äggvaktandet..?
            Ja, detta skall minsann bli intressant att kolla in!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 September 2013, 10:04.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              japp. håller tummarna

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, vi får se vad som händer.
                Jag sitter och kollar på dom nu - och det verkar vara på gång hos den andre, på andra sidan också - vad det nu är för kön på dom... En av dom åker fram och tillbaka mellan två andra. Blir inte klok på det beteendet - men jag har sett det förr, med Jullar; att flera partners leker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Låter som en viril hane...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det som är så jädra knepigt - och som jag måste studera ingående är; att den jag misstänker är honan samtidigt är hos den andra dominante hanen och håller på som bara den hos honom också. Hon är dock och kollar till äggen på första stället titt som tätt.

                    Nu undrar jag om det kan vara så att de jag tror är hanar, istället är honor.. och att den som liksom åker fram och tillbaka istället är en hane som leker av två honor..? Eller att det faktiskt är en hona och att det mer är hanarna som sköter äggvaktandet..?
                    Ja, detta skall minsann bli intressant att kolla in!
                    Låter som att hen har svårt att bestämma sig
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Vill bara säga att jag lusläser dessa inlägg från Tangastugan, men på grund av kunskap om T på en ren infantil nivå så blir det få kommentarer. Så är det inlärning för hela slanten. Min favorit är när det beskrivs om beteenden intill molekylnivå. Då kan jag riktigt "se" karet framför mig. Skulle kunna tänka mig prinsessor faktiskt. Hannes mix som han brände av några värstingfoton på är också lockande....
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Vill bara säga att jag lusläser dessa inlägg från Tangastugan, men på grund av kunskap om T på en ren infantil nivå så blir det få kommentarer. Så är det inlärning för hela slanten. Min favorit är när det beskrivs om beteenden intill molekylnivå. Då kan jag riktigt "se" karet framför mig. Skulle kunna tänka mig prinsessor faktiskt. Hannes mix som han brände av några värstingfoton på är också lockande....
                        Japp, Hannes kar är verkligen fint. Nu har jag inte jättekoll på hur många "sessor" han släppte i, men hans sits är ganska skön nu, för det har bildats ett par och detta kommer troligtvis att sätta en standrad i det karet för en god tid framåt...

                        För min egen del måste jag ta litteratur till hjälp för att begripa mig på hur strukturerna fungerar i mitt eget kar. Jag skall försöka hitta någon bra avhandling som beskriver könsfördelning och lekbeteende hos dessa ciklider.
                        Detta skall dock bli intressant - men jag kan banne mig inte komma underfund med vad dom håller på med i baljan.
                        Jag satt och kollade på dom flera timmar igår kväll, och ibland funderade jag på om det var honor hela bunten - de där romkornen, som den som åker fram och tillbaka mellan två andra har noga koll på - ser inte befruktade ut... och det bådar ju inte gott...
                        Å andra sidan vore det ju spektakulärt om man har råkat få sju honor.... det borde finnas olika kön där kan man tycka.
                        Men, vem vet - det kanske är så att dessa ciklider får enkönade kullar vid vissa vattenparametrar - det är bland annat detta jag skall försöka ta reda på.
                        Så du ser, Johnny - du är inte den ende som får överhettad hjärna mellan varven!
                        Ja, som sagt, vi får vänta en tid och se vad som händer - intressant och spännande är det ju så det räcker!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ett Princesskar fullt med tjejer Tänk så det kan gå (om det nu skulle vara på det sättet). Överhettad hjärna har jag å andra sidan hellre än en avslagen dito. Ska bli intressant när allt detta läsande har bearbetats i de Bryzellska hjärnvindlingarnas outforskade delar och det skapas lite mindblowing tankar här i Stugan.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Haha! Ja, det är rätt tänkt, Johnny!
                            Jag har hyfsad koll på par- och lekbeteendet hos ett dominant par, som regerar över en växande yngelkoloni. Tricket med situationen i mitt kar är att det befinner sig sju vuxna individer, som ännu inte (som jag förstår det) har sorterat ut den inbördes ordningen - om vi bortser från de två "starkaste" - eller dominanta fiskarna, som har varsin sida av karet. Vi har också den där filuren som obehindrat växelverkar mellan dessa två - och så är det fyra andra som jag kallar "krypare", som är accepterade, men är klart underdåniga - och därmed uppträder på det klassiska krypande, korvande sättet.
                            Mycket underlig struktur, detta... Det skulle vara så häftigt om det blev, låt oss säga två yngelsvärmar - på vardera sidan av karet och hur den familjebilden i så fall skulle se ut..?
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 September 2013, 11:04.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Detta är som ett riktigt avsnitt ur "Glamour" , spännande,fullt med intriger och den biter sig fast som ett gift, måste ser hur det går i nästa avsnitt
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Detta är som ett riktigt avsnitt ur "Glamour" , spännande,fullt med intriger och den biter sig fast som ett gift, måste ser hur det går i nästa avsnitt
                                Håller med!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...