Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, du... Jag vet inte vad jag skulle gjort utan den killen... Ärligt, alltså!
    Tog det så också. Men se där både Anders och Maths gluttar in i stugan.

    Du Maths, vem kan nåt om Tanganyika? Inte jag i varje fall. Där är jag grön som en nyslagen gräsmatta, sanna mina ord. Men jag är lika nyfiken för det och gissa det är jag en djäkel på.
    Senast redigerad av Bluewing; 29 August 2013, 21:39.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av c90368
      Jo, jag är med och är nyfiken
      Men har inte så mycket att tillföra när det gäller TA.
      Det är ju ett TA, men också ett artkar, eller biotopkar, eller ett inredningsexpriment, eller bara ett jäkligt fräckt kar?
      Ska bli kul och se hur det utvecklas, så nu måste jag börja hänga här på forumet igen...
      Ja, ett artkar kan man kanske säga att det är, Maths! Det gör absolut ingenting om man/du inte har något speciellt att tillföra - bara kul att du är med!
      Klart du skall hänga här lite mer frekvent!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Jag tycker vi säger att det är ett artkar, med TA ciklider. Kanske det kommer det in någon mer fisk för att "stötta artens" beteende.

        Mycket intressantare än ett vanligt TA kar, som kan bli ganska tradigt.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Jag tycker vi säger att det är ett artkar, med TA ciklider. Kanske det kommer det in någon mer fisk för att "stötta artens" beteende.
          Mycket intressantare än ett vanligt TA kar, som kan bli ganska tradigt.
          Mmmm... jag är med dig, men skall sticka ut halsen lite - vilken hade blivt abrupt avhuggen på många andra forum.
          Man blandar alldeles för många arter på alldeles för trånga ytor i de flesta T-kar. Det är därför det blir stillastående och trista skeenden i de flesta T-kar.
          Det är på grund av detta jag alltid har hävdat, och gör fortfarande; Go Big, dra på rejäla literantal när det gäller Tanganyika - det går inte att jämföra med Malawi-hållning (som jag dock inte kan ett skit om, och inte egentligen skall uttala mig om...), så jag får släppa det trista ämnet.
          Skall man köra mindre T-kar - så välj en eller högst två arter - det blir så mycket bättre, roligare och lättare då - och skaffa miljökännedom!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Nu så! Då var det dags för en liten snutt, Johnny!
            Som sagt, de blev lite spaka av kameran - och de har en jädra stöddig kompis under en sten undertill, som försöker etablera lite revir - men denne kommer de att plocka inom kort - det brukar bli så...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ja... nä... Då var det la färdigt för ikväll. Ha det gôtt nu folks. Ha nu god tur och lycka med era kar och fiskar!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Sv: Akvariestugan

                Först och främst vill jag säga att du fått till en grym inredning! Jag är helt med på ditt tänk gällande den och tycker också att ju mer inredning desto bättre. Nakna kar med ren sandotten och några moduler på väggarna som man ofta ser när det gäller TA kan inte vara kul för firrarna.
                Jag hamnade häromdagen ute på ett naturreservat vid höga kusten där det var blandat med vågpinad diabas som spruckit och bildat en hel del räta linjer, tillsammans med rundslipade stenar av annat slag. Var faktiskt slående likt din inredning!

                Tanken med artkar för prinsessorna är helt rätt också. Jag hade två par i ett 540 tillsammans med en altolamprologus, ett par apelsiner och några snäckisar. Kan säga att när båda paren prinsessor kommit igång och börjat bilda kolonier så blev det inte mycket utrymme kvar där de övriga fiskarna tolererades. Altosen kunde hålla stången med sin pansarhud och höll nere yngelantalet något men övriga hade det tufft. Så fall inte för trycket att slänga i fler arter, om det nu finns något, utan kör på och låt prinsessorna spela ut sitt register!
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Moving Waves
                  Först och främst vill jag säga att du fått till en grym inredning! Jag är helt med på ditt tänk gällande den och tycker också att ju mer inredning desto bättre. Nakna kar med ren sandotten och några moduler på väggarna som man ofta ser när det gäller TA kan inte vara kul för firrarna.
                  Jag hamnade häromdagen ute på ett naturreservat vid höga kusten där det var blandat med vågpinad diabas som spruckit och bildat en hel del räta linjer, tillsammans med rundslipade stenar av annat slag. Var faktiskt slående likt din inredning!

                  Tanken med artkar för prinsessorna är helt rätt också. Jag hade två par i ett 540 tillsammans med en altolamprologus, ett par apelsiner och några snäckisar. Kan säga att när båda paren prinsessor kommit igång och börjat bilda kolonier så blev det inte mycket utrymme kvar där de övriga fiskarna tolererades. Altosen kunde hålla stången med sin pansarhud och höll nere yngelantalet något men övriga hade det tufft. Så fall inte för trycket att slänga i fler arter, om det nu finns något, utan kör på och låt prinsessorna spela ut sitt register!

                  Jag har gjort de där "blandningarna" också - åtskilliga gånger, och det slutar, mer eller mindre alltid, så som du beskriver det!
                  Jag tänker verkligen låta dessa N. gracilis spela ut sitt register ostörda i detta kar. Härligt, Moving Waves att du är med mig i detta!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 August 2013, 06:32.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Nu så! Då var det dags för en liten snutt, Johnny!
                    Som sagt, de blev lite spaka av kameran - och de har en jädra stöddig kompis under en sten undertill, som försöker etablera lite revir - men denne kommer de att plocka inom kort - det brukar bli så...
                    Lite trist det här när man har lite olika dygnsrytm, var riktigt gagg-sugen igår kväll men var tvungen att lägga mig sedan. Så nu (när du antagligen sover) får jag förmånen till vuxen-bollibompa nu till frukosten.
                    Tycker verkligen om det här att du hänger med i filmandet ett tag. Scenen får ta så lång tid som den tar. Sedan är du ju så stadig på handen i filmandet så man kan tro att att du har nåt avancerat tillbehör. Men jag har ju sett dig filma hos Tony så kameran verkar kanon till att filma med.
                    Det är ju lite så här man kan lära sig lite, genom att se och uppleva arten. Så håller tummarna för många filmer från dig så man får se hur revir utvecklas och vad som händer över tid i karet.
                    Har ju själv inte haft Tanganyika alls. När de kom så hörde jag ju till den där Malawi-falangen och då tyckte jag de var alldeles för färglösa för att satsa på. Den enda arten då som jag kunde glo på länge i akvarieaffären var just dessa sockergrisar. En vän till mig började då med T-ciklider och hade flera olika arter i karet. Efter något år eller så var det endast Prinsessor kvar i den 550-burken.
                    Det som gör att de nog måste upplevas i mitt eget hem på sikt är att jag skulle vilja få förmånen att följa yngelvården i deras "klan"system. Vill se med egna ögon hur de äldre kullarna agerar.
                    Tycker de är gracila och vackra men samtidigt stentuffa och skoningslösa mot motståndare. Kommer ihåg att de ingav respekt när man tog sig tid att se på deras beteenden. Så jag gissar att det blir många timmars hängande för dig där framför burken. Jag får väl komma ner nästa år och hänga ett tag vid karet, hoppas jag. Inser att karet också måste ses lajv.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      förresten, är det ett eheim 2252 som tuffar på där bak till vänster?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Stativ till kameran, Johnny, stativ!
                        Klart att du skall komma ner och hänga, inget snack om det!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Mycket trevlig läsning till kaffet och morgonmackan

                          igår försökte jag hänga med men ögon gick i kors av trötthet så det fick bli "morgon-tv"
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            förresten, är det ett eheim 2252 som tuffar på där bak till vänster?
                            Japp! Världens i särklass bästa och tystaste innerfilter - så effektivt att man baxnar. Att inte typ alla använder detta är för mig en gåta, då filtret är felfritt - alla kategorier.
                            Har satt på en ny skalle (3 500 liter i timmen) till ett 2060 nu och skall bara köpa lite filtermedia till detta, så kör jag på det sedan - så slipper jag den, till trots, fula klumpen i karet!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Mycket trevlig läsning till kaffet och morgonmackan

                              igår försökte jag hänga med men ögon gick i kors av trötthet så det fick bli "morgon-tv"
                              Det måste ju vara morgon-action också! Härligt Pia!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Öhh, intresseklubben...
                                Ja, skit samma - nu har jag fått hem de två MH-ramperna - och den lilla 150-centimetaren skall jag hänga över 540-T-karet, så skall det nog bli lite skönt "vågspel" i baljan.
                                Ser riktigt bra ut det här...
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...