Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Det gör vi säkert
    Ja, nu har du mer grejer att se fram emot, gott ljus och småttingar
    Gôtt!

    Ja, ljusrampen skall bli kul att hänga upp. Jag är riktigt sugen på att få ytrörelserna att spela sådär skönt i karet - kan bli riktigt bra. Tror du inte på fasen att Anders har med sig båda ramperna på lördag... den killen alltså!
    Småttingar skall det nog bli - mer regel än undantag när det gäller dessa fiskar.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Det går fort... Högra halvan av karet taget, inmutat å klart.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Undrar var man skulle ställa ett sånt däringa T-kar nånstans? Hmmm. Fina bilder ger många underliga idéer har jag märkt. Filmdags kanske????
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Undrar var man skulle ställa ett sånt däringa T-kar nånstans? Hmmm. Fina bilder ger många underliga idéer har jag märkt. Filmdags kanske????
          Någon liten plats hittar du säkert!
          Skulle du vilja se en snutt på "paret"?
          Det är inte säkert att det blir något av detta - men de höll på redan i karet där de gick innan. Beteendet är klockrent, otroligt stark revirhävdnad och ett jädrans kollande på olika bra "ställen" att fredagsmysa på... Ja, vi får se vad det blir av detta.
          Jag kan ju berätta att de andra på vänsterflanken inte står helt stilla heller...

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Japp, just en snutt på paret, tack. Prexis vad jag tänkte, Maestro. Det coola med de här filmerna är ju att de sätter sig lite mer i magen än ett foto. I varje fall hos mig. Man kan se beteenden på ett annat sätt.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Japp, just en snutt på paret, tack. Prexis vad jag tänkte, Maestro. Det coola med de här filmerna är ju att de sätter sig lite mer i magen än ett foto. I varje fall hos mig. Man kan se beteenden på ett annat sätt.
              I aim to please!
              Det kommer en snutt senare. De blev lite spaka av kameran, men de kör på rätt bra ändå. De har en stor stöddig rackare under en sten mot bottnen, det är antagligen en hane som vill vara med och muta in revir, men jag tror de plockar honom snart.
              Här är en bild så länge.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Det är lite kul ändå, Johnny - bara du och jag här i tråden, två Discusfreaks som snackar Tanganyika... För jädra härligt!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Nu fattas det bara att Anders tittar in också, så blir vi tre!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    He he. Ja det är häftigt att bara man gläntar lite på dörren till ett annat beteende eller biotop så blir det lätt lite snurr i skallen. Men vår hobby är ju lite outstanding på så sätt att vrider man kompassen åt ett annat håll så märker man att det finns andra läckra grejer att upptäcka.
                    Så det är ju bara att surfa vidare på nästa våg, och nästa, och nästa. Det är en riktigt frän hobby vi har
                    Så vi kan gott bli lite Tanga ikväll
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nu fattas det bara att Anders tittar in också, så blir vi tre!
                      Ja Anders har en märklig förmåga att förgylla det mesta, allt från metallhalogen till husrum. En riktig hedersknyffel
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        He he. Ja det är häftigt att bara man gläntar lite på dörren till ett annat beteende eller biotop så blir det lätt lite snurr i skallen. Men vår hobby är ju lite outstanding på så sätt att vrider man kompassen åt ett annat håll så märker man att det finns andra läckra grejer att upptäcka.
                        Så det är ju bara att surfa vidare på nästa våg, och nästa, och nästa. Det är en riktigt frän hobby vi har
                        Så vi kan gott bli lite Tanga ikväll
                        Ja, det kan det gott bli, som du säger!
                        Vad som är så innerligt härligt med Tanganyika är att de olika fiskarnas beteende är så otroligt lättläst, men ändå så intrikat - trots att det finns många hemligheter och sanningar att upptäcka (bara detta att man ibland inte vet om den store/a dominanta fisken är hona eller hane - speciellt Julidochromiskomplexet - och att de har fler partners i ett större revirområde), men man kan ytterst lätt läsa av det beteendemönster dessa ciklider visar upp och avgöra vad som är på gång.
                        Jag har heller aldrig haft några problem med sjudomar, ätstörninar etc. med Tanganyikaciklider - förutom några små "hiccups" med troffar vid ett enda tillfälle.
                        Ändå känns SA - Discus och alla de andra ciklider och fiskar från denna del också så hemtamt och nära... Ja, akvaristiken är ett härligt intresse!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Tittut!
                          Har kokt kräftor ikväll, och de smakade mumma! Så nu vet du vad som väntar på lördag, Mats!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Ja Anders har en märklig förmåga att förgylla det mesta, allt från metallhalogen till husrum. En riktig hedersknyffel
                            Ja, du... Jag vet inte vad jag skulle gjort utan den killen... Ärligt, alltså!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Det är lite kul ändå, Johnny - bara du och jag här i tråden, två Discusfreaks som snackar Tanganyika... För jädra härligt!
                              Jo, jag är med och är nyfiken

                              Men har inte så mycket att tillföra när det gäller TA.

                              Det är ju ett TA, men också ett artkar, eller biotopkar, eller ett inredningsexpriment, eller bara ett jäkligt fräckt kar?

                              Ska bli kul och se hur det utvecklas, så nu måste jag börja hänga här på forumet igen...
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Tittut!
                                Har kokt kräftor ikväll, och de smakade mumma! Så nu vet du vad som väntar på lördag, Mats!
                                Ja... vad säger man - kolla mitt inlägg ovan... Makalöst!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...