Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jag tror att jag skall förklara lite hur jag tänker kring det här.
    Inredning är ju, som vi märker, ett ganska delikat och faktiskt, ibland, lite "känsligt" ämne - speciellt om man ruckar en aning på invanda mönster.


    Att vi alla, var och en, har olika smak och sätt att se på olika typer av inredning är bara av godo, och att var och en skall kunna uttrycka sin åsikt är givet.


    Vi har förr om åren diskuterat - eller rättare sagt snackat om inredning, främst SA, här på forumet. Det har varit många idéer om hur man kan förlänga, fördjupa och skifta fokus i den slutna miljö som akvariet utgör.


    För att återgå till det senaste karet här i stugtråden; Det är ett kar med ganska mycket sten och en lite annorlunda layout. Många har dock innan mig gjort liknande grejer och jag har sett kar i samma storlek med betydligt mer sten.


    Min idé med det här karet har inte varit att verka annorlunda eller knepig, utan denna gång fastnade jag för några bilder och filmer jag sett på de grundare delarna av sjön, alltså lite närmare strandkanterna - där man kan se se lite "råare" blandningar av kantig och rund sten, och ofta med lite träpinnar, rötter och brôte som lagt sig i något sorts snyggt kaos.
    Precis som vanligt, när man inreder, så blir slutresultatet ofta inte ens i närheten av den vision man hade i skallen från början.
    Jag hade tänkt mig mycket fler runda stenar, ända upp till vattenytan mot bakglaset - men inser att karet inte har så mycket mer plats för detta. Hade karet varit djupare så skulle jag fortsatt att bygga upp sten som bröt vattenytan.


    Faktum är att det inte har varit någon egentlig negativ respons på denna inredning - mer ett oroligt uttryck för att karet inte skall hålla - och att det ser... konstigt ut...


    Jag har byggt några Tanganyikainredningar, alla mer eller mindre konventionella - så som man ser att andra gör, och som fungerar för fiskarna. Jag till och med skrev en artikel i Ciklidbladet om ett 960-liters Tanganyikakar, som såg väldigt "vanligt" ut men hade den knasiga aspekten att mer eller mindre all sten låg under sanden. Den grejen var heller inte någon nyhet, så har man gått tillväga mången gång förr.
    Det finns alltså ganska invanda mönster i steninredning - gärna få och stora stenar och mycket sand i framkant. Nu skall jag dock inte ha "sandsillar" och snäckskalslekare utan fisk som gärna stryker utefter större stenpartier.


    Folk som kikar i tråden får och skall ha åsikter, fattas bara! Jag är öppen för alla idéer - men försvarar givetvis mina egna idéer om jag känner mig "nöjd" med dom.


    Jag ser ofta inredningstrådar som börjar med; "jag får inte till det", "hjälp mig, det blir inte snyggt", "kom med kritik och förslag"... o.s.v.
    Jag kan i vissa fall gå in med en kommentar i någon av dessa trådar - om jag ser något uppenbart som kanske kan rättas till eller förändras till det bättre - i mina ögon.
    När jag gör mina inredningar, och lägger upp bilder och filmer här på forumet är min ingång inte att be om förslag eller hjälp - tvärtom, jag visar arbetets gång, och får ofta tillägga att; "det är inte klart ännu... bla, bla, bla"... och efter en period av pillande med smådetaljer så är karet satt - givetvis med öppningar för förändring vid senare tillfällen.
    Jag är dock mottaglig för synpunkter - och det händer ofta att någon ser en detalj som inte är så lyckad, som man själv är blind inför. Senast det hände, jag tror det var Åheim som påpekade det, var några skifferstenar som jag lite hipp som happ slängt i karet lite slarvigt. Dessa tog jag bort.


    Nu skall det hur som haver bli riktigt spännande att få lite fisk i baljan - jag tror att onsdag blir dagen för lite nya bilder och filmer!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Det ser bra ut, Mats! Inga våta strumpor ännu?
      Ett bra kar även för Lejonskallar, det där...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Lejonskallar, dessa är fulsnygga på nåt sätt men riktigt coola fick nog ett par fina foton på dessa när vi var i Hannover
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Det ser bra ut, Mats! Inga våta strumpor ännu?
          Ett bra kar även för Lejonskallar, det där...
          Nej, inga våta fossingar än så länge...
          Lejonskallar skulle nog funka fint i en sådan miljö - men inte just nu.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Lejonskallar, dessa är fulsnygga på nåt sätt men riktigt coola fick nog ett par fina foton på dessa när vi var i Hannover
            Släng upp lite Lejonskallebilder!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Jepp, kan jag göra när jag kommer hem...
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Hittade bara en... men den är söt när den bara kikar ut för att liksom bara säga, hej!
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Lejon och Nycklar som inte gillar varandra riktigt.

                  Håller med om att det skulle bli en riktigt bra lejonkula!

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Det är en häftig film, det där!
                    Om man nu får för sig att skaffa Lejonskallar någon gång igen, så skulle man ju rigga ett rejält långt, djupt och lågt kar. I detta kar skulle man kunna ha stark ström - och inreda därefter; Varva långsmala rötter och stenar, blanda upp med rund kullersten, och inreda det hela med/mot strömmen.
                    Det skulle i sådant fall bildas alldeles perfekta håligheter i all inredning för Lejonskallarna att ligga och trycka, samt göra sten-nära utflykter.
                    Några större flata stenar skulle också kunna läggas så det strömmande vattnet forsar över dom - och man kanske till och med skulle kunna drista sig till att släppa i en grupp Gastromyzon punctulatus som skulle få det riktigt gôtt där på stenarna.

                    Fan, nu har jag nästan gaggat upp mig själv i zenith och blivit sugen på ett sådant kar...

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Helt klart blir det ju en grupp N. gracilis i nya karet (yngel från de som jag hade tidigare). Jag funderar även på att ta hem det gamla N. leleupi förädraparet, som fortfarande lever. Dessutom finns även yngelgrupper av de J. marlieri och J. transcriptus som gick i 960-baljan kvar. Fasen, man är ju sugen på dessa också... Ett T-kar till kanske..?
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Lite utökning på invånarna är nog inte fel
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Lite utökning på invånarna är nog inte fel
                          Mmmm, får se. Börjar med N. gracilis och N. leleupi. Jag vill ha lite lugn och ro i baljan!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Nu jäklar bryter jag in här och vänder uppochner på allt som ni pratar om, har läst ett par dagar men inte hunnit flika in lite småfilosofiskt.

                            Jag kollar mycket på inredningsfilmer nu, det är mest Iwagumi (rotvälska) som gäller. Här väljs typ 3-5-7-9 stenar ut för att agera fundament i inredningen. Anledningen till att det då väljs ojämnt antal är att vi ska få bort symmetrin som vi vill få till. Människan vill ha ordning, får vi inte det så blir det jobbigt. Det har ändå visat sig som så att det vi erkänner som vackert är när något bryter mot det vi vill ordna. Tänk er, låg växt, liten sten, stor sten, hög rot, allt i linjer. Det är det vi vill men får vi ett antal där denna känsla motarbetas så blir det lättare att inreda så att det blir hållbart i längden.

                            Så har ju Mats gjort här. Vi vill ha ordning, därför blir vi till en början lite skeptiska. Det kommer ändå visa sig att när vi ser akvariet i sin helhet så kommer allt få ett annat perspektiv. Jag har ett stort förtroende för inredningstypen och jag lovar att det kommer att bli fantastiskt. Alla håller ju med om att det är fränt redan nu.

                            Jag har ju aldrig lyckats med att inreda ett akvarium själv egentligen, jag är dock en teoretiker istället för praktiker, jag gillar alger och vatten mer än själva hårdvaran (fråga Ansjo-Anders) Men jag kan se och läsa mig till vad som händer i akvarierna i alla fall.

                            Så, fränt jobbat, schnöggt blir det också
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Sesådärja, det var ingen rotvälska det där, Mathias - mer likt Göteborgska, som ja uppfattar det, änna så sett!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Åååh, en skön kväll, ett glas vin, förberedelse för morgondagens hämtning av fisk; en liten doppvärmare - vattnet håller 22°C konstant, men jag vill ha upp det till 24-25°C.
                                Jag gör ett vattenbyte nu för att ta bort det "dammiga" vattnet. Världens bästa och tystaste innerfilter alla kategorier har ju såklart gjort vattnet kristallklart, men jag vill ha i friskt vatten till imorgon. Nu väntar bara en stöddig MH-ramp till helgen (men först Zoopets kräftskiva hos Fohrmans på lördag, dock), så blir det lite sexigt ljus i baljan. Det är rätt gôtt nu ändå!
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...