Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ja, en sån där "halloween-lampa" vill jag ha med men jag får nog tråna ett tag till och spara pengar Eller så sätter jag upp en sån på min önskelista till jultomten
    Jultomten finns! Han håller ofta till i Varberg...
    Jag tänkte det var lika bra att gå "all in" med det här karet - har man baxat och lagt all den här jädra stenen, skall det vara fränt ljus också - så det fick bli en ny, dyr ramp - jag vill ha det där ljusspelet från vattenytan, varje kväll, sådetså!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag håller på att måla fönsterkarmar just nu - syns senare!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jultomten finns! Han håller ofta till i Varberg...
        Jag tänkte det var lika bra att gå "all in" med det här karet - har man baxat och lagt all den här jädra stenen, skall det vara fränt ljus också - så det fick bli en ny, dyr ramp - jag vill ha det där ljusspelet från vattenytan, varje kväll, sådetså!
        Aha.. Så bra då vet jag det
        klart du skall nu när du fick chansen! "lite kompensation" är du värd för all sten som du konkat på Avis är bara förnamnet
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag håller på att måla fönsterkarmar just nu - syns senare!
        och jag ser till att tillbehören till det grillade köttet görs iordning, tycker mitt lät roligare (och godare) än ditt jobb
        Senast redigerad av PiaJo; 25 August 2013, 17:49.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Sicken duktig trädgård man har ändå... här självsår sig grejer som Hampa och Solros. Nu blommar Hibiskusen och bakom den står Ormhasseln och trivs. Vattenhyacinten frodas i den lilla loppdammen, och skall senare, delvis, få växa i "storkaret". Päron och Plommon är på gång. De oerhört nyttiga Aroniabären är också på gång, men skall skördas efter första frostnypet. Snart är det också dags att ta in lite blad från Ginko Biloba-trädet - bara att käka bladen som dom är eller göra té...
          Fasen vilken skön helg det har varit!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Bara du tar rätt blad och käkar av...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Lite avis, saknar en uppvuxen väl etablerad trädgård.

              Det är en lisa för själen
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Så fina vattenhyacint, blir nog häftigt med de långa rötterna i Stor-karet
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  ... och så en liten film från T-baljan. Lite dimmigt fortfarande, men det lägger sig. Planen är att få hem lite fisk på onsdag.

                  video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ser härligt ut!

                    Har bara en åsikt, de tre stenarna.
                    Bifogade filer
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Vad läckert det blivit. Ska bli riktigt intressant att se dina sockergrisar på plats sedan
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Ser härligt ut!

                        Har bara en åsikt, de tre stenarna.
                        Jag ser ungefär 16 stycken stenar på utsnittet av bilden...
                        Men antar att du menar de tre runda precis i mitten - och vad är din enda åsikt om dessa..?

                        Men jag skall föregå; De ligger där av den anledningen att se ut som de dråsat ner från kullerstenarna ovanför - lite wild and crazy som det brukar vara i naturen - på detta sätt jämnar jag dessutom ut lite av de "hårda" linjerna från stenarna de ligger på/mot - vilka i sig utgör ett "brott" som man kan se med lite uppmärksamhet.

                        Kan vara lite av ett perspektiv som lurar ögat, vilket är mycket vanligt när man betraktar bilder, i 2D. Det var tre stenar denna gång - får vara nöjd med det ändå!
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 25 August 2013, 23:55.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Vad läckert det blivit. Ska bli riktigt intressant att se dina sockergrisar på plats sedan
                          Japp, på onsdag hoppas jag att det skall kunna bli så att jag hämtar upp ett litet gäng. Har fått tillåtelse att plocka med mig precis så många jag vill ha. Att det blir en liten grupp (varav åtminstone två lekpar) N. gracilis är klappat och klart. Dessa är yngel till de jag hade i 960-karet.
                          Jag såg även det gamla förädraparet av mina N. leleupi + lite yngel gå där - och skall titta på om de kanske har det bättre i nuvarande kar - eller om de skall få komma "hem" - får se hur jag gör.

                          Men jösses, Johnny - sicken jävla inmålning jag gjort med de här karet. Att bryta mot gängse konsensusnormer vad gäller Tanganyikainredning tar på krafterna - hade jag satt in de här bilderna på andra forum hade man flått mig levande och bränt mig på bål... och då skall vi inte tala om hur det kommer att bli när jag inreder "storkaret"... i SA-stil... Jag har ju lite udda idéer om den grejen... Översvämning - det kommer nog inte bli poppis.

                          Men, om ett par dagar - fiskar i T-karet!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Japp, på onsdag hoppas jag att det skall kunna bli så att jag hämtar upp ett litet gäng. Har fått tillåtelse att plocka med mig precis så många jag vill ha. Att det blir en liten grupp (varav åtminstone två lekpar) N. gracilis är klappat och klart. Dessa är yngel till de jag hade i 960-karet.
                            Jag såg även det gamla förädraparet av mina N. leleupi + lite yngel gå där - och skall titta på om de kanske har det bättre i nuvarande kar - eller om de skall få komma "hem" - får se hur jag gör.

                            Men jösses, Johnny - sicken jävla inmålning jag gjort med de här karet. Att bryta mot gängse konsensusnormer vad gäller Tanganyikainredning tar på krafterna - hade jag satt in de här bilderna på andra forum hade man flått mig levande och bränt mig på bål... och då skall vi inte tala om hur det kommer att bli när jag inreder "storkaret"... i SA-stil... Jag har ju lite udda idéer om den grejen... Översvämning - det kommer nog inte bli poppis.

                            Men, om ett par dagar - fiskar i T-karet!
                            Härligt Mats. Det som gör det så speciellt denna gång är ju att du redan har en relation till de fiskarna Hobbyn som så är ju känslomässig, knappast logisk. När du då har en djupare känsla för dem gissar jag att det blir riktigt speciellt. Blir ju nästan som om ungarna flyttar hem igen

                            När det gäller inredningen så har du ju utmanat en hel del. Det är ju inte det att din inredning är konstig utan snarare oerhört genomtänkt. Att folk reagerat är väl mera att den inte passar in i några ramar direkt. Antingen brukar ju fisken vara det man är tänkt att titta på och då blir inredningen minimalistisk eller så är växterna i fokus och då blir fiskarna en bisak. Men i ditt akvarium kan man ju tro att biotopen det viktiga än så länge men egentligen så är ju fokuset fiskarna. Det är ju för dem som detta är byggt. Så för mig går tänk och annat ganska mycket utanför ramarna.
                            Sedan har ju karet utmanat alla oss som vill ha hängslen och livrem gällande läckagerisk inte att förglömma.
                            Tänk att en välplanerad hög med sten kan väcka så mycket känslor ?

                            Men för mig personligen tycker jag det är befriande att se ett kar med en inredning byggt med både hjärta och hjärna. Och vattnet är ju kvar i karet vilket säkert överraskat några

                            Det där med konsensuspiska är nog väldigt svenskt....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              Haha.. jag hör den där 30-talsrösten framför mig med en skenhelig ultrakonservativt svt-reporter..

                              "Herregud, här ser vi hur illa det kan gå om man inreder ett kar efter eget huvud, som vi kan se bryter denna styggelse mot alla etablerade normer och riktlinjer, man skulle kunna tro att en mentalpatients feberdröm har stått modell för detta akvarium. Vi får hoppas att rätt auktoritet tar tag i detta med hårdhandskarna."

                              Jag älskar det.. jag ska stå brezvid dig i bar överkropp och blåmålat ansikte och skrika frenetiskt åt allt och alla - YOU CAN TAKE OUR LIFE.. ..BUT YOU CAN NEVER TAKE OUR FREEEEDOOOM!!!

                              Hmm.. känner igen det där med att inte "få" ha vad man vill, hur man vill i karet dock..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Men antar att du menar de tre runda precis i mitten - och vad är din enda åsikt om dessa..?

                                Kan vara lite av ett perspektiv som lurar ögat, vilket är mycket vanligt när man betraktar bilder, i 2D. Det var tre stenar denna gång - får vara nöjd med det ändå!
                                Min blick dras till dem som en magnet just därför att de bryter den skarpa kanten som går längs hela karet, som jag gillar skarpt.

                                Men det kan vara precis som du säger att det är bilden som gör det.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...