Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Det är inte så farligt - jag har lagt i stenarna försiktigt, och sedan skall det i vatten också...

    Såg du bilderna?

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      jepp, det gjorde jag och det ser ut som du har skurit ut en bit därifrån, för det borde se ut under vattenytan som det gör i ditt kar
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ser gott ut Mats, jag ser fram emot när sanden kommer dit och strukturen mellan de kantiga och runda stenarna jämnas ut.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag kan tänka mig att denna inredning inte faller alla på läppen - men jag ville göra något annorlunda.
          Faktum är att jag sett en del bilder från T-sjön som påminner om detta, men i mycket större skala såklart - så jag kör på.

          Idag har jag adderat sand och lagt lite småsten. Nästa steg är att skaffa fler, mindre och runda stenar så att vänstergaveln blir lite mer klädd och på så vis rätar upp de lutande linjerna.
          Många T-inredningar tenderar att bli ganska horisontella trots olika linjer i själva stenen - detta ville jag bort ifrån denna gång.

          Jaja, det blir nog fint det här när det blir annan belysning än kirurgljuset som lyser nu.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Nu betydde inte det jag skrev att inredningen inte föll mig på läppen utan jag gillar den men är lite omtumlad och ovan. Är nog mer en konventionell tradionalist mer negentligen. Kanon att du visar lite mer hur kustlinjen faktiskt ser ut och det går verkligen att hänga med i ditt tänk kring det hela. Kan se det framför mig som Pia säger att det nere i vattnet skulle kunna se ut så här. Det som blir häftigt blir ju att få se sedan hur dina sockergrisar reagerar på en naturligare layout. Om du ser några förändringar i deras beteenden och val?
            Men när du har så mycket sten så lär ju belysningen kunna påverka hur mycket som helst. Skuggningar etc. För om vi pratar ytligt vatten blir det ju helt annat ljus, ljusbrytningar och skimmer där jämfört med en bit ner. Hur tänker du om belysningsgrejerna?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Nu betydde inte det jag skrev att inredningen inte föll mig på läppen utan jag gillar den men är lite omtumlad och ovan. Är nog mer en konventionell tradionalist mer negentligen. Kanon att du visar lite mer hur kustlinjen faktiskt ser ut och det går verkligen att hänga med i ditt tänk kring det hela. Kan se det framför mig som Pia säger att det nere i vattnet skulle kunna se ut så här. Det som blir häftigt blir ju att få se sedan hur dina sockergrisar reagerar på en naturligare layout. Om du ser några förändringar i deras beteenden och val?
              Men när du har så mycket sten så lär ju belysningen kunna påverka hur mycket som helst. Skuggningar etc. För om vi pratar ytligt vatten blir det ju helt annat ljus, ljusbrytningar och skimmer där jämfört med en bit ner. Hur tänker du om belysningsgrejerna?
              Åh, Johnny, jag syftade inte på ditt inlägg - jag vet hur öppen och nyfiken du är, och jag gillar dina kommentarer!
              Ja, jag tror att belysningen blir grejen med den här inredningen - och precis som du säger, hoppas jag kunna åstadkomma rörliga skuggor från vattenytan, i grunt vatten liksom. Jag måste nog hänga en ramp en bit ovanför karet.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Led eller halogen eller metallhalogen eller....? Någon liten lurig idé kanske?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Det där blir mumma, Mats. En fet MH-ramp ovanpå som gör stenarna snyggt gröna av alger och skuggspel av vattnet, så blir det komplett!

                  Vad blir det för filtrering, förresten? Eheim 2260?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Led eller halogen eller metallhalogen eller....? Någon liten lurig idé kanske?
                    Ja, någon sådan belysningslösning får det bli! Jag får ta ett snack med Anders om detta...

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det där blir mumma, Mats. En fet MH-ramp ovanpå som gör stenarna snyggt gröna av alger och skuggspel av vattnet, så blir det komplett!

                      Vad blir det för filtrering, förresten? Eheim 2260?
                      Du hann före mig där Anders.
                      Japp, en sådan ramp måste det bli.
                      Ja, det blir 2260-burken - jag måste bara fixa iordning den, med alla de där delarna som jag köpte i Tyskland senast (hoppas jag får ihop det...).

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Var hittar man bäst feta MH-ramper utan att spränga ekonomin? Har då några som bara ligger och dräller någonstans?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Ja, någon sådan belysningslösning får det bli! Jag får ta ett snack med Anders om detta...
                          Då var det ordnat
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Då var det ordnat
                            Tack, Mannen!

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, någon sådan belysningslösning får det bli! Jag får ta ett snack med Anders om detta...
                              Det blir väl inte riktigt en inredning som inbjuder till att håva lite fisk en fredag för att det är kul


                              Kanske några svaga (dimrade) spotlights bakom akvariet så du kan 'lysa' upp under stenarna för att kunna se yngel, fiskar som gömmer sig. Lagom dimmat så blir det väl nästan konturer endast av fiskarna i undre våningarna.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Då var det ordnat
                                Hmmm. Det känns som nåt hände där. De e luriga de där pöjkarna söderöver det är di....
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...