Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Akvariestugan

    Blev faktiskt bättre. Lättare också att få en känsla för hur inredningen blir sedan när bilden var tagen framifrån mer direkt. Nu ska man ju inte noja sig för andras kar, men det där ser redigt tungt ut. Så pratar du om ett lass till ovanpå detta. Blir lite som att jag håller andan
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Lilla Damen
      Snyggt ...
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Blev faktiskt bättre. Lättare också att få en känsla för hur inredningen blir sedan när bilden var tagen framifrån mer direkt. Nu ska man ju inte noja sig för andras kar, men det där ser redigt tungt ut. Så pratar du om ett lass till ovanpå detta. Blir lite som att jag håller andan
      Tackar!

      Ja, Johnny - det är tungt. Men, jag hoppas att det skall klara sig. Jag skall försöka få en stenlinje ända upp till ytan i bakre delen av karet.
      Jag var i valet och kvalet om jag egentligen skulle sätta in några bilder på själva inredningsjoxandet. Vådan av detta är att många tror att det som syns på bilderna är slutgiltiga lösningar - det är, som sagt, lååångt kvar. Men det verkar som att en del ändå vill följa processen.
      Både vänster- och högersidan skall göras om helt och hållet!

      Vad jag gjort nu är den gamla klassikern att bara lägga i inredning efter en lös plan - en grundidé, alltså att torrinreda, för att i lugn och ro granska och betrakta, och avgöra vad som kan fixas bättre. Steninredningar är ju lite annorlunda i sin uppbyggnad än till exempel SA-inredningar där man kan jobba lite lösare i själva "rummet".

      Vad som fattas nu är faktiskt lämpligt material att inreda med - måste ut och leta upp några bumlingar till...

      Kommentar

      • Thessiell
        • June 2013
        • 46

        Akvariestugan

        För egen del är alltid "in progress" bilder uppskattade, att se hur något har kommit till och inte bara det slutgiltiga resultatet ger betydligt mer inspiration och idéer.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Thessiell
          För egen del är alltid "in progress" bilder uppskattade, att se hur något har kommit till och inte bara det slutgiltiga resultatet ger betydligt mer inspiration och idéer.
          Håller med! Det är det jag gillar också, att få se hur karen liksom växer fram. Det finns en hel del trådar här i projektdelen som är riktigt bra!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Mjahapp... Det skissas vidare.
            Nu hade jag en jävlarns tur att en av rötterna precis passade in så att det ser ut som att den vuxit runt den flata stenen, både under och över. Den detaljen tror jag får "sitta".
            Bifogade filer

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Tänkte innan på undrar hur hans skulle kunna dölja den råa kanten , som blir lite "hård", av skivorna och nu ser jag att du gjort det

              riktigt kul att följa din inredning steg för steg
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Tänkte innan på undrar hur hans skulle kunna dölja den råa kanten , som blir lite "hård", av skivorna och nu ser jag att du gjort det

                riktigt kul att följa din inredning steg för steg

                Ja! Jag blir ju faktiskt jävligt tanganyikanödig nu måste jag säga...
                Kaaanske att jag skulle kunna klämma in ett 200L till någonstans, skulle det räcka för en liten prinsesskoloni??

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Tänkte innan på undrar hur hans skulle kunna dölja den råa kanten , som blir lite "hård", av skivorna och nu ser jag att du gjort det
                  riktigt kul att följa din inredning steg för steg
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Ja! Jag blir ju faktiskt jävligt tanganyikanödig nu måste jag säga...
                  Kaaanske att jag skulle kunna klämma in ett 200L till någonstans, skulle det räcka för en liten prinsesskoloni??
                  Japps, de där lite råa kanterna är fint om man kan dölja hyfsat - här är det också meningen att de runda stenarna skall få kontrastera mot det kantiga.

                  Ett 200-literare kan nog funka fint till prinsessor.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Det känns som att det börjar närma sig en sättning av grundstenarna. Jag skall titta ett tag på detta nu för att få en uppfattning om det är Get Go.
                    Den lite spretiga roten till vänster skall "kläs in" med sten, i en backe upp mot hörnet och bakrutan - tänkte bara att jag skulle nämna det...
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      Mats, det går från klarhet till klarhet med ditt akvarium, det skall bli mycket spännande att se slutgiltiga resultatet och framför allt alla bilder tills du är där.

                      Tangayika, och Neolamprologus Brichardi har en speciell plats i min akvarie "memory lane" då det var den första cikliden bortsett från Pelvicachromis pulcher som jag fick lek på. Neolamprologus Brichardi var även den fisk jag hade längst och den jag avslutade med, kuriosa, min uppsättning Neolamprologus Brichardi sålde jag till Herkules Zoo (borde varit någon gång 1996-97). Apropå Herkules, senast jag var där hade den en stor grupp Neolamprologus Brichardi (både vuxna och ungfiskar) som verkar svårsåld, den var nedsatt till 19 kr st, perfekt för den som vill komma igång med en komplett grupp direkt.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Härligt att du diggar det, Erik!
                        Det skeende som pågår nu, tycker jag nästan är det mest kuliga - när man får planera och drömma sig bort i inredningen. Jag tycker också att det skall bli spännande att se var det hela landar.
                        "Prinsessorna", varav jag nu skall ha varianten N. gracilis, är verkligen facinerande. Dessa ligger även mig väldigt varmt om hjärtat!
                        Jag har också sett de som går på Herkules - kan vara ypperliga att skaffa om man är sugen på just dessa fiskar.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 August 2013, 19:46.

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          Snyggt Mats! Jag har inte sett den stilen alls förut. Jag gillar det.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Det ser fantastiskt ut!
                            Jag har drömt om prinsessor i tjugo år snart, och den här tråden förstör ju allting för mig nu! Jag kommer få möblera om ordentligt hemma om jag skall få in ännu ett lite större kar, och så blir det väl rätt så hårda förhandlingar också...

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Likan
                              Snyggt Mats! Jag har inte sett den stilen alls förut. Jag gillar det.
                              Kul att du gillar det!
                              Jag tycker det är spännande och intressant att kolla på bilder och filmer från de ställen vi försöker inkorporera i våra kar. Vad som är slående är all den variation som man kan hämta inspiration från. Det finns oändliga detaljer att titta på. Vad som stoppar oss är givetvis karets utrymme och de material vi har att anända då vi inreder.

                              Det finns en hel del fotografier och filmer från Tanganyikasjön där man kan se dess olika miljöer. Vad som alltid fascinerat mig är de ändlösa partier av rundare sten som ser ganska homogena ut och där massvis av sjöns mindre ciklider uppehåller sig.
                              Jag gjorde ett kar - ett hörnkar på drygt 300-400-liter - med just sådan inredning. Det var enbart rund sten från frontglaset och ända upp till vattenytan i det bakre hörnet. I detta kar hade jag en koloni av "Prinsessor". Tyvärr har jag inga foton på detta kar, det var alltför många år sedan nu.

                              Jag var lite inne på att göra en liknande inredning i 540-karet, men formatet är rektangulärt och det kan kanske se lite enformigt ut..?
                              Så, jag började fundera på de miljöer man kan se längre in mot strandkanterna, där större, kantigare stenblock blandas med mindre, rundare stenar och där det dessutom finns lite drivved här och var.
                              Jag såg en alldeles fantastisk film på YT får några år sedan där just rund och ganska flat kantig sten var blandad med rätt rejäla trästockar, i vars sprickor en mängd compressiceps hade sina tillhåll. Hur jag än letar kan jag inte hitta just det klippet på YT nu...
                              Men, lite av den känslan är tanken med den här inredningen jag gör nu.
                              Jag har dock varit på den här typen av inredning förr - i ett 600-literskar, där svart kolsten och rötter blandades. Sätter in några bilder nedan.


                              Sedan är det också på det viset att Tanganyikainredningar ofta ser ganska likartade ut - lite som de SA-inredningar vi gör, och jag vill försöka hitta på något nytt den här gången, även om det inte blir unikt på något sätt.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Wow, sicken skön action det har varit i tråden idag...
                                Men, nu skall det iallafall bli action på farbror Bryzell.
                                Ganska härlig hög att jobba med i kväll, va?
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...