Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av Lilla Damen
    Finns det något facit på bn hnjmmmm (y7u6 ... hur stora och tunga stenar man kan ha i ett akvarium (fick upp en del mindre "berg" när det plintades för ett plank)?

    Undrar både jag och katten ...
    Beror helt på hur akvariet står och vilken typ av akvarie det är samt hur tjock bottenrutan är.

    Men är det ett helglasakvarium där hela botterutan vilar på bänken samt det ligger frigolit/aquapad på bänken samt att man har samma inuti akvariet så kan man mer eller mindre fylla hela akvariet med sten (om bottenrutan är hyfsat tjock). Även i ett ramakvarium där man har frigolit/aqaupad i botten kan man lägga i rätt mycket sten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Beror helt på hur akvariet står och vilken typ av akvarie det är samt hur tjock bottenrutan är.

      Men är det ett helglasakvarium där hela botterutan vilar på bänken samt det ligger frigolit/aquapad på bänken samt att man har samma inuti akvariet så kan man mer eller mindre fylla hela akvariet med sten (om bottenrutan är hyfsat tjock). Även i ett ramakvarium där man har frigolit/aqaupad i botten kan man lägga i rätt mycket sten.
      Bra där, Kjell!
      I 960-karet, som ju var ett helglas och preparerat så som du beskriver, var det inga bekymmer - och jag hade väldigt mycket sten i det.
      540-baljan, som är ett ramakvarium, känns lite mer "vanskligt" att, mer eller mindre, fylla med sten - men, som sagt, det blir en frigolitplatta i botten, och jag kommer att gå ytterst försiktigt fram.
      Nu skall det äntligen bli lite Tanagnyikainredning igen!

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Bra där, Kjell!
        I 960-karet, som ju var ett helglas och preparerat så som du beskriver, var det inga bekymmer - och jag hade väldigt mycket sten i det.
        540-baljan, som är ett ramakvarium, känns lite mer "vanskligt" att, mer eller mindre, fylla med sten - men, som sagt, det blir en frigolitplatta i botten, och jag kommer att gå ytterst försiktigt fram.
        Nu skall det äntligen bli lite Tanagnyikainredning igen!
        Det skulle behövas någon med ett helt sönderrepat kar som gör lite praktiska experiment

        Bättre att testa med sten och vatten ståendes på gräsmattan och få en känsla för hur mycket det kan hålla för, vad som händer om några starka fiskar flyttar runt några stenar på mindre lämpligt sätt etc.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av simpson
          Det skulle behövas någon med ett helt sönderrepat kar som gör lite praktiska experiment

          Bättre att testa med sten och vatten ståendes på gräsmattan och få en känsla för hur mycket det kan hålla för, vad som händer om några starka fiskar flyttar runt några stenar på mindre lämpligt sätt etc.
          Jag förstår vad du menar.
          Grejen är att jag har haft massor av kar - mindre och större - under åren med mycket sten i och det har aldrig varit några bekymmer. Denna gång är det ganska stora stenar och det kan vara lite knepigt med punkterna där sten möter botten. Jag tror nog att det kommer att funka fint med en rejäl frigolitskiva i botten. Dessa stenar kommer inte någon fisk att kunna rubba - de läggs som grund och sanden adderas sist när allt ligger säkert.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Det här är nåt för dig Mats, såg ju hur din lilla räkkub såg ut
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Det här är nåt för dig Mats, såg ju hur din lilla räkkub såg ut
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157622
              Nja... jag vill inte tävla - det ligger inte för mig... varken med foton eller annat.

              Men nu, det diskuteras ju inredning i trådarna, och det finns ju massor av duktiga akvarister som överträffar sig själva, och det är alltid lika kul att kolla vad som händer i baljorna.
              Nu har jag fixat ett 112-literskar till de blå Tigerräkorna - och inredningen spelar egentligen ingen roll, men det kan vara kul att göra en "förutsättning" för dom - här får växterna ta sig som de vill, och det kanske kan bli ganska snyggt om ett par månader...
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Kan bli snyggt om ett par månader
                Ja, ja det är till att ha krav
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Kan bli snyggt om ett par månader
                  Ja, ja det är till att ha krav
                  Ja, det kan du ge dig på! Jag ser alltid ett halvår, eller mer framåt. Tänk bara när den trista, svarta bakgrunden är täckt med grönt och inte syns - så här gäller det att ha krav - på snyggt!
                  Nu är det bara en inledande inredning!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 August 2013, 23:07.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Och bara för säkerhets skull... God natt!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nja... jag vill inte tävla - det ligger inte för mig... varken med foton eller annat.

                      Men nu, det diskuteras ju inredning i trådarna, och det finns ju massor av duktiga akvarister som överträffar sig själva, och det är alltid lika kul att kolla vad som händer i baljorna.
                      Nu har jag fixat ett 112-literskar till de blå Tigerräkorna - och inredningen spelar egentligen ingen roll, men det kan vara kul att göra en "förutsättning" för dom - här får växterna ta sig som de vill, och det kanske kan bli ganska snyggt om ett par månader...
                      Det är snyggt nu men tror att det kan bli fenomenalt bra om några månader
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Det som stör mig ibland med Mats kar att de ofta är just fenomenala men att det liksom bara blir så, liksom alldeles av sig själv. Konstnärer är jobbiga på det sättet. Vi andra måste ju tänka också.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Det blir ju inte bra...trots att man tänker så det knakar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Det är det där man brukar kalla "flow" - ungefär som när man kör bil utan att tänka på att man faktiskt kör en bil framåt i 180 km/h - man bara kör. Likadant är det när man spelar musik - det blir som bäst när man inte tänker alls. När jag inreder hamnar jag i någon form av trans... tänker inte alls, bara njuter!
                            Snart skall jag "njuta" av att bära in jävligt tunga stenar - men inte idag!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Nämen, se på självaste Fan - står inte 540-karhelvetet på plats ändå, va?
                              Hoo-hoo, nu börjar det kuliga - först tvätta rutor och rensa ut lite skit, sedan bära sten...
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Sedärja
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...