Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Mats! Ett Tanganyika-kar utan troffar vad är detta? Tänkt dig en koloni Gracilisar och en rejäl grupp Tropheus, t.ex bärnstensmoorii. Mumma säger jag

    MVH/Freddan

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Jag håller på med VB och matning i bebbiskaret, så det tar lite tid mellan inläggen - men nu är jag klar.

      Dom två, som blir över - dom rör sig inte mycket i karet, utan står mest still på samma ställe hela tiden.

      Mats, jag är helt med dig - och jag vet, att du vill mitt bästa för att lyckas. Det är egentligen ingen "delikat fråga" - utan för mig gäller, "köp när du har chans". Jag bor där jag bor, så det är inte alltid så lätt.
      Den/dom här "leverantörerna" brukar alltid åka TÅG till Uddevalla - detta är ett undantag, att åka bil (kanske ett plus för mig). Om jag nu vill fylla på med flera "så småningom", så måste jag handla discus via affären - tro mig, det kommer jag aldrig någonsin att göra igen. Så nu gäller det, att ta chansen...eller inte. Blir det inte bra, så får jag lov att ta itu med det då. Ok Mats?

      //Inger
      Ja, älskade, kära Ingrid - allt du gör är OK med mig.
      Men du skall inte köpa fisk bara för "att det går" - utan du skall köpa fisk när det passar ditt kar och din uppsättning (är du, åter igen, med mig?). När du har behov av att köpa fler discus så kanske vi här nere i västlandet kan hjälpa dig att ordna just detta, eller hur?
      Fan, jag har ju baxat flertusekronorsdiscus över halva europa i frigolitlådor utan att de kommit till skada - nog jävlar skall vi kunna dra upp en låda plattsill till de norra regionerna av landet alltid, utan att det blir surströmming av det hela!
      Du gör som du vill, Ingrid! Jävlarns, vad enveten du är.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 August 2013, 08:07.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Mats, vem är Knoll och vem är Tott av oss?
        Vi får kolla detta Anders - det hela handlar om att man måste byta ut ett "o" mot ett "u" i dessa namn - och då tror jag att jag heter Knoll...

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av 127bubbel
          Mats! Ett Tanganyika-kar utan troffar vad är detta? Tänkt dig en koloni Gracilisar och en rejäl grupp Tropheus, t.ex bärnstensmoorii. Mumma säger jag

          MVH/Freddan
          Jag håller med dig - men i det här karet skall en art råda!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Akvariestugan

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ah, jag får köra med lite selfquote jag också...
            Jodå, Ansjo och Bluewing hade svalt undan Thaimaten så nu står 540-karet här, samt ett litet fint 112-litare som räkorna skall få gå i.
            Ansjo-Anders och jag är ju som Knoll och Tott - så det var väldigt trevligt att träffa Johnny "Bluewing" och lära känna honom irl. Vi kånkade lite baljor, Anders håvade upp sisådär 500, eller något i den stilen, guppys och Johnny fick med sig en liten påse med Feathermoss, anubias och Windelöw. Sedan drog vi till Nol och kollade in stuffet där - Anders får berätta själv vad han köpte, men jag hetsade speciellt upp mig på det par av Neolamprologus marunguensis som fick åka akvariepåse till Varberg. Grattis säger jag bara!

            Imorgon bär det av till Tony för en heldag i Discusens tecken - vi får se vad Johnny bestämmer sig för!
            När det gäller denna nästan smått overkliga Varbergsrunda så är det dessa möten som är det som berör mest egentligen. Så jag kan bara returnera vänligheten att det var riktigt gott att få träffa dig Mats och innan det hade jag ju mött Kjell med fru som också var ett riktigt goa och varma människor.
            Och så då Anders med familj då..... Jag säger bara det att underbarare människor finns inte i Varberg!
            Gästfrihet som denna har jag inte mött många gånger. Men har nog gått upp några kilo.
            Sedan har ju haft förmånen att få sitta i Kajs och Jörgens helt fantastiska Discusrum. Härliga människor med stort hjärta. Där fanns såååå vackra viltfångade Discusar som stal en bit av mitt hjärta.

            Så just nu ligger jag bara och låter alla stämningar och inre bilder i huvudet få skölja runt. Och då har jag ju inte ens varit hos Tony än.....
            Så när denna underbara själsresa är över så kommer det text och bilder.

            Sedan som oberoende och komplett neutral observatör så kan jag med 100% säkerhet säga att Mats är Knoll och Anders Tott.

            Ena stunden känns det: mina Rödturkar - come to papa! Andra stunden: det måste bli de viltfångade! Så här i gästrummet hos Anders, vaken sedan 4:30 (!) så är det komplett lycka, förälskelse och total förvirring.

            Dessa dagar känns som tatuerade under huden redan. Det är inte samma man som åker hem till Västerås som åkte till Varberg.
            Hoppas att det är ok Mats att jag tog lite trådplats här i stugan.
            Du förstår att jag har det inte helt lätt just nu

            Tur att Knoll och Tott finns med som stöd hos Tony när jag som en lycklig 5 åring ska välja min Discus.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, älskade, kära Ingrid - allt du gör är OK med mig.
              Men du skall inte köpa fisk bara för "att det går" - utan du skall köpa fisk när det passar ditt kar och din uppsättning (är du, åter igen, med mig?). När du har behov av att köpa fler discus så kanske vi här nere i västlandet kan hjälpa dig att ordna just detta, eller hur?
              Fan, jag har ju baxat flertusekronorsdiscus över halva europa i frigolitlådor utan att de kommit till skada - nog jävlar skall vi kunna dra upp en låda plattsill till de norra regionerna av landet alltid, utan att det blir surströmming av det hela!

              Du gör som du vill, Ingrid! Jävlarns, vad enveten du är..!
              Matsen, vid det här läget borde du veta vad jag heter. Ha nu en riktigt fin dag med kompisarna!

              /Envetna Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av Bluewing
                När det gäller denna nästan smått overkliga Varbergsrunda så är det dessa möten som är det som berör mest egentligen. Så jag kan bara returnera vänligheten att det var riktigt gott att få träffa dig Mats och innan det hade jag ju mött Kjell med fru som också var ett riktigt goa och varma människor.
                Och så då Anders med familj då..... Jag säger bara det att underbarare människor finns inte i Varberg!
                Gästfrihet som denna har jag inte mött många gånger. Men har nog gått upp några kilo.
                Sedan har ju haft förmånen att få sitta i Kajs och Jörgens helt fantastiska Discusrum. Härliga människor med stort hjärta. Där fanns såååå vackra viltfångade Discusar som stal en bit av mitt hjärta.

                Så just nu ligger jag bara och låter alla stämningar och inre bilder i huvudet få skölja runt. Och då har jag ju inte ens varit hos Tony än.....
                Så när denna underbara själsresa är över så kommer det text och bilder.

                Sedan som oberoende och komplett neutral observatör så kan jag med 100% säkerhet säga att Mats är Knoll och Anders Tott.

                Ena stunden känns det: mina Rödturkar - come to papa! Andra stunden: det måste bli de viltfångade! Så här i gästrummet hos Anders, vaken sedan 4:30 (!) så är det komplett lycka, förälskelse och total förvirring.

                Dessa dagar känns som tatuerade under huden redan. Det är inte samma man som åker hem till Västerås som åkte till Varberg.
                Hoppas att det är ok Mats att jag tog lite trådplats här i stugan.
                Du förstår att jag har det inte helt lätt just nu

                Tur att Knoll och Tott finns med som stöd hos Tony när jag som en lycklig 5 åring ska välja min Discus.
                Värmande ord från en fantastiskt varm människa, du är alltid välkommen tillbaka till oss!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Matsen, vid det här läget borde du veta vad jag heter. Ha nu en riktigt fin dag med kompisarna!

                  /Envetna Inger
                  Haha! Skrev jag Ingrid!?! Ja, det var ju en pinsam fadäs - jag gick in nu för att ändra, men lät det stå, jag kan allt skämmas lite!

                  Men - klart som korvspad så skall jag/vi kika på discus till dig, jag funderar på att ta kameran med mig - och är det OK för Tony skall jag knäppa några sköna bilder!

                  Jag såg att Johnny har varit uppe sedan halv fem i morse, så nu är han allt bra upplaxad för att få komma iväg!

                  Så, nu skall jag bara invänta Tott och Bluewing - så bär det iväg!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Värmande ord från en fantastiskt varm människa, du är alltid välkommen tillbaka till oss!
                    Här vill jag bara stämma in med vad Anders skriver!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Och jag vaknade kl 3, utan att jag ska handla diskus idag. Känner mig lite spänd för Johnnys skull, det ska bli riktigt trevligt det här.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Och jag vaknade kl 3, utan att jag ska handla diskus idag. Känner mig lite spänd för Johnnys skull, det ska bli riktigt trevligt det här.
                        Aha - rena Discusångesten med andra ord. Jo, jag känner allt av "spänningen" jag också, och som Johnny sa igår; snacka om uppdämd förväntan!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jag är inte det minsta avundsjuk på er, bara så ni vet det.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Hoppas att Bluewing-Johnny inte får allt för stor beslutsångest, men han har ju killar med bra smak och gott öga till discus med sig så det löser sig säkert

                            ha det så kul med Knoll och Tott

                            Senast redigerad av PiaJo; 06 August 2013, 10:31.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Det gick fort och lätt!

                                Tony hade sååååå mycket fint hemma. Det fanns en grupp rödturkar som var enastående - men tyvärr ej till salu...
                                Det fanns dock en grupp på 10 st. blåturkar - och det var ett ganska enkelt val för Johnny!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...