Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    Akvariestugan

    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Det blir himmelriket för det som hamnar i för de blir ensamma, vad det nu blir!
    Selfquote..

    Ap. Sp algodon kanske? mer grenar ska det i..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Skulle vara på torsdag eller fredag, då är jag ledig efter jobbet. Annars kan helgen säkert funka för min del!
      Låter bra för min del med, skall kolla hemma först bara!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Selfquote..

        Ap. Sp algodon kanske? mer grenar ska det i..
        Dessa har jag haft, skitsnygga! Jag kan lägga upp bilder sen så får du ett smakprov
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Om inte Ansjo och Bluewing har förätit sig på Thaimat och ligger framför karen på golvet och rullar med Kalle Anka-magarna i vädret, så ser det ut som att jag har tillbaka mitt 540-kar om några timmar.
          Fan, nu när jag liksom ligger i torrdocka med det "stora karet" (det tar trots allt lite tid att sjösätta detta projekt) så får jag ju hitta på något att klia akvariefingrarna mot under tiden.
          Så fort Pia har frigjort mig från den sista 50-kuben (som står precis där 540-karet skall placeras) skall det inredas för Tanganyika i 540-baljan.
          Vid dräneringen av kåken för 8-9 månader sedan fick jag tillgång till helt magiska stenar som nu ligger i en hög i trädgården och skriker åt mig att få akvarievatten på sig. Det blir ett jävla kånkande, men skall nog bli tjusigt i slutändan. Fiskarna; Neolamprologus gracilis är redan klara för leverans. Så, nu kan sommaren få ta slut för min del!

          Ah, jag får köra med lite selfquote jag också...
          Jodå, Ansjo och Bluewing hade svalt undan Thaimaten så nu står 540-karet här, samt ett litet fint 112-litare som räkorna skall få gå i.
          Ansjo-Anders och jag är ju som Knoll och Tott - så det var väldigt trevligt att träffa Johnny "Bluewing" och lära känna honom irl. Vi kånkade lite baljor, Anders håvade upp sisådär 500, eller något i den stilen, guppys och Johnny fick med sig en liten påse med Feathermoss, anubias och Windelöw. Sedan drog vi till Nol och kollade in stuffet där - Anders får berätta själv vad han köpte, men jag hetsade speciellt upp mig på det par av Neolamprologus marunguensis som fick åka akvariepåse till Varberg. Grattis säger jag bara!

          Imorgon bär det av till Tony för en heldag i Discusens tecken - vi får se vad Johnny bestämmer sig för!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ah, jag får köra med lite selfquote jag också...
            Jodå, Ansjo och Bluewing hade svalt undan Thaimaten så nu står 540-karet här, samt ett litet fint 112-litare som räkorna skall få gå i.
            Ansjo-Anders och jag är ju som Knoll och Tott - så det var väldigt trevligt att träffa Johnny "Bluewing" och lära känna honom irl. Vi kånkade lite baljor, Anders håvade upp sisådär 500, eller något i den stilen, guppys och Johnny fick med sig en liten påse med Feathermoss, anubias och Windelöw. Sedan drog vi till Nol och kollade in stuffet där - Anders får berätta själv vad han köpte, men jag hetsade speciellt upp mig på det par av Neolamprologus marunguensis som fick åka akvariepåse till Varberg. Grattis säger jag bara!

            Imorgon bär det av till Tony för en heldag i Discusens tecken - vi får se vad Johnny bestämmer sig för!
            Trevligt Mats, att du berättar lite vad som händer. Ska bli spännande att se vad BluewingJohnny kommer hem med. Hjälp Anders, med att titta efter fyra snyggingar åt mig med hos Tony.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Trevligt Mats, att du berättar lite vad som händer. Ska bli spännande att se vad BluewingJohnny kommer hem med. Hjälp Anders, med att titta efter fyra snyggingar åt mig med hos Tony.

              //Inger
              Det vet du Inger! Vi kommer säkert att vara glosögda efter morgondagen, men är det något särskilt du letar efter i Discusväg? Kanske samma av någon av de sorter du redan har?
              Ja, det skall verkligen bli spännande att se vad Johnny fastnar för - och sedan få följa det hela när han får hem dom!

              Förbannat... jag skulle vilja börja inreda T-karet, typ nu!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ah, jag får köra med lite selfquote jag också...
                Jodå, Ansjo och Bluewing hade svalt undan Thaimaten så nu står 540-karet här, samt ett litet fint 112-litare som räkorna skall få gå i.
                Ansjo-Anders och jag är ju som Knoll och Tott - så det var väldigt trevligt att träffa Johnny "Bluewing" och lära känna honom irl. Vi kånkade lite baljor, Anders håvade upp sisådär 500, eller något i den stilen, guppys och Johnny fick med sig en liten påse med Feathermoss, anubias och Windelöw. Sedan drog vi till Nol och kollade in stuffet där - Anders får berätta själv vad han köpte, men jag hetsade speciellt upp mig på det par av Neolamprologus marunguensis som fick åka akvariepåse till Varberg. Grattis säger jag bara!

                Imorgon bär det av till Tony för en heldag i Discusens tecken - vi får se vad Johnny bestämmer sig för!
                Skönt att någon tar sitt förnuft till fånga och delar med sig av era eskapander som var under dgen och stillar nyfikenheten litegranna hos en som nästan spricker avnyfikenhet
                Roligt att höra att ni haft skoj, även om jag inte var med ( ..fast å andra sidan så är det kanske därför ni har haft så trevligt.. )
                skall bli kul att höra vad de andra herrarna köpte med sig hem
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                Förbannat... jag skulle vilja börja inreda T-karet, typ nu!
                Lugn bara, jag kommer snart till räddning du kan ju börja konka in sten och tvätta sand under tiden du väntar
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Det vet du Inger! Vi kommer säkert att vara glosögda efter morgondagen, men är det något särskilt du letar efter i Discusväg? Kanske samma av någon av de sorter du redan har?
                  Ja, det skall verkligen bli spännande att se vad Johnny fastnar för - och sedan få följa det hela när han får hem dom!

                  Förbannat... jag skulle vilja börja inreda T-karet, typ nu!
                  Vi pratade ju om för ett tag sedan, att jag kanske skulle addera några fler discusar, för att kanske få lite bättre harmoni i karet. Nu fick jag chansen igen. En släktings sambo, skall till Uddevalla för att hälsa på sina föräldrar den här veckan. Uddevalla, ligger ju nästan granne med Tony - kan inte bli bättre. Så jag har "pratat" med Tony, jag är intresserad av Blue Diamond och Cobolt ev. RT- bara så att du vet.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Skönt att någon tar sitt förnuft till fånga och delar med sig av era eskapander som var under dgen och stillar nyfikenheten litegranna hos en som nästan spricker avnyfikenhet
                    Roligt att höra att ni haft skoj, även om jag inte var med ( ..fast å andra sidan så är det kanske därför ni har haft så trevligt.. )
                    skall bli kul att höra vad de andra herrarna köpte med sig hem


                    Lugn bara, jag kommer snart till räddning du kan ju börja konka in sten och tvätta sand under tiden du väntar

                    Ja, du vet... Dom sitter väl och slufsar i sig god mat nu igen...
                    Nja, Pia, det hade varit hur kul som helst att ha dig med - det vet du!

                    Det är gôtt att du kommer till räddning snart. Det är ingen idé att dra in stenmassorna ännu - det får vänta, och sanden skiter jag i att tvätta ändå...

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Vi pratade ju om för ett tag sedan, att jag kanske skulle addera några fler discusar, för att kanske få lite bättre harmoni i karet. Nu fick jag chansen igen. En släktings sambo, skall till Uddevalla för att hälsa på sina föräldrar den här veckan. Uddevalla, ligger ju nästan granne med Tony - kan inte bli bättre. Så jag har "pratat" med Tony, jag är intresserad av Blue Diamond och Cobolt ev. RT- bara så att du vet.

                      //Inger
                      Har du tre aktiva par i karet nu, Inger? Hur har det gått med de två som liksom "blev över"?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Har du tre aktiva par i karet nu, Inger? Hur har det gått med de tre som liksom "blev över"?
                        Egentligen har jag bara ett aktivt par - vilka är några jäklar till föräldrar.
                        Dom andra paren käkar upp äggen, eller om det är corysarna? Några har blivit frisimmande någon dag, sen är dom borta. När jag sitter och kollar på dom "dåliga" föräldrarna, så bryr dom sig inte riktigt med fläktandet och vaktande om du förstår vad jag menar. Själv tycker jag att det är bra - fasen jag kan ju inte spara alla ev. kullar. Dom tre, som "blev över", är inte mobbade på något sätt - fast dom är liksom "lite i skymundan". En av dom, skulle jag tro - kommer att bli väldigt "ensam" till slut.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Egentligen har jag bara ett aktivt par - vilka är några jäklar till föräldrar.
                          Dom andra paren käkar upp äggen, eller om det är corysarna? Några har blivit frisimmande någon dag, sen är dom borta. När jag sitter och kollar på dom "dåliga" föräldrarna, så bryr dom sig inte riktigt med fläktandet och vaktande om du förstår vad jag menar. Själv tycker jag att det är bra - fasen jag kan ju inte spara alla ev. kullar. Dom tre, som "blev över", är inte mobbade på något sätt - fast dom är liksom "lite i skymundan". En av dom, skulle jag tro - kommer att bli väldigt "ensam" till slut.

                          //Inger
                          Det är så kul att läsa om dina discusar, Inger jag skriver inte mycket i din tråd just nu men det betyder ju inte att jag inte läser allt
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Egentligen har jag bara ett aktivt par - vilka är några jäklar till föräldrar.
                            Dom andra paren käkar upp äggen, eller om det är corysarna? Några har blivit frisimmande någon dag, sen är dom borta. När jag sitter och kollar på dom "dåliga" föräldrarna, så bryr dom sig inte riktigt med fläktandet och vaktande om du förstår vad jag menar. Själv tycker jag att det är bra - fasen jag kan ju inte spara alla ev. kullar. Dom tre, som "blev över", är inte mobbade på något sätt - fast dom är liksom "lite i skymundan". En av dom, skulle jag tro - kommer att bli väldigt "ensam" till slut.

                            //Inger
                            Jag skrev fel - jag menade de två som blev över (har ändrat ovan), för det var väl åtta Discusar - och det blev tre par, eller hur?
                            Nåväl, nu infinner sig en delikat fråga; köpa fler, eller vänta lite?

                            Vi skiter, i nuläget, i om de andra två paren "lyckas" eller inte med sina lekar - (det kan ju faktiskt vara skönt om de inte gör det just nu)... - och så säger jag som Tony Irwing; Men... nu har du tre par, ett par som har dragit igång och två par som är presumtiva yngelvårdare.
                            Jag kan sätta sju av mina bästa framtänder på att de andra två paren kommer att dra igång rejält om ett tag - och då har du, de facto, tre par i karet - som inte kommer göra annat än att leka... och två individer av de ursprungliga åtta som kanske blir lite utstötta.

                            Hade jag varit du, så skulle jag inte addera fler Discusar i detta skedet, utan istället se tiden an och kolla vad som händer med de sex individer - tre par - som, så att säga, "håller på" nu!
                            Kan du få "terrorbalans" (vilket du är på god väg att uppnå) mellan tre par i ett 540 - så håll dig där ett tag och vänta. Det blir alltid läge att fylla på med fler Discusar längre fram! Är du med mig?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag skrev fel - jag menade de två som blev över (har ändrat ovan), för det var väl åtta Discusar - och det blev tre par, eller hur?
                              Nåväl, nu infinner sig en delikat fråga; köpa fler, eller vänta lite?

                              Vi skiter, i nuläget, i om de andra två paren "lyckas" eller inte med sina lekar - (det kan ju faktiskt vara skönt om de inte gör det just nu)... - och så säger jag som Tony Irwing; Men... nu har du tre par, ett par som har dragit igång och två par som är presumtiva yngelvårdare.
                              Jag kan sätta sju av mina bästa framtänder på att de andra två paren kommer att dra igång rejält om ett tag - och då har du, de facto, tre par i karet - som inte kommer göra annat än att leka... och två individer av de ursprungliga åtta som kanske blir lite utstötta.

                              Hade jag varit du, så skulle jag inte addera fler Discusar i detta skedet, utan istället se tiden an och kolla vad som händer med de sex individer - tre par - som, så att säga, "håller på" nu!
                              Kan du få "terrorbalans" (vilket du är på god väg att uppnå) mellan tre par i ett 540 - så håll dig där ett tag och vänta. Det blir alltid läge att fylla på med fler Discusar längre fram! Är du med mig?
                              Jag håller på med VB och matning i bebbiskaret, så det tar lite tid mellan inläggen - men nu är jag klar.

                              Dom två, som blir över - dom rör sig inte mycket i karet, utan står mest still på samma ställe hela tiden.

                              Mats, jag är helt med dig - och jag vet, att du vill mitt bästa för att lyckas. Det är egentligen ingen "delikat fråga" - utan för mig gäller, "köp när du har chans". Jag bor där jag bor, så det är inte alltid så lätt.
                              Den/dom här "leverantörerna" brukar alltid åka TÅG till Uddevalla - detta är ett undantag, att åka bil (kanske ett plus för mig). Om jag nu vill fylla på med flera "så småningom", så måste jag handla discus via affären - tro mig, det kommer jag aldrig någonsin att göra igen. Så nu gäller det, att ta chansen...eller inte. Blir det inte bra, så får jag lov att ta itu med det då. Ok Mats?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jepp, så följer man strömmen och skaffar T-ciklideroch snart diskus. Härmapa heter det ju..
                                Kjell har dessa prinsessor jag köpte idag, och de är jäkligt snygga. Lite tur hade jag då det endast gick tre fiskar kvar av dessa, varav 1+1 fick följa med hem. Köpte även Kongotetror och skalarer till jobbet, samt en lekgrupp 2+3 samt 4 yngel av L201. Och 501snakeskin-guppy...

                                Mats, vem är Knoll och vem är Tott av oss?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...