Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Akvariestugan

    När man har mentorer som hjälper en att se vad det är som sker i burken så blir det ju helt annorlunda. Så det låter som en härlig introduktion med äldre erfarna akvarister.
    Så som du beskriver en kolonis utveckling efter hand, så väcker du definitivt nyfikenheten på arten hos mig. Ska läsa 960 tråden en regnig dag. Har ju tagit mig igenom Stugtråden m.fl. Från start till slut med stor behållning. Så det lönar sig verkligen att plöja igenom en del trådar.
    Faktum är att det faktiskt kan vara intressant att läsa igenom sin egen tråd ibland. Det där med minnet vet du
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      När man har mentorer som hjälper en att se vad det är som sker i burken så blir det ju helt annorlunda. Så det låter som en härlig introduktion med äldre erfarna akvarister.
      Så som du beskriver en kolonis utveckling efter hand, så väcker du definitivt nyfikenheten på arten hos mig. Ska läsa 960 tråden en regnig dag. Har ju tagit mig igenom Stugtråden m.fl. Från start till slut med stor behållning. Så det lönar sig verkligen att plöja igenom en del trådar.
      Faktum är att det faktiskt kan vara intressant att läsa igenom sin egen tråd ibland. Det där med minnet vet du
      Ja, de där "äldre gubbarna" (som säkert inte var mer än i 30-årsåldern) var ovärderliga som "mentorer". Det var så otroligt intressant att sitta och lyssna på dom när man var i 12-13-årsåldern, man var helt uppslukad när någon kanske höll något föredrag. Det var sällan några bilder eller så - bara ren berättarteknik, men man var alldeles tyst och stilla... absorberade allt som gick att ta in.
      Hans-Olof, morsans arbetskompis, som höll på med T-ciklider, visade mig de grundläggande, nakna och "övergivna" inredningarna som utgjorde grunden för allt kommande T-tänk.

      Ja, det kan vara kul att kolla sina egna trådar ibland - på gott och ont...

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Skojsigt med lite liv i stugtråden igen.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Skojsigt med lite liv i stugtråden igen.

          //Inger
          Alltid skojsigt! Inom hyfsat kort (hoppas jag) skall det bli lite nya akvariebilder också! Jag har lassat ihop en hel del fina stenar till T-karet, och bara det kommer på plats så skall det börjas inredas!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Alltid skojsigt! Inom hyfsat kort (hoppas jag) skall det bli lite nya akvariebilder också! Jag har lassat ihop en hel del fina stenar till T-karet, och bara det kommer på plats så skall det börjas inredas!
            Då blir det spännande, att följa tråden framöver.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Om inte Ansjo och Bluewing har förätit sig på Thaimat och ligger framför karen på golvet och rullar med Kalle Anka-magarna i vädret, så ser det ut som att jag har tillbaka mitt 540-kar om några timmar.
              Fan, nu när jag liksom ligger i torrdocka med det "stora karet" (det tar trots allt lite tid att sjösätta detta projekt) så får jag ju hitta på något att klia akvariefingrarna mot under tiden.
              Så fort Pia har frigjort mig från den sista 50-kuben (som står precis där 540-karet skall placeras) skall det inredas för Tanganyika i 540-baljan.
              Vid dräneringen av kåken för 8-9 månader sedan fick jag tillgång till helt magiska stenar som nu ligger i en hög i trädgården och skriker åt mig att få akvarievatten på sig. Det blir ett jävla kånkande, men skall nog bli tjusigt i slutändan. Fiskarna; Neolamprologus gracilis är redan klara för leverans. Så, nu kan sommaren få ta slut för min del!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Akvariestugan

                Och jag sålde varenda T-ciklid jag ägde under gårdagen..

                Lite vemodigt men jag överlever. Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1375700356.756997.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,3 KB
ID: 2148711

                Lite bakgrundsinredning som jag ska dölja med en massa grönt. Det kommer nog funka skapligt...
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Och jag sålde varenda T-ciklid jag ägde under gårdagen..

                  Lite vemodigt men jag överlever. [ATTACH]63109[/ATTACH]

                  Lite bakgrundsinredning som jag ska dölja med en massa grönt. Det kommer nog funka skapligt...
                  Det böljar ständigt fram och tillbaka. Varför jag väljer Tanganyika i 540-baljan nu är för att jag tittat till mina N. gracilis som jag gjorde mig av med när vi flyttade till kåken för mer än tre år sedan. När jag såg de nya generationerna blev jag riktigt stolt och glad och bestämde mig sedemera för att ta hem en liten grupp ungdjur. Det blir alltså ett 540-liters artkar. Inget slår ju den syn som en väl fungerande koloni med "prinsessor" utgör - varav N. gracilis är min absoluta favorit.

                  Ditt kar ser redigt skönt ut - vad skall du ha i detta?

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Om inte Ansjo och Bluewing har förätit sig på Thaimat och ligger framför karen på golvet och rullar med Kalle Anka-magarna i vädret, så ser det ut som att jag har tillbaka mitt 540-kar om några timmar.
                    Fan, nu när jag liksom ligger i torrdocka med det "stora karet" (det tar trots allt lite tid att sjösätta detta projekt) så får jag ju hitta på något att klia akvariefingrarna mot under tiden.
                    Så fort Pia har frigjort mig från den sista 50-kuben (som står precis där 540-karet skall placeras) skall det inredas för Tanganyika i 540-baljan.
                    Vid dräneringen av kåken för 8-9 månader sedan fick jag tillgång till helt magiska stenar som nu ligger i en hög i trädgården och skriker åt mig att få akvarievatten på sig. Det blir ett jävla kånkande, men skall nog bli tjusigt i slutändan. Fiskarna; Neolamprologus gracilis är redan klara för leverans. Så, nu kan sommaren få ta slut för min del!
                    Kan hämtas snabbare än du anar, kanske redan i veckan
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Kan hämtas snabbare än du anar, kanske redan i veckan
                      Aha - då skall vi höras av så att jag kan få ordning på logistiken med guppys och amanoräkor. Vi kan PM:a om detta!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Japp, är på vägen hem så jag kollar av läget med min bärhjälp
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Akvariestugan

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Ditt kar ser redigt skönt ut - vad skall du ha i detta?
                          Vet bannemig inte. Något tips?
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Japp, är på vägen hem så jag kollar av läget med min bärhjälp
                            Skulle vara på torsdag eller fredag, då är jag ledig efter jobbet. Annars kan helgen säkert funka för min del!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Vet bannemig inte. Något tips?
                              Njaaaoooää... det beror lite på vad du skall ha i baljan.

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Akvariestugan

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Njaaaoooää... det beror lite på vad du skall ha i baljan.
                                Det blir himmelriket för det som hamnar i för de blir ensamma, vad det nu blir!
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...