Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    Bluewing, det är Boraras maculatus. Den i mitten ser ut att vara en hane som inte är i lekdräkt. Den längst till vänster är nog en hona. Troligen finns det flera arter. Mina är från Sumatra och är väldigt röda. Det finns en "sort" som är mer rosa, men där har jag nog bara en kvar. Mycket tacksamma och vackra, inte skygga alls och relativt lättodlade. Men dom äter yngel, så man får flytta dem efter leken.

    Är det din bild på dina fiskar?

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Har haft ett gäng maculatus, finns kanske några kvar bland all mossa.. Iallafall, hanarna är mycket smalare än honorna och blir helt blodröda i lekdräkt, honorna håller sig rostfärgade.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Akvariestugan

        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Bluewing, det är Boraras maculatus. Den i mitten ser ut att vara en hane som inte är i lekdräkt. Den längst till vänster är nog en hona. Troligen finns det flera arter. Mina är från Sumatra och är väldigt röda. Det finns en "sort" som är mer rosa, men där har jag nog bara en kvar. Mycket tacksamma och vackra, inte skygga alls och relativt lättodlade. Men dom äter yngel, så man får flytta dem efter leken.

        Är det din bild på dina fiskar?
        Det stämmer Erik. Det är mina fiskar. Tackar allra ödmjukast. då är det utrett. Men bilden är från första dygnet i karet och de är som oftast vackert röda idag. Fascinerande och härligt när du delar med dig av din kunskap om dessa härliga fiskar.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja, jisses... det är nästan synd att riva den lilla 50-kuben... men den skall till Borås inom kort, och där får den bättre skötsel än här.
          Världens lättaste växt; Cryptocoryne, växer som ogräs i burken - allt skall ryckas upp!
          Sedan kommer mitt gamla 540-litare tillbaka, och jag ställer den burken här i källaren i kåken. Det blir Tanganyika - och jag kommer att göra en ny tråd om detta kar då det inte handlar om "stugan" längre utan ett enskilt kar. Men, mer om detta vid ett senare tillfälle!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Så fint det är, ja det är ju synd att riva upp allt.. ångrat dig? annars... så går det så jag tar gärna med mig burken som den är går det att lyfta med grus i?
            Senast redigerad av PiaJo; 01 August 2013, 21:55.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Mats, du får givetvis göra som du vill, men jag tror det kan vara en god idé att ha 540 även i denna tråden.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Så fint det är, ja det är ju synd att riva upp allt.. ångrat dig? annars... så går det så jag tar gärna med mig burken som den är går det att lyfta med grus i?
                Ja, det är klart att det går - men vi skall ju ha ur guppys och amanos. Vi kan göra en "light" tömning, utan att röja för mycket - så får du pilla med växterna som du vill. Det sitter ett par jädrans feta javor fastvuxna på bakgrunden...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Mats, du får givetvis göra som du vill, men jag tror det kan vara en god idé att ha 540 även i denna tråden.
                  Du kan ha rätt... (som vanligt!). En fet, lång och snårig tråd blir med andra ord ännu... längre...
                  Jaja, skit samma egentligen, vem bryr sig?

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ok, det var ju bra, om du inte förstås ha kvar gruset till senare projekt? vi får se hur det gått och ser ut efter att du har röjt runt med håven
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Med mobilen... men ändå; här några av sockergrisarna som jag skall ta hem. Det är ju inte klokt... yngel till det föräldrapar som jag lämnmade ifrån mig för mer än tre år sedan...
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Ok, det var ju bra, om du inte förstås ha kvar gruset till senare projekt? vi får se hur det gått och ser ut efter att du har röjt runt med håven
                        Ha kvar gruset? Nä, allt skall bort! Det kommer att lösa sig fint!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Med mobilen... men ändå; här några av sockergrisarna som jag skall ta hem. Det är ju inte klokt... yngel till det föräldrapar som jag lämnmade ifrån mig för mer än tre år sedan...
                          Så fina gillar dessas utseende, deras blå ögon och deras utdragna fenor. Dessa kommer att bli mycket fina hemma hos dig
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ha kvar gruset? Nä, allt skall bort! Det kommer att lösa sig fint!
                            En glad tjej just nu
                            tyckte detta gruset var fint - fick några (tjej)nävar med detta med mig hem i förra kuben som jag tog till vara på
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Akvariestugan

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Med mobilen... men ändå; här några av sockergrisarna som jag skall ta hem. Det är ju inte klokt... yngel till det föräldrapar som jag lämnmade ifrån mig för mer än tre år sedan...
                              Otroligt vackra. Men förutom det bedårande utseendet, vad är det med arten som gör att du fått såna band till den?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Otroligt vackra. Men förutom det bedårande utseendet, vad är det med arten som gör att du fått såna band till den?
                                Ja, Johnny... det kan bli ett redigt långt svar, men jag skall hålla det kort. Det är såhär; Trots att SA-världen är magisk, djungelliknade och mystisk i sig när man inreder på rätt sätt - kan inget mäta sig med det fantastiskt makalösa skådespel som T-ciklider utgör, speciellt de arter som yngelvårdar i kolonier.
                                Redan som ung fick jag förmånen att via Göteborgs Akvarieförening (eller vad den nu hette...) stifta bekantskap med äldre människor som hade, bland annat T-ciklider som specialitet. Jag fick tidigt ta hand om julidochromis, vittatus och en mängd andra. Med hjälp, speciellt av en av morsans arbetskompisar som höll på med Tanganyika och tyckte det var kul att grabben intresserade sig, var inte steget långt till "prinsessorna".
                                Arbetar man med dessa på rätt sätt - och inte blandar dom med alltför många andra arter, eller rent av håller dom i artkar, så kommer en koloni av sällan skådat slag att utveckla sig. De äldre ynglen hjälper till att ta hand om de yngre - och har man ett lite större kar (typ 540) som artkar, så bildas till slut en alldeles ofantligt fin koloni med dessa juveler. Det är till och med så att föräldragruppen accepterar vissa yngre yngelpar att bilda egna par och... så håller det på.
                                Om du orkar kan du kolla lite i min T-960-tråd... den är också ganska lång...
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 August 2013, 22:50.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...