Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Läste något om dessa, och det var något om olika sorter var olika kön. Men är det någon som kan svara på den frågan är det Erik.
    Bra! Det vore ju fränt om man liksom kunde få reda på vad de heter - så att man kan lägga ut filmer på YT (vilket jag har för avsikt att göra) med korrekt namn.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det vet han säkert! Det diskuteras visserligen en hel del om de olika varianternas namn - B. brigittae kontra B. merah - om det kan vara hanar eller honor, eller lokaliteter som skiljer dom åt o.s.v.
      Som sagt, jag är inte någon fena på Boraras så jag låter expertisen avgöra det hela... Nu går dom där iallafall och ser riktigt flotta ut!
      Tja, om de olika "arterna" vore olika kön av samma art, så borde det väl dyka upp båda "sorterna" i samma sändningar. På Trop har han några olika kar med Boraras (brigittae, merah och maculatus, om jag minns rätt), och han har dem åtskilda, i olika kar.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av ansjo
        jag kan behöva läsa något kul inatt på jobbet.
        Tänkte detsamma fast inte på jobbet då
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          Det var väldigt vad mycket ni hinner skriva på några timmar...

          Det är hanar av B. merah du har köpt. Till synes bara hanar. De sorteras på hanar och honor på Borneo och exporteras var för sig. Köper du lite honor (det är dom med en oval sidofläck) också så leker dom. Däremot är det lite kinkigare att få yngel. Om dom inte badar i Artemia. Möjligen tar även räkor av ägg/yngel, men jag är inte säker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Det var väldigt vad mycket ni hinner skriva på några timmar...

            Det är hanar av B. merah du har köpt. Till synes bara hanar. De sorteras på hanar och honor på Borneo och exporteras var för sig. Köper du lite honor (det är dom med en oval sidofläck) också så leker dom. Däremot är det lite kinkigare att få yngel. Om dom inte badar i Artemia. Möjligen tar även räkor av ägg/yngel, men jag är inte säker.
            Ja, Erik, det är lite mer liquid här på zoopet - en aning snabbare... än annorstädes.
            Aha, B. merah - hanar alltså. Då har vi frågan om det här med diskussionen om kön - B. merah; hanar - och som det har talats om: B. Brigittae - kanske honor..? Samma - olika?
            Om man nu går åstad och köper en grupp med med mer oval fläck (honor?) - köper man B. uropthalmoides då månne? Bara en tanke...
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 July 2013, 00:21.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              B. uropthalmoides kanke är ett "longshot" (se förra sidan)...
              Hittade en bild här, post nr. 3; http://www.fishforums.net/index.php?...-about-a-tank/
              Är det möjligvis en bild på en hona av B. merah?
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 July 2013, 00:20.

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                B. uropthalmoides kanke är ett "longshot" (se förra sidan)...
                Hittade en bild här, post nr. 3; http://www.fishforums.net/index.php?...-about-a-tank/
                Är det möjligvis en bild på en hona av B. merah?
                Nä, det är en hane som håller på att färga ut. Honorna får inte den där riktiga lystern, och är lite rundare. B. urophthalmoides är en ganska oansenlig art i jämförelse, och hos mig har den varit mycket skyggare än någon av de andra arterna, men det kan lika gärna bero på akvariet. Dessutom finns maculatus och naevus i handeln samt möjligen en obeskriven art, men inte brigittae och knappast heller micros.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Nä, det är en hane som håller på att färga ut. Honorna får inte den där riktiga lystern, och är lite rundare. B. urophthalmoides är en ganska oansenlig art i jämförelse, och hos mig har den varit mycket skyggare än någon av de andra arterna, men det kan lika gärna bero på akvariet. Dessutom finns maculatus och naevus i handeln samt möjligen en obeskriven art, men inte brigittae och knappast heller micros.

                  Då har man en samling B. merah-hanar - folks!
                  Jag/vi får tacka Erik för denna information!


                  Edit;

                  ...Och jag menar det verkligen - vi har fått ypperlig info här, det är bara att suga i sig.
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 July 2013, 09:45.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    Jag jobbar sedan flera år på en lång text om voffor jag anser att det är på detta vise. Nästan klar, när jag insåg att den nog bör skrivas på engelska istället. Så nu översätter jag när andan faller på. Hoppas det blir klart före skolstarten.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                      Jag jobbar sedan flera år på en lång text om voffor jag anser att det är på detta vise. Nästan klar, när jag insåg att den nog bör skrivas på engelska istället. Så nu översätter jag när andan faller på. Hoppas det blir klart före skolstarten.
                      Så du går fortfarande i skolan Erik
                      Ser fram emot texten - har för mig att det är mer än ett halvår sen som du sa till mig att den är på gång - du har uppenbarligen anammat mitt arbetssätt - slow motion
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Jag jobbar sedan flera år på en lång text om voffor jag anser att det är på detta vise. Nästan klar, när jag insåg att den nog bör skrivas på engelska istället. Så nu översätter jag när andan faller på. Hoppas det blir klart före skolstarten.
                        Det låter otroligt intressant! En avhandling jag mer än gärna vill läsa!
                        Engelska är bara bra - lättare än svenska mestadels.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Akvariestugan

                          Om man får haka på lite på Rasbora-racet. Denna är såld som Moskitorasboror.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1373705289.884545.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,5 KB
ID: 2148510
                          Men det stämmer väl knappast?
                          Jag har själv gissat att det är micro?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Om man får haka på lite på Rasbora-racet. Denna är såld som Moskitorasboror.
                            [ATTACH]62843[/ATTACH]
                            Men det stämmer väl knappast?
                            Jag har själv gissat att det är micro?
                            Av naturliga skäl håller jag mig undan... fina är dom iallafall.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Akvariestugan

                              Det kanske är ett gäng honor bara. Rasboradejting kanske?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Akvariestugan

                                Tycker rasboror i många fall är en underskattad art. Pigga, nyfikna på allt som händer i och utanför akvariet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...