Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Tycker nog att t.ex. Taiwanmossan växer snyggare än Java. Den är också lättodlad.
    Ska se om jag hittar någon som säljer Taiwan.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Inger H
      Ska se om jag hittar någon som säljer Taiwan.

      //Inger
      Jag hittade min på redbee. Lite bilder om du inte sett den:
      Klicka på bilden för större version

Namn: taiwan_moss.jpg
Visningar: 1
Storlek: 421,0 KB
ID: 2148442Klicka på bilden för större version

Namn: mosstaiwan031.jpg
Visningar: 1
Storlek: 222,7 KB
ID: 2148443Klicka på bilden för större version

Namn: Taiwan-Moss-Closeup-01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,9 KB
ID: 2148444
      Som du ser så växer den mer längs med rötterna. Inte bara upp mot ljuset.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        weeping och Flame ska det vara
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Vad jag kan förstå räknas Taiwan som en "lätt" mossa och Weeping som "svår" så kändes Taiwan som ett bättre förslag
          Sorry Mats, att det blev en mossig diskussion i tråden
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ös på bara, det är kul som fan att läsa er!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Kanonbilder. Vill också ha blå räkor! Vad är det för soil, Mats?
              Jag tror det är Dennerles egna soil...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Mats, hur långt har du hunnit med T-cikliderna?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Mats, hur långt har du hunnit med T-cikliderna?
                  //Inger
                  Det finns en kille som gärna åker till Thailand och gaddar sig i tid och otid... Nåväl, tjusig blir han ju - men när Ansjo kommer hem har vi skissat på att ta tillbaka hit det 540 som han hämtade här för en tid sedan. Anders tjackade ju ett 720 som är lite kuligare.
                  När jag får hit 540-baljan igen så sätter jag igång omedelbart!
                  Jag har redan nu samlat på mig ordentligt med riktigt häftig, stor, flat marksten (som tidigare var en stenläggning i trädgården) och har också börjat lägga olika inredningar på marken... Folk tror ju inte man är redig i huvudet...
                  Så, medan stugan ligger i någon sorts torrdocka och väntar in ett logistiskt "get-go"-läge, skall det alltså bli lite T-ciklider nere i källaren här i kåken - och, Gals and Pals, det kommer att bli kul!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Det finns en kille som gärna åker till Thailand och gaddar sig i tid och otid... Nåväl, tjusig blir han ju - men när Ansjo kommer hem har vi skissat på att ta tillbaka hit det 540 som han hämtade här för en tid sedan. Anders tjackade ju ett 720 som är lite kuligare.
                    När jag får hit 540-baljan igen så sätter jag igång omedelbart!
                    Jag har redan nu samlat på mig ordentligt med riktigt häftig, stor, flat marksten (som tidigare var en stenläggning i trädgården) och har också börjat lägga olika inredningar på marken... Folk tror ju inte man är redig i huvudet...
                    Så, medan stugan ligger i någon sorts torrdocka och väntar in ett logistiskt "get-go"-läge, skall det alltså bli lite T-ciklider nere i källaren här i kåken - och, Gals and Pals, det kommer att bli kul!
                    Japp tjusig blir han ju, men vad ont det ska göra (om vi menar samma sak).
                    Det kommer att bli roligt, att följa ditt T-kar - saknar Stugtråden, med allt vad den brukar föra med sig.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Japp tjusig blir han ju, men vad ont det ska göra (om vi menar samma sak).
                      Det kommer att bli roligt, att följa ditt T-kar - saknar Stugtråden, med allt vad den brukar föra med sig.
                      //Inger
                      Jo, vi menar samma sak - han bättrar på den där stora guldfisken han har på axeln... Vill man vara fin, får man lida... i Thailand - oj, vad ont det måste göra...

                      Jag saknar stugtråden också - det vore ju kul att komma med något nytt. Men, som vi brukar säga; den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!
                      Det är ju så att hur man än planerar och håller på, så blir det aldrig som man har tänkt sig. Jag närde en förhoppning att vara startklar i stugan nu till hösten - men det tar nog lite längre tid trots allt. Men skit vare med det - grejerna skall ordna till sig och planerna på ett jävlans gôtt kar slipar bara till sig ytterligare. Medan vi väntar på bättre tider, så får jag väl lalla till ett litet skönt T-kar istället - det blir nog inte illa det heller!

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        Akvariestugan

                        Några planer på vem som ska bygga karet? Det lär ju bli platsbyggt?

                        Det lär ju finnas oändligt med funderingar, filtrering, belysning, art-prat, blir det ram eller helglas, bakgrund...

                        Det går allt att fylla ett halvår till med gött tjöt
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jo, vi menar samma sak - han bättrar på den där stora guldfisken han har på axeln... Vill man vara fin, får man lida... i Thailand - oj, vad ont det måste göra...

                          Jag saknar stugtråden också - det vore ju kul att komma med något nytt. Men, som vi brukar säga; den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!
                          Det är ju så att hur man än planerar och håller på, så blir det aldrig som man har tänkt sig. Jag närde en förhoppning att vara startklar i stugan nu till hösten - men det tar nog lite längre tid trots allt. Men skit vare med det - grejerna skall ordna till sig och planerna på ett jävlans gôtt kar slipar bara till sig ytterligare. Medan vi väntar på bättre tider, så får jag väl lalla till ett litet skönt T-kar istället - det blir nog inte illa det heller!
                          Nää Mats, det kommer inte att bli illa alls - å det där med planering är svårt det, det stämmer aldrig överens med vad vi själva har tänkt....

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Nää Mats, det kommer inte att bli illa alls - å det där med planering är svårt det, det stämmer aldrig överens med vad vi själva har tänkt....
                            //Inger
                            Så sant! Men på något sätt är det faktiskt tur (eller vad man skall kalla det...) att det inte blir som man planerar - det blir bättre än så!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Några planer på vem som ska bygga karet? Det lär ju bli platsbyggt?
                              Det lär ju finnas oändligt med funderingar, filtrering, belysning, art-prat, blir det ram eller helglas, bakgrund...
                              Det går allt att fylla ett halvår till med gött tjöt
                              Ja, det blir helt klart platsbyggt - och det är just det som är haken här. Jag har lite folk som är involverade i "bygget" och vi skissar på helglas alt. att bygga, på annat sätt, upp karet. Det är egentligen inte själva karet i sig som är problemet - det fixar sig - utan det är stugans utformning som måste klargöras. Om jag nu bara får till "grunden" i stugan, så kommer resten att gå som en dans.
                              Vi har lite olika alternativ att bolla med - och det är inte bara jag som har semester... det har annat löst folk också!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Så sant! Men på något sätt är det faktiskt tur (eller vad man skall kalla det...) att det inte blir som man planerar - det blir bättre än så!
                                Jag beundrar till tålamod med stugan - när det liksom är på gång, så förlängs hela...väntan. Psykisk press, skulle jag själv uppleva det som - men det är jag det.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...