Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ursprungligen postat av Erikderek
    @Mats, ös på med stenar och stora stenar! En önskan från min sida, slå hål på myten om rötter och deras förehavanden i Tangaiyka och Malawi en gång för alla... du har ju öppnat med en teaser i detta ämne så bara kör!
    EK
    Nja myt och myt - det stämmer väl i så måtto att det finns rätt lite av såväl rötter som växter i deras naturliga miljö.
    Men det innebär ju definitivt inte att man inte kan ha rötter och växter i ett Tanganyikaakvarium - fiskarna bryr sig minimalt om inredningen liknar deras naturliga. Som jag brukar säga - en malawiciklid skiter totalt i om grottorna i deras akvarium ser exakt ut som i deras naturliga miljö eller om grottorna är skapade av döskallar och skattkistor av plast. Bara de har gömställen så

    Genom årens lopp har jag haft både malawi och tanganyikaakvarium som innehållit massor med växter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      Kjell,

      Med myt menar jag det som alltid framförs när rötter kommer på tal att de sänker PH:t och är direkt "livsfarligt" att ha i Malawi och Tanganyika. En väl "vattnad" rot till Malawi eller Tanganyika påverkar inte PH:t i stor utsträckning. Att de finns lite av rötter och växter i deras naturliga miljö är ju precis som du säger ingen myt, jag var otydlig där, sorry. Jag tänkte rent avkvaristiskt.

      Skön kommentar om inredning, svårt att argumentera emot, annat än estetiskt då

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Vilken fin färg dom har. Det är nästan så t.o.m. jag blir småsugen på en liten räkkub, när dom kan ha sådär fina färger.

        //Inger
        Ja, dom är riktigt kul och avkopplande att titta på. Det är ju också så enkelt att dra igång ett sån't här litet nano, och det tar liksom ingen plats.

        Det är verkligen fina färger på många av de här räkorna - blå, gula, röda och alla Crystalvarianter. Jag är verkligen sugen på att dra igång ett Sulawsi-räk-kar igen också!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          Ursprungligen postat av Erikderek
          Kjell,

          Med myt menar jag det som alltid framförs när rötter kommer på tal att de sänker PH:t och är direkt "livsfarligt" att ha i Malawi och Tanganyika. En väl "vattnad" rot till Malawi eller Tanganyika påverkar inte PH:t i stor utsträckning. Att de finns lite av rötter och växter i deras naturliga miljö är ju precis som du säger ingen myt, jag var otydlig där, sorry. Jag tänkte rent avkvaristiskt.

          Skön kommentar om inredning, svårt att argumentera emot, annat än estetiskt då

          EK
          Visserligen är det lite beroende på hur många rötter man har, vilka rötter det är, hur ofta man byter vattnet, vilket buffringsförmåga vattnet har - men rent allmänt håller jag med dig. Oftast (men som sagt inte alltid) så sänker några rötter pH-värdet minimalt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ja, dom är riktigt kul och avkopplande att titta på. Det är ju också så enkelt att dra igång ett sån't här litet nano, och det tar liksom ingen plats.

            Det är verkligen fina färger på många av de här räkorna - blå, gula, röda och alla Crystalvarianter. Jag är verkligen sugen på att dra igång ett Sulawsi-räk-kar igen också!
            Härliga räkfoton
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Kjell & Erik! Jag är också lite lös i kanterna - och har haft en hel del T-kar där det funnits både trä och växter (bilder på några exempel tidigare i tråden), men oftast går man ju på strikta steninredningar och stannar där.
              Hua, jag är så sugen nu när de gamla flata markstenarna, som ligger och dräller efter dräneringen, redan nu ligger som perfekt inredning på marken... Jädrar när jag får ner dessa i karet!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Tolv blå tigrar köptes hem idag.
                Så snygga Mats så det är nästan gör lite ont i hjärttrakten Dem ser nästan ut som små glasskulpturer, bra fotat
                Edit: jag va lite snabb och såg inte att det var fler foton, dem jag menade var de blå, men de andra var också väldigt balla
                Senast redigerad av åheim; 01 July 2013, 17:32.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Så snygga Mats så det är nästan gör lite ont i hjärttrakten Dem ser nästan ut som små glasskulpturer, bra fotat
                  Edit: jag va lite snabb och såg inte att det var fler foton, dem jag menade var de blå, men de andra var också väldigt balla
                  Härligt att höra! Får tacka dig, Inger och Kjelle!
                  Ja, det är väl det lilla miniatyrformatet som lockar - och de ser nästan ut, som du säger, som små glasskulpturer. Men, vill man ha kristallklar hänförelse så slår Sulawesiräkorna allt med häpnad - får nog gå till saltvatten för att hitta något liknande!


                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 July 2013, 17:48.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Har man lite flyt så blir det väl lite räklingar också...
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      @Kjell, ja med av dig nämnda förbehåll givetvis.
                      @Mats, för att citera en klädkjedas slogan "Know the rules, but have the confidence to break them"

                      Jag själv kör en strikt sten scape i mitt nystartade projekt, men det ligger väldigt liten "akvarierot" i blöt (med dagliga vattenbyten) sedan två veckor tillbaka i eventuell beredskap om jag får för mig att införskaffa Ancistrus sp. Funktion före biotop...

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Precis - som jag har sagt åtskilliga gånger här på forumet; You have to know the rules to break them - eller som du skriver; "Know the rules, but have the confidence to break them" - lite självförtroende.
                        Våga och vinn, liksom!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Akvariestugan

                          Dina blå räkor är bland de snyggaste jag sett Otroligt läckra med vacker färg. Håller med åheim. Precis som glas.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Retsticka.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...