Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Akvariestugan

    Låter helläckert! Alla specialinriktningar fungerar ju som en aptitretare för oss andra. Ju mer bredd desto bättre. Då kan man få nya drömmar att vårda och inspireras av.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Låter gôtt!
      Jag hade själv tänkt göra Tanganyika-biotop av vardagsrumskaret och ha prinsessor, men min burundiska prinsessa (ja faktiskt), ställde krav på ett växtakvarium för att jag skulle få ha det i vardagsrummet, så det blir något sorts sydamerikainspirerat, igen...
      VAD hindrar dig från att ha växter i ett tanganyika-burk? Det växer ju faktiskt i sjön... Att det sedan inte är fullsmetat med växter på alla platser fiskarna håller till på men några plantor dödar knappast dem. Och väljer du ej växtätare så får nog växterna vara kvar också :-)

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ursprungligen postat av simpson
        VAD hindrar dig från att ha växter i ett tanganyika-burk? Det växer ju faktiskt i sjön... Att det sedan inte är fullsmetat med växter på alla platser fiskarna håller till på men några plantor dödar knappast dem. Och väljer du ej växtätare så får nog växterna vara kvar också :-)
        Ja, jo, visst... Men jag hade ju redan bilden klar för mig. Tänkte mig en sån där skön, naken klipp-biotop, prinsessor och kanske nåt mer, tillräckligt tufft för att sluka åtminstone en del av ynglen om de blev för många. Men det skulle bli ett "för tråkigt akvarium för att ha i vardagsrummet" tydligen... Min burundiska prinsessa vill se lummig grönska i akvariet, och det är ju faktiskt hennes burk, så klart att hon får vara med och tycka!

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Gött att höra Mats att Tanganyika intresset börjar komma igång igen. Då är vi alla fall 2 som håller på med Tanganyika

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av 127bubbel
            Gött att höra Mats att Tanganyika intresset börjar komma igång igen. Då är vi alla fall 2 som håller på med Tanganyika

            MVH/Freddan
            Det blir nästan som "förr i tiden", Freddan!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 June 2013, 01:09.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av simpson
              VAD hindrar dig från att ha växter i ett tanganyika-burk? Det växer ju faktiskt i sjön... Att det sedan inte är fullsmetat med växter på alla platser fiskarna håller till på men några plantor dödar knappast dem. Och väljer du ej växtätare så får nog växterna vara kvar också :-)
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Ja, jo, visst... Men jag hade ju redan bilden klar för mig. Tänkte mig en sån där skön, naken klipp-biotop, prinsessor och kanske nåt mer, tillräckligt tufft för att sluka åtminstone en del av ynglen om de blev för många. Men det skulle bli ett "för tråkigt akvarium för att ha i vardagsrummet" tydligen... Min burundiska prinsessa vill se lummig grönska i akvariet, och det är ju faktiskt hennes burk, så klart att hon får vara med och tycka!
              Aaah, när man har varit med ett tag räds man varken växter i tanganyika-kar, eller rejäla rötter, för den delen - Det är bara att ösa på!
              ...Och jag kan berätta hur det går till om det, mot all förmodan, är någon som är intresserad...


              Bifogade filer

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Lustigt Mats, i inlägget du skrev om att du blir ensam om innehållet tänkte jag direkt på prinsessorna. Det gör du rätt i, jag vet ju har varmt du har talat om dessa länge nu.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Lustigt Mats, i inlägget du skrev om att du blir ensam om innehållet tänkte jag direkt på prinsessorna. Det gör du rätt i, jag vet ju har varmt du har talat om dessa länge nu.
                  Jag har nästan lust att säga som Emil i Lönneberga; Du å ja', Anders...
                  Det tror jag det, att du hajar att jag måste ha något att pilla med - och att jag väntar med SA-bestyren tills det blir läge i stugan - och att de gracila gracilisarna är något jag längtar efter... och sten... inte en växtjävel så långt ögat når!

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    @Mr Woods, du får försöka igen, karga klippbiotoper passar utmärkt i vardagsrummet. Det får en mycket fin subtil dragningskraft, initials är reaktionen, inga växter?, följt av, ohh det är ju faktiskt riktigt snyggt! Nu hade jag i och för sig turen att Mrs. Erikderek var med temat från första början.

                    @Mats, ös på med stenar och stora stenar! En önskan från min sida, slå hål på myten om rötter och deras förehavanden i Tangaiyka och Malawi en gång för alla... du har ju öppnat med en teaser i detta ämne så bara kör!

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Visst, Erik! Jag såg en film om Tanganyikasjön på TV för ganska många år sedan sedan och jag minns så väl en sekvens där man fick se en grupp compressiceps som hade tagit tillflykt i en stor trästock, de hade kilat in sig i barkens och själva träets sprickor.
                      Jag har lite stor sten som ligger och riktigt skriker efter att få glida ner i ett kar!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Aaah, när man har varit med ett tag räds man varken växter i tanganyika-kar, eller rejäla rötter, för den delen - Det är bara att ösa på!
                        ...Och jag kan berätta hur det går till om det, mot all förmodan, är någon som är intresserad...


                        http://www.youtube.com/watch?v=kvzbzZ67Erk
                        Jag säger bara puh vad snyggt...som alltid. Du har ingen bakgrund där väl?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          ...jag menar inte filmen, utan karet på bilderna.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Jag säger bara puh vad snyggt...som alltid. Du har ingen bakgrund där väl?

                            //Inger
                            Du tänker på bilderna från 600-litaret va? Nä, där var det en svart bakgrund som gjorde sig riktigt bra. Ljussättningen var också sådan att man inte såg bakgrunden alls - eller åtminstone inte tänkte på den!


                            Edit; Inger - du hann före!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Tolv blå tigrar köptes hem idag.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Vilken fin färg dom har. Det är nästan så t.o.m. jag blir småsugen på en liten räkkub, när dom kan ha sådär fina färger.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...