Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ja, det var ju en jävla sommar - inte en solglimt så långt ögat når, och det kommer inte att bli någon värme och gôtt heller, i dessa Global Cooling-tider - sanna mina ord!
    Men, va' fan - då får man ju pyssla med annat, innan vi fryser ihjäl, eller hur?
    Själv har jag gått här i stutarbåset (i huset) och mätt upp lite sköna ytor för ett kar som jag kan hålla på med medans jag väntar på att stugan skall bli klar.
    När jag höll på med detta hittade jag ett Dennerle-kar på styvt 20-liter. Jag gjorde i ordning den lilla burken och inredde lite hastigt - det kan ju gå lite räkor där så småningom.
    Det behöver inte vara så jävla avancerat, jag tog fram grillpincetten och pillade dit lite grönt, och använde en "drinkpinne" för att fösa undan substratet (man får ju inte ner nävarna i dessa pluttburkar) och la dit lite Ormhassel.
    Ja... här är några bilder... I morgon är karet kristallklart, såklart!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Akvariestugan

      Riktigt läckert! Den där trollhasseln ser inte direkt toktorkad ut utan halvfärsk
      Häftigt just med Trollhasseln som motverkar varenda tendens till raka linjer.
      Vad är det för räkor du tänker ska få föröka sig i burken?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ja du Matsen - tror inte du behöver varken grillpinne eller drinkpincett (eller var det tvärt om), för att "få till det". Fint värre blev det ju. Har du inget "lite större" du kan pyssla med - tills det är dags för...det stora. Jag tror, att du behöver det.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Riktigt läckert! Den där trollhasseln ser inte direkt toktorkad ut utan halvfärsk
          Häftigt just med Trollhasseln som motverkar varenda tendens till raka linjer.
          Vad är det för räkor du tänker ska få föröka sig i burken?
          Nja, Johnny - inte Trollhassel, utan Ormhassel (det är mycket noga med detta faktiskt) och den har legat några veckor på tork, så att knopparna du ser är mer ellr mindre torra - har ett jävlans ormbo med avklippta Ormhasselgrenar som ligger och dräller, så det finns att ta av.
          Jag har sett några "tiger-blue", eller vad de nu heter (har haft dessa förr) så jag tror att en liten grupp kan få gå i den här lilla burken tillsammans med några små boraras.

          Här ett par bilder på blå räkor jag haft förr - och gärna har igen!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Själv har jag gått här i stutarbåset (i huset) och mätt upp lite sköna ytor för ett kar som jag kan hålla på med medans jag väntar på att stugan skall bli klar.

            jaha, du har du väckt "nyfikenienstrut-Pia"

            Vad har du för kar på gång tro...?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Ja du Matsen - tror inte du behöver varken grillpinne eller drinkpincett (eller var det tvärt om), för att "få till det". Fint värre blev det ju. Har du inget "lite större" du kan pyssla med - tills det är dags för...det stora. Jag tror, att du behöver det.

              //Inger
              Jahapp, Inger, du inte läst mina tidigare inlägg i trådarna idag... det lilla nanot var ju bara en liten sketgrej - men jag har ju gått och mätt med tumstock och skall "sysselsätta" mig med något lite biffigare medans jag väntar...

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jahapp, Inger, du inte läst mina tidigare inlägg i trådarna idag... det lilla nanot var ju bara en liten sketgrej - men jag har ju gått och mätt med tumstock och skall "sysselsätta" mig med något lite biffigare medans jag väntar...
                Jag har visst läst dina inlägg - men efter alla kamerainställningsfrågor m.m. av mig - så liksom ryms det inte så mycket mer.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Jag har visst läst dina inlägg - men efter alla kamerainställningsfrågor m.m. av mig - så liksom ryms det inte så mycket mer.

                  //Inger
                  hahaa, känner igen det där när jag "snöar" in på nått
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av inger h
                    jag har visst läst dina inlägg - men efter alla kamerainställningsfrågor m.m. Av mig - så liksom ryms det inte så mycket mer.

                    //inger

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      jaha, du har du väckt "nyfikenienstrut-Pia"

                      Vad har du för kar på gång tro...?
                      Jo, Pia - du tar ju min återstående kub efter semestern - och Anders har köpt ett 720... och då tänkte vi att jag kan ta tillbaka det 540 han hämtade här för några månader sedan (snacka om omvälvningar) och ställa nere i stutarbåset (så har det karet fått vila sig i Varberg ett tag...). Det karet får jag ha som "pysselkar" ett litet tag medans jag väntar in lite mer spännande grejer... Är du med?

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jo, Pia - du tar ju min återstående kub efter semestern - och Anders har köpt ett 720... och då tänkte vi att jag kan ta tillbaka det 540 han hämtade här för några månader sedan (snacka om omvälvningar) och ställa nere i stutarbåset (så har det karet fått vila sig i Varberg ett tag...). Det karet får jag ha som "pysselkar" ett litet tag medans jag väntar in lite mer spännande grejer... Är du med?
                        japp, jag är me! tänkte nästan att det var så 540- karet åker fram och tillbaka mellan Varberg-Göteborg, det är berest kuberna kommer från Varberg från börja med om jag inte minns fel

                        det skall bli kul att få ta över den andra kuben med, gillar dessa mycket vad som skall simma däri är nästan redan bestämt
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          japp, jag är me! tänkte nästan att det var så 540- karet åker fram och tillbaka mellan Varberg-Göteborg, det är berest kuberna kommer från Varberg från börja med om jag inte minns fel

                          det skall bli kul att få ta över den andra kuben med, gillar dessa mycket vad som skall simma däri är nästan redan bestämt
                          Det är klart att du skall ha de här två kub-pendangerna - du ville ju ha båda två, och så skall det bli (hoppas du vill ha all växtlighet också - för det är plenty) - och ja, de kommer från Varberg från början...
                          ...och jag tror att det är bestämt vad som skall gå i 540-karet också... kommer att bli helt ensam på zoopet, intressemässigt!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Växtligheten får gärna följa med, no probs

                            Hrmm... Vad kan du tänkas hitte på? Undrar om var menat att du verkligen var ensam om vad du skall ha eller att de är vad som "alla" andra har och då kommer jag osökt in på ett gäng med diskusar.. Spännande vart fall
                            Senast redigerad av PiaJo; 29 June 2013, 21:53.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Helt ensam på Zoopet..... Nu börjar hjärncellerna bli lätt överhettade. Vad tänker du på då? Blir himla nyfiken!
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Växtligheten får gärna följa med, no probs

                                Hrmm... Vad kan du tänkas hitte på? Undrar om var menat att du var ensam eller åt som "alla" andra har och då kommer jag osökt in på ett gäng med diskusar.. Spännande vart fall
                                ..."helt ensam på Zoopet intressemässigt" - kan knappast vara discus i så fall. Vad kommer han nu att hitta på tro.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...