Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nanoräkan
    Oj, det låter riktigt gött
    Det djupet på karet tror jag kan bli grymt!
    Ja, jag har lagt upp brädor, liksom bara för att se hur stor bottenytan skulle bli - och de stammar, rötter och grenverk jag har samlat på mig skulle kunna bilda en riktigt skönt, djunglig feeling i karet - så att man riktigt får "titta in" i baljan.

    Kommentar

    • Nanoräkan
      • May 2011
      • 255

      Får upp bilder framför mig på hur grymt det här kan bli med en stor grupp vf discus som bara glider runt bland massa grenar i lite dunkel belysning.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nanoräkan
        Får upp bilder framför mig på hur grymt det här kan bli med en stor grupp vf discus som bara glider runt bland massa grenar i lite dunkel belysning.
        Exakt! Två själar - en tanke!
        Det är just så jag visualiserar detta också. Jag kommer att välja lätta växter som cryptos, Anubias och Javaormbunke - om jag ens bryr om de två sistnämnda och bara kör på cryptos... Men jag skall försöka hitta såna där lite "bôsiga", låga växter, som liknar de som man ser i naturfilmer från SA. De växer nästan som havstång och i tätare buskar - skall se om jag kan lura ut vad det kan vara för något och försöka hitta något liknande.
        Jag har en Vattenhyacint i den lilla dammen också, och den får så vackra rötter och blad - så en bit av den skall i baljan också, och kommer att bilda en helt otroligt fin ytväxt.
        Sedan, som du säger, dunkel belysning i det stora hela men också kraftigare punktbelysning som jag skall försöka få så solstråleliknande som möjligt.
        Får se vad det blir för samling ramper, spotar och diverse ljusteknik.
        ...Och såklart - Discus!

        Kommentar

        • Nanoräkan
          • May 2011
          • 255

          Ja med den höjden på kar kan det vara svårt att både få dunkel belysning men ändå att få ner lite ljus till botten.
          Kanska dra i några Lotusar som får sprida ut sig lite på ytan också?
          Jag ser verkligen fram emot att få se detta karet ta form. det kommer att bli ett riktigt drömkar

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nanoräkan
            Ja med den höjden på kar kan det vara svårt att både få dunkel belysning men ändå att få ner lite ljus till botten.
            Kanska dra i några Lotusar som får sprida ut sig lite på ytan också?
            Jag ser verkligen fram emot att få se detta karet ta form. det kommer att bli ett riktigt drömkar
            Visst, Lotus är mycket snyggt - kan gott bli lite sådant också.
            Jag ser också fram emot detta kar. Det blir liksom mitt "pensions-projekt" (även om det är några år kvar till den åldern...). Om allt går som det skall och jag får till detta, så blir det här karet det jag kommer att pilla med ett bra tag framöver och som jag kan dona med på ett förhoppningsvis optimalt vis - alltså att verkligen gå "all in" och göra de där djungel-skejparna som jag har funderat så länge på.

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Skall bli enormt kul att följa detta kar sedan Mats!

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                Det låter så härligt!
                Har du några andra planer gällande fiskval, mer än discus?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  Skall bli enormt kul att följa detta kar sedan Mats!

                  MVH/Freddan
                  Ursprungligen postat av Nanoräkan
                  Det låter så härligt!
                  Har du några andra planer gällande fiskval, mer än discus?
                  Härligt Freddan! Jag ser fram emot dina Tanganyikaplaner också. Kul att du är tillbaka!

                  Det blir givetvis en hel del tetror. Jag har snöat in på Kolglödstetran - den blir så förbannat snygg när den får gå in sig ett tag, speciellt i dunkelt ljus.
                  Sedan är tanken med de låga, täta växtbuskagen att testa en större grupp Fjärilsciklider - runt 30 stycken ungefär - och se hur de kommer att bete sig när de får göra som de skall. Utöver det blir det nog en hel del malar - jag gillar verkligen guldnuggarna, så ett gäng sådana skall det bli. Sedan kommer det nog att fyllas på med en hel del annnan fisk också - det finns ju lite att välja på!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ahhh. Det riktigt vattnas i munnen när du släpper lös lite av dina planer. Det låter så läckert
                    Jag riktigt ser karet framför mig. I mitt inre kan man se in i karet från flera håll. Tänker du så? Du återkommer ju ofta till det här med att hitta ett djup i inredningen. Detta kar kommer ju att ha ett djup från samtliga sidor. Eller tänker du dig inredningen mest sedd från frontrutan?
                    Kan själv ibland sitta och njuta och titta in från sidan i ett kar och då se hur inredningen upplevs på ett helt annat sätt.

                    Det låter så himla häftigt att slippa akvariekorridoren som tvingar fiskarna fram och tillbaka längs en linje. I din burk kommer de ju att finnas en frihet i rörelsen i alla plan. Så häftigt! Och så Discus då. Mmmm och 30 Fjärilar det blir mmmmm på det också. Aldrig sett så många i så vid miljö som i ditt kar. Mycket Cryptos och varierad belysning låter finfint det också. Låter som om du kommer att inreda med ljus för att få fram dynamik i inredningen.

                    Det är inte så ofta det känns som julafton att lyssna på en planering. Men det blir många sköna bilder i skallen av detta.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj Johnny!
                      Tyvärr blir det inte så breda spalter vid sidan om karet att man kan sitta där och titta in från sidorna, cirka 50 cm bara på var sida. Det gäller alltså att torrplanera den bakre delen av karet så långt det går, sätta den, och sedan i mångt och mycket låta det hela vara. Till främre delen av karet får jag använda stege och något sorts redskap när jag behöver dona med något - i värsta fall får jag tömma ur en del vatten och gå i karet...

                      Men, jag håller med dig - det vore hur fränt som helst att kunna betrakta karet från sidorna också, men... jag får skippa den optionen denna gång.

                      Sedan går tankarna runt lite angående filterlösningen. Jag vill ha ett rejält bakgrundsfilter - som jag hade i 960-baljan - som i stora drag sköter sig helt självt. En bakgrund som exempelvis BTN Amazonas är ju bara 60-cm hög, och beroende på om jag gör karet 90 eller 100 cm högt så blir det en spalt på 40 eller 30 cm vid botten. Då skulle man kunna köra med en bottenfilterprincip - alltså dra i singel som fyller upp till, och lite till, nedre kanten på bakgrunden, till ungefär 20 cm framför bakgrunden. Man låter bakgrunden "stå" på en singelbädd - limmad i sidorna och på några "reglar" i botten. Där blir då ett bottenfilter och sedan inreder man med mindre grusstorlekar framför och ovanpå singelbädden och jobbar sig i en flack linje framåt i karet, delar upp bottnen med diverse kornstorlekar samt stockar, rötter, pinnar och grenar.
                      Ungefär så går filterfunderingarna nu.

                      Ang. en rejäl grupp Fjärilsciklider; När (och jag måste nästan tillägga "om" för säkerhets skull) karet är/blir startklart, så är det ju lätt att dra igång ett jädra jox med olika ciklider just för att ytorna blir bra. Men, jag ser framför mig ett kar som kommer att genomgå många "kapitel" och ett av de kapitlen kommer att bli en grupp fjärilar - bara för att testa och se hur de agerar i en större miljö, där de kan gömma sig, komma fram och käka på fin sandbotten, dra sig tillbaka, bilda revir, leka och kanske yngelvårda. Jag vill studera deras grupperingar och även sammanhållningen mellan hona och hane i en större grupp. Beroende på hur den gruppen klarar sig (man får ju räkna med sjukdomar och skit...) - och om jag ens startar med en grupp fjärilar - (kan bli något helt annat) - så låter jag dessa gå själva en tid och studerar resultatet. Om/när fjärilsgruppen tynar bort och decimeras, kan man alltid dra i något helt annat.

                      Ja, som sagt, med tanke på att det tog mer än åtta månader att återställa trädgården efter dräneringen (förvisso vintertid och det faktum att det är mycket kvar i trädgården att göra) så är detta akvarieprojekt inte tidsbestämt. Planen är att sätta igång så fort det bara går, förhoppningsvis nu i sensommar och höst - men det kan lika väl bli till nästa sommar...
                      Jag vet också att det, de facto, aldrig blir som man tänker sig och projektet kan ta de mest skilda vägar - men intentionen är riktad och det finns inget som antyder att detta inte skall gå att fixa till - det är faktiskt bara jobb det handlar om, men det skall göras också!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 June 2013, 11:02.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Vad läckert att behöva promenera runt i karet för att få till inredningen. Tänker på det där jättelika Amanokaret där det satt medhjälpare i och mäster Amano pekade och stod i. Hmm man kanske ska söka jobb som hantlangare.....

                        Utan att kunna särskilt mycket om Fjärilsciklider och andra så gissar jag att den yta de arter du har kanske kan likna den yta de rör sig på ute i naturen. Detta sagt med ren okunskap förstås men att jag gissar att fjärilscikliden rör sig i känt område snarare än att den vandrar iväg till nya områden eftersom. Skulle det kunna vara så?

                        Även om mitt kar är väsentligt mindre än denna inomhuspool så kan jag ju se att enklaste fisk beter sig lite annorlunda. Har haft i 42 Kardinaltetror och att se dem sträcka ut och accelerera längs hela akvariet med hela stimmet är en ren njutning att se. Då är ju detta 450 liter jämfört med 3600.... Ser verkligen fram emot allt i bygget, från svordomar till felplacerade stockar mm. men att sedan få veta hur dina fiskar reagerar på det jättelika territoriet. Det ska minsann bli en härlig läsning det
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Vad läckert att behöva promenera runt i karet för att få till inredningen. Tänker på det där jättelika Amanokaret där det satt medhjälpare i och mäster Amano pekade och stod i. Hmm man kanske ska söka jobb som hantlangare.....

                          Utan att kunna särskilt mycket om Fjärilsciklider och andra så gissar jag att den yta de arter du har kanske kan likna den yta de rör sig på ute i naturen. Detta sagt med ren okunskap förstås men att jag gissar att fjärilscikliden rör sig i känt område snarare än att den vandrar iväg till nya områden eftersom. Skulle det kunna vara så?

                          Även om mitt kar är väsentligt mindre än denna inomhuspool så kan jag ju se att enklaste fisk beter sig lite annorlunda. Har haft i 42 Kardinaltetror och att se dem sträcka ut och accelerera längs hela akvariet med hela stimmet är en ren njutning att se. Då är ju detta 450 liter jämfört med 3600.... Ser verkligen fram emot allt i bygget, från svordomar till felplacerade stockar mm. men att sedan få veta hur dina fiskar reagerar på det jättelika territoriet. Det ska minsann bli en härlig läsning det
                          Aaaahhh, Johnny - ändå! Du är redigt skön som svarar på tillmälena i tråden, det är gôtt att ha någon att snacka med här på forumet (ingen nämnd och ingen glömd, mina kära vänner Inger, Pia och Anders! Ni vet ju trots allt vad som sker här ändå!).

                          Jag vet att den här tråden och mina planer om stugans utbyggnad och det kommande karet liksom ropar "cry wolf", och att det verkar som att jag inte har bäring på grejerna. Tvärtom! Här planeras in absurdum - men det skall till stålar och "kraft" att bygga stuffet - det är rejäla grejer i görningen och det får ta sin tid. Fan, jag skall ju sätta en 40 år gammal dröm i verket!
                          Karet skall realiseras - och det är egentligen ingen effort att fixa detta, men det måste planeras noga!

                          Jo, ja... jag har tankarna på Amano också - och de filmer man ser på hans projekt. Grejen är att jag tycker att hans skejpar - förvisso snygga på ett japanskt och tillrättalagt vis - är helt stendöda... men han har ett österländskt sinne för "Waboku", eller för att slänga mig något ytterligare på japanska; "Heisei".

                          Jag har inte insupit tillräcklig information om fjärilarnas vandringar, utan mer uppehållit mig till de rapporter som publicerats på nätet och diverse tidningar (kan nämna Ciklidbladet som hade en formidabel artikel om just Fjärilsciklider för något, eller några, nummer sedan) där man kan se grupper av fjärilar som (utan att vandra till andra områden) regerar över ganska stora ytor - och i ganska stort antal.

                          Johnny - biliv jo me! Det kommer att bli massor av byggande, svordomar - felräkningar - och felplacerande av både "stock och sten" - innan det här karet är klart och redo att sättas igång.
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 June 2013, 23:46.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Håller med om att Amano skapar Sterila och Stela miljöer, men upplever det ibland som vackert ändå. Men mycket av det japanska kulturen ligger väl i att man vill bemästra eller kontrollera naturen som gällande Bonsaier. Du representerar väl snarare en motpol där du vill locka naturen att göra sin egen grej av det du startar upp.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Håller med om att Amano skapar Sterila och Stela miljöer, men upplever det ibland som vackert ändå. Men mycket av det japanska kulturen ligger väl i att man vill bemästra eller kontrollera naturen som gällande Bonsaier. Du representerar väl snarare en motpol där du vill locka naturen att göra sin egen grej av det du startar upp.
                              Javisst! Amanos grejer är hur vackra som helst, och jag gillar verkligen bonzaiträd, och liknande prylar... men när man kollar in vissa av hans kar så får iallafall jag en tom känsla av; jaha... och nu då, skall det i fiskar också? Det blir en sorts installationer - häpnadsväckande men ganska trista.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det beror nog ganska mycket var intresset ligger, en ultra växtnörd gillar nog honom mer än vi som ligger på ett mer alldagligt plan.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...