Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Till de flesta filter kommer det ju med två alternativ, sugproppar och en sån där "pinne" som är böjd överst för att kuna hänga pumen på kanten av karet. Finns fästet på pumpen (brukar va samma som till sugpropparna) så har jag en pinne tror jag

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jag har ingen pinne.. köpte det på auktion så det var inte riktigt komplett
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Men har du fästet? Brukar va en skåra på baksidan av fästet. Jag tror jag har en pinne isåfall

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Här ser du hur jag menar, pinnen sticker upp på baksidan och fästes mellan sugproparna i en skåra

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av freddi36
            Men har du fästet? Brukar va en skåra på baksidan av fästet. Jag tror jag har en pinne isåfall
            Jepp, jag har sugploppsfästet och får jag mot förmodan inte ihop det med ståltrådupphängningen så hör jag av mig, tack! Förresten, detta är filtret jag pratar om... http://fish.aquaristic.net/Eheim-bio...al_filter.html
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              Så var det dags igen, Mats Är du säker på att det inte var förklädda blåciklider jag fick av dig?
              Bifogade filer
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Animaniac
                Så var det dags igen, Mats Är du säker på att det inte var förklädda blåciklider jag fick av dig?
                Enormt kul att se att de håller på - värmer gôtt i hjärtat!
                Kommer inte ihåg om det är "det lilla"- eller "det stora" paret du har kvar - men de höll på ordentligt hos mig också!


                Kommentar

                • Lilla Damen
                  • February 2008
                  • 2649

                  Hm, kan inte så mycket om ciklider (flaggciklider?????)... så vad heter dessa?
                  Kan de vara något för ett snart tomt 300liters akvarium? Och i så fall, vill de ha hela akvarium för sigg själv... eller kan man ha andra fiskar oxå däri?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Lilla Damen
                    Hm, kan inte så mycket om ciklider (flaggciklider?????)... så vad heter dessa?
                    Kan de vara något för ett snart tomt 300liters akvarium? Och i så fall, vill de ha hela akvarium för sigg själv... eller kan man ha andra fiskar oxå däri?
                    De ciklider du ser på Animaniacs bilder och min film ovan är just Flaggciklider (Mesonauta insignis). Dessa går fint att ha i ett 300-literskar. De går ihop med de flesta fiskar (som också passar i den akvariestorleken) som kommer från samma område; tetror, mindre ciklider, malar o.s.v.
                    Lite enkelt beskrivet kan man llikna Flaggcikliden med Scalarer. De rör sig i ungefär samma skikt i karet, alltså i mitten- och ytregionerna och håller gärna till bland nedhängande grenar och kvistar. Man kan se på deras teckning (på samma sätt som Scalarer och Discus) att det snedställda strecket på kroppen bildar ett ypperligt kamouflage.
                    Så om du har tänkt dig en sydamerikansk inriktning i karet är Flaggcikliden en mycket trevlig och ganska stillsam och fredlig ciklid att ha. Givetvis blir deras humör mer aggressivt vid lek, men detta gäller i stort sett alla ciklider.
                    Har du fler funderingar och frågor - så är det bara att ösa på!

                    Kommentar

                    • Lilla Damen
                      • February 2008
                      • 2649

                      Det bllir NOG ett sk sällskapsakvarium... tanken var att ha "en massa" sorgmanteltetror (nyköp) tillsammans med "vita" scalarer (nyköp), och mina torpedbarber (de vill ioförsig inte ha så varmt och de kan bo i ett annat 300-liters)... äsch, vi får se .

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Lilla Damen
                        Det bllir NOG ett sk sällskapsakvarium... tanken var att ha "en massa" sorgmanteltetror (nyköp) tillsammans med "vita" scalarer (nyköp), och mina torpedbarber (de vill ioförsig inte ha så varmt och de kan bo i ett annat 300-liters)... äsch, vi får se .
                        Visst, låt det ta tid, så kan du fundera på hur karet skall utvecklas. Med Sorgmanteltetror och Scalarer är du ändå inne på just rätt "biotop" där även Flaggciklider fungerar fint!

                        Kommentar

                        • Lilla Damen
                          • February 2008
                          • 2649

                          Jag vet, men kan man även ha Flaggciklider TILLSAMMANS med scalarer (de kan bli väldigt sura som vuxna! Nä... jag får nog välja)?

                          Tanken var att scalarerna skulle vara kungar bland sorgmantlarna (som är överallt i ett akvarium)... och på botten skulle ett gäng vita alt svarta pansarmalar husera (med tanke på att det inte blev så populärt när någon på Zoopet ville ha ett blå-gult akvarium i våras... så låter jag bli att motivera varför jag valt just de fiskarna )...

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Ursprungligen postat av Lilla Damen
                            Jag vet, men kan man även ha Flaggciklider TILLSAMMANS med scalarer (de kan bli väldigt sura som vuxna! Nä... jag får nog välja)?

                            Tanken var att scalarerna skulle vara kungar bland sorgmantlarna (som är överallt i ett akvarium)... och på botten skulle ett gäng vita alt svarta pansarmalar husera (med tanke på att det inte blev så populärt när någon på Zoopet ville ha ett blå-gult akvarium i våras... så låter jag bli att motivera varför jag valt just de fiskarna )...
                            Ha ha ha ha
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Lilla Damen
                              Jag vet, men kan man även ha Flaggciklider TILLSAMMANS med scalarer (de kan bli väldigt sura som vuxna! Nä... jag får nog välja)?
                              Ja, det går att ha dessa TILLSAMMANS () - precis på samma sätt som man kan ha Scalarer och Discus ihop. Jag skall däremot reservera mig för hur käckt det är att tränga ihop alltför många arter i ett 300-lters, men det kan fungera. Känner du för Scalarer, så kör på dessa en tid framåt till att börja med.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Lilla Damen
                                Tanken var att scalarerna skulle vara kungar bland sorgmantlarna (som är överallt i ett akvarium)... och på botten skulle ett gäng vita alt svarta pansarmalar husera (med tanke på att det inte blev så populärt när någon på Zoopet ville ha ett blå-gult akvarium i våras... så låter jag bli att motivera varför jag valt just de fiskarna )...
                                Om man inte vill ha blå och gula fiskar så bör man undvika malawi

                                Den tråden minns jag för övrigt inte - den verkar ha varit intressant
                                Tror i och för sig att det är inte är några problem att gilla blå och gula men en del som gör detta gör i ett politiskt syfte för att framhävande nationalismen och då slår det definitivt fel.

                                Själv gillar jag blåa och gula fiskar men inte för att de är "svenskar" utan för att de är snygga
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...