Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Det här karet, en 50x50x50-kub är numera Pias! Vi skall bara bestämma en dag så skall Pia hämta upp det. Jojomensan - det blir bara färre och färre burkar nu!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Skall bli så kul att få hem denna kuben, jag har velat ha ett sånt här kar sen jag såg dem både hos Mats Sen att "affären " gick mycket snabbare än jag kunnat ana är ju bara ett plus "extra karet" här hemma kommer att bytas ut mot detta istället för det andra karet är risigt och så trampade jag sönder täckglasen på det i förra veckan
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Akvariestugan

        Vad kommer du att spara då? Kommer du att bara ha några få kar?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Vad kommer du att spara då? Kommer du att bara ha några få kar?

          Haha! Du har missat hela senaste trekvartsåret här i tråden, Bluewing! Jag skall bygga ett nytt kar, modell större, i stugan - så fort jag har grejat och donat lite med ny altan till kåken, och lite annat småfix. Därför har jag avvecklat alla mina burkar helt och hållet och börjar på ny och större kula.
          Två kuber har stått och puttrat nere i källaren här i kåken - och när nu Pia behövde ett nytt kar tyckte jag hon kunde ta en av kuberna - jag vet ju att hon gillar dessa.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            He he. Ja, det här börjar likna samtalen med frugan när vi flitigt återanvänder frågor och svar. Pga sjukdom så har jag ju varit väck en 9 veckor. När jag då nu läser in mig i trådarna upplever jag saker som nya igen. Så det ramlar liksom ur skallen efter ett tag.
            Läste om min egen tråd om Discus igår och insåg att mycket kändes nytt och givande.... igen. Trots att jag ju läst det förut.
            Så vad trevligt att få veta vad som gäller hos dig.... igen. När du nu svarar så känner jag igen det. Kan ju inte skylla på ålderdom då jag varit så här sedan 7 års ålder. Kreativa skallar glömmer lätt. Det är faktiskt så.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Bluewing
              He he. Ja, det här börjar likna samtalen med frugan när vi flitigt återanvänder frågor och svar. Pga sjukdom så har jag ju varit väck en 9 veckor. När jag då nu läser in mig i trådarna upplever jag saker som nya igen. Så det ramlar liksom ur skallen efter ett tag.
              Läste om min egen tråd om Discus igår och insåg att mycket kändes nytt och givande.... igen. Trots att jag ju läst det förut.
              Så vad trevligt att få veta vad som gäller hos dig.... igen. När du nu svarar så känner jag igen det. Kan ju inte skylla på ålderdom då jag varit så här sedan 7 års ålder. Kreativa skallar glömmer lätt. Det är faktiskt så.
              No probs, Bluewing! Det är inte så lätt att hålla reda på en massa trådar och vad folk hittar på. Jag glömmer också bort grejer som jag läser i trådarna här på forumet titt som tätt.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Igår när jag kom hem så berättade jag den glada nyheten för Gobben, han bara skakade på huvudet och sa - skall du ha ett kar till?? nä.. det skall jag inte utan jag skall byta ut det risiga, sa jag lite käckt... jag såg att han drog en djup suck över alla min "påhitt"
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Igår när jag kom hem så berättade jag den glada nyheten för Gobben, han bara skakade på huvudet och sa - skall du ha ett kar till?? nä.. det skall jag inte utan jag skall byta ut det risiga, sa jag lite käckt... jag såg att han drog en djup suck över alla min "påhitt"
                  Gôtt lindat, Pia!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Gôtt lindat, Pia!
                    hehe, jag vet ju hur jag skall bära mig åt .... måste fråga, hur har du filtreringen idag, ytterfilter? För jag har ett innerfilter som är tänkt att flyttas över men det går ju inte att fästa med sugplopp när det är btn runt om, tror du att det är möjligt att hänga upp filtret i en ståltråd över kanten?
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      hehe, jag vet ju hur jag skall bära mig åt .... måste fråga, hur har du filtreringen idag, ytterfilter? För jag har ett innerfilter som är tänkt att flyttas över men det går ju inte att fästa med sugplopp när det är btn runt om, tror du att det är möjligt att hänga upp filtret i en ståltråd över kanten?
                      Ja, det kan bli lite bökigt att fästa grejer då det liksom inte finns något glas över... Jag satte mitt lilla eheim-innerfilter med aluminiumtråd högst upp på doppvärmaren - det funkade bra.
                      Innerfiltret la av här för några veckor sedan så jag tog en bit blå filtermedia och kopplade på en liten pumpskalle, och bara hängde ner detta i karet i ena hörnet - funkar också hur bra som helst.
                      Till den andra kuben har jag ett litet käckt eheim-ecco (tror jag det heter) ytterfilter som är perfekt.
                      Skall du köra innerfilter så går det säkerligen att fästa detta med någon typ av uppbindning i ena hörnet exempelvis - jag kan visa dig hur jag löste det när vi syns.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Tack, då har vi tänkt på samma sorts lösning för filterupphängningen. Jag kollar när vi syns
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          Borde det inte funka med dom där fina magnetfästena som verkar finnas som tillbehör till allt fler filter nu. Kanske en dyrare lösning men det blir ju helt osynligt.
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Tveksamt, dels har du glastjockleken plus Slimlinen så det bygger nog runt 3 cm. Sedan har du mecket att fästa magneten på pumpen...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, det blir nog ganska svag magnetkraft genom slimlinen (som bygger på tre av rutorna i det här karet), tyvärr.
                              Men, det här är egentligen inget problem, det gäller bara att vara lite fiffig, så får man dit ett litet innerfilter.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Jag vill ha en enkel lösning på "problemet" (som inte egentligen finns..) så det blir ståltråd eller liknande. Och om jag kommer till Tyskland igen så skall jag köpa mig ett ytterfilter eller två
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...