Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Då hoppas jag att du får till det du vill uppnå!
    Jag skall väl också titta på lite nya kläder - fan, jag har nog haft samma skjorta på mig de senaste åren på alla Västträffarna...
    En grej som jag skall investera i lite längre fram är en ny kamera och en bra extern blixt, så det blir lite ordning på bilderna framgent.
    Låter som onödigt slöseri, en ny skjorta är väl säkert flera fiskar, eller del i riktigt dyr fisk. Så länge tygtrådarna håller ihop...

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Akvariestugan

      Haha, där hade vi en inbiten jäkel till. Klockren Simpson
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Hejsan Hoppsan!

        Mats, när du kikar in i forumet ( ser nog att du är här ibland ) så kan du väl berätta om du har några mer planer på fisk och inredning till mega-karet? Det är så gott att kunna föreställa sig lite sköna och härliga bilder bakom ögonlocken, när man drömmer sig bort i akvaristikens värld
        Senast redigerad av PiaJo; 08 February 2013, 13:23.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Hejsan Hoppsan!

          Mats, när du kikar in i forumet ( ser nog att du är här ibland ) så kan du väl berätta om du har några mer planer på fisk och inredning till mega-karet? Det är så gott att kunna föreställa sig lite sköna och härliga bilder bakom ögonlocken, när man drömmer sig bort i akvaristikens värld


          Halloj Pia!
          Visst kikar jag in här på zoopet med jämna mellanrum, jag måste ju hålla koll på vad ni andra hittar på, eller hur?


          Medan jag väntar på att det skall bli lite mindre likt nordpolen här på västkusten, och man kan sätta igång med att bygga upp altanen (prio 1) så har jag och kompisen som är trädgårdsmästare börjat kika på vad som skall göras i trädgården. Det lutar åt naturstensinredning i olika höjder, med många mindre ställen för buskar och perenner.


          I det kommande karet går tankarna (mestadels) i redigt murriga SA-inredningar. Jag har ibland även fått svindlande Tanganyika-visioner, men det lutar nog trots allt mot SA.
          Jag gör i alla fall som jag brukar göra; stegar upp bottenytan på den förmodade storleken på karet och leker lite med de grenar och trädstammar som ligger här och kollar in hur man möjligtvis kan sätta några bra grundstommar i inredningen. Men, som alltid - det ändrar sig när man väl sätter igång!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Gott Mats!

            Förstår att priot ett ligger på en altan som man kan där man kan sitta och njuta av lite grillat kött/fisk och en flaska med gott vin i och kika över en vacker trädgård och sen kan man kana/släntra/rasa alternativt gå ner för trappan för att kolla in sitt eget lilla amoazonasdelta är inte fel

            Skall bli så roligt att höra och förhoppningsvis få se lite bilder framöver när du drar igång karet men för all del får du gärna visa bilder på trädgården och altanbygge
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Halloj Pia!
              Visst kikar jag in här på zoopet med jämna mellanrum, jag måste ju hålla koll på vad ni andra hittar på, eller hur?


              Medan jag väntar på att det skall bli lite mindre likt nordpolen här på västkusten, och man kan sätta igång med att bygga upp altanen (prio 1) så har jag och kompisen som är trädgårdsmästare börjat kika på vad som skall göras i trädgården. Det lutar åt naturstensinredning i olika höjder, med många mindre ställen för buskar och perenner.


              I det kommande karet går tankarna (mestadels) i redigt murriga SA-inredningar. Jag har ibland även fått svindlande Tanganyika-visioner, men det lutar nog trots allt mot SA.
              Jag gör i alla fall som jag brukar göra; stegar upp bottenytan på den förmodade storleken på karet och leker lite med de grenar och trädstammar som ligger här och kollar in hur man möjligtvis kan sätta några bra grundstommar i inredningen. Men, som alltid - det ändrar sig när man väl sätter igång!
              Tjooolahopp

              Fanken så nice, gillar trädgårdstänket, e ju själv utbildad markanläggare o trädgårdsdesigner så intressant även det. Som Pia sa, släng in bilder o tjatter om de här oxå?

              Nicke
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj Nicke!

                Jodå, det kommer nog en massa bilder även på trådgården, som ju ligger i anslutning till "stugan". Vi skall börja med att rensa bort några "50-talsdetaljer" som inte känns moderna. Gräsmattan skall bortrationaliseras också. Visst, det blir små plättar med gräs, men ingen stor gräsmatta - utan stenpartier i olika höjd.
                Jag håller också på att lära mig trädbeskärningens ädla konst; när, var och hur. Jisses, vad många fina detaljer det är att tänka på.

                En ganska skön grej är att grannen (som ju givetvis har trädgården bredvid vår) smoskade upp ett heltäckande, högt insynsskydd i trä (jättesnyggt faktiskt) jämns med hela tomtgränsen. För min del kunde detta inte bli bättre, för nu kan man ju bygga trädgården från den absoluta gränsen, med pergolapartier och planteringar i anslutning - och slippa insyn. Herrn och frun knackade på dörren och var lite oroliga att deras plank var störande - men jag var lyrisk över detta och bara flinade stort.

                Nåväl, att anlägga trädgård kostar pengar - så trädgårdsprojektet kommer nog ta härligt lång tid, men det är bara att puttra på!
                Men, som sagt, uppdateringar i "stugan" kommer löpande vad det lider - så fort det händer något som är värt att dokumentera så återkommer jag här!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Du får komma ner till vår koloni till sommaren och "ansa" bland våra perenner. En annan sak är att vänta tills sensommar/hösten då plantskolorna säljer ut årets perenner. De funkar minst lika bra att plantera på hösten.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Halloj Nicke!

                    Jodå, det kommer nog en massa bilder även på trådgården, som ju ligger i anslutning till "stugan". Vi skall börja med att rensa bort några "50-talsdetaljer" som inte känns moderna. Gräsmattan skall bortrationaliseras också. Visst, det blir små plättar med gräs, men ingen stor gräsmatta - utan stenpartier i olika höjd.
                    Jag håller också på att lära mig trädbeskärningens ädla konst; när, var och hur. Jisses, vad många fina detaljer det är att tänka på.

                    En ganska skön grej är att grannen (som ju givetvis har trädgården bredvid vår) smoskade upp ett heltäckande, högt insynsskydd i trä (jättesnyggt faktiskt) jämns med hela tomtgränsen. För min del kunde detta inte bli bättre, för nu kan man ju bygga trädgården från den absoluta gränsen, med pergolapartier och planteringar i anslutning - och slippa insyn. Herrn och frun knackade på dörren och var lite oroliga att deras plank var störande - men jag var lyrisk över detta och bara flinade stort.

                    Nåväl, att anlägga trädgård kostar pengar - så trädgårdsprojektet kommer nog ta härligt lång tid, men det är bara att puttra på!
                    Men, som sagt, uppdateringar i "stugan" kommer löpande vad det lider - så fort det händer något som är värt att dokumentera så återkommer jag här!
                    Detta låter fenomenalt
                    Ja visst är det mkt att tänka på angående beskärning. Bäst för många växter är ju i JAS (Juli, Augusti & September) framförallt stenfrukter skall beskäras under JAS, gärna senare delen också...
                    De flesta parkträd och "vanliga fruktträd" som ex. päron och äpple funkar rätt bra nu i slutet av februari beroende på temp, inga minusgrader för då "sprängs" fibrerna istället för att klippas av. osv osv.

                    Sen är det ju att tänka på ifall man beskär för tillväxt, fruktbärande eller rent estetiskt mm., mm.

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Du får komma ner till vår koloni till sommaren och "ansa" bland våra perenner. En annan sak är att vänta tills sensommar/hösten då plantskolorna säljer ut årets perenner. De funkar minst lika bra att plantera på hösten.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Jo, jag är med och läser här oxå, lite spännande med trädgårdsplaneringen.

                      Jag har skapat en trädgård från ett ogräsfält när vi flyttade in i ett hus byggt på slutet av 1800-talet. Det var en tomt på +1500 kvadrat meter och på den nedre delen så fixade jag en kryddträdgård.

                      Sen har jag byggt en tomt från en leråker vid ett nybyggt hus, det är jobbigt

                      Man är ju smålänning och härstammade från dräng folk, så grävandet sitter väl i generna

                      Men nu för tiden börjar det ta emot, kontorsstolen har gjort mig vek
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av c90368; 23 February 2013, 23:13.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Akvariestugan

                        Vackra bilder Maths
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja, riktigt fina bilder Maths - där finns mycket inspiration att hämta!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Säga vad man vill om denna tråd. Här hittar man det mesta! Allt från fräna Anubiasskott till inredningstips i trädgården Blev riktigt sugen på våren när jag såg alla vackra trädgårdsbilder.
                            Förr så var jag alltid ute i skog och mark för att jaga levandeföda. Det får bli lite mer sånt i vår och sommar. Har ju hund så det blir nog många skogsturer med håv. Ska skaffa en smidig håv till dafnier, mygglarver och annat. Finns det något häftigare att ha fullt med vattenloppor i burken och se fisk på en naturlig jakt. Märks att de blir upplivade efteråt.
                            Funderar på att ställa ut en tunna, lite fågelbad och annat i trädgården för att få lite mer levande hemma så att fiskarna får lite nytta av trädgården. Man kan ju tänka till när man ändå fixar till lite där ute.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, fy fan, höll jag på att säga - idag var jag och Anders på en liten zoo-tripp till Nol... Det börjar ju att läska sig något enormt nu - tänk när man får sätta igång...

                              Tittade in i en av kuberna idag också - och se, en liten fin tuss av Feather-moss har tagit sig och dragit igång. Jag trodde denna var helt borta, men se på fan ändå!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Köpte du nåt till dig eller var det bara till Anders ni shoppade?
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...