Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ApeviaX
    Njae, alltså det är allt från stativ, olika objektiv, olika filter, reservbatteriet, batterigrepp, utrustningsväska att förvara kameraprylarna i, blixtar, och en kompakt kamera som jag kan springa runt med mer eller mindre jämt då systemkameran ej är med samt ett nytt kamerahus. Det innefattar det mesta av det som finns på den listan, säkert glömt något...

    Jag har ju en Canon EOS 1100D, som är Canons första modell just nu av instegsmodellerna till systemkameror. Den är inhandlad förra våren då jag redan då suktat efter just en systemkamera i flera år men inte haft råd, fick ett tillfälle och tänkte att det är bättre att köpa en bra instegsmodell och kanske komplettera med lite objektiv som jag kan spara till nästa mer avancerade kamerahus, typ pö om pö modellen

    Nu gaggar jag massor foto här, säg till om de blir för mkt OT Mats, vet att du gillar lite mellansnack, så även jag. Men jag vill inte missbruka din gästfrihet
    Gagga på bara - jag tar inte illa upp (det är bara du och jag här i tråden och kollar ändå - so who gives a flat flying fuck, eh?).
    Jag fattar att det du vill köpa i fotoväg kostar på - det där är verkligen en dyr hobby. Jag har en Cannon Power Shot SX1 IS, och trots att det är en helt ok kamera så saknar jag att kunna byta objektiv o.s.v. på den... Ja, det skall väl ordna sig med en ny kamera också - pö om pö var det ja...

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Gagga på bara - jag tar inte illa upp (det är bara du och jag här i tråden och kollar ändå - so who gives a flat flying fuck, eh?).

      hrm... you are not alone...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Visst e de änna gôtt med några prickalger fortsätter det så här behöver du nog beskära din fräna Anubias inom ett par år. Tack för en hel del akvaristiska kickar och perspektivförskjutande kullerbyttor under 2012!
        Ser fram mot nya upplevelser under 2013
        Aah, ytterligare en här inne! Ja, här har du en som slår kullerbyttor på trampolin - kul att kunna perspektivförskjuta lite, Bluewing.
        Jag tycker du har ett mycket sunt, lugnt och stadigt förhållande till akvaristiken - och det stuff jag gaggar om funkar i mina kar, och har gjort så de senaste 40 åren - inget man egentligen behöver fästa sig vid eller ta som "sanningar", det är helt och hållet reflektioner sett ur mitt perspektiv.
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 January 2013, 19:16.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          hrm... you are not alone...
          Nä, jag märker det nu - Gôtt, Pia!

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Gagga på bara - jag tar inte illa upp (det är bara du och jag här i tråden och kollar ändå - so who gives a flat flying fuck, eh?).
            Jag fattar att det du vill köpa i fotoväg kostar på - det där är verkligen en dyr hobby. Jag har en Cannon Power Shot SX1 IS, och trots att det är en helt ok kamera så saknar jag att kunna byta objektiv o.s.v. på den... Ja, det skall väl ordna sig med en ny kamera också - pö om pö var det ja...
            Aa, det låter det Ja både foto och akvaristik kan vara dyrt, men med lite eftertanke så är det ju nog så tursamt att det blir investeringar och inte några slösade cash i slutändan. Angående att kunna just byta objektiv, samt kunna pula med manuella inställningar i bredare utförande gör det ju lite enklare när man väl börjar lära sig sin kamera. Och kul som satan att dokumentera både sina kar och även naturen vi lever i

            Ursprungligen postat av PiaJo
            hrm... you are not alone...
            Vackert, och rakt in i ytterligare fotosnack mitt bland alla härliga kar och inredningsidéer
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Aa, det låter det Ja både foto och akvaristik kan vara dyrt, men med lite eftertanke så är det ju nog så tursamt att det blir investeringar och inte några slösade cash i slutändan. Angående att kunna just byta objektiv, samt kunna pula med manuella inställningar i bredare utförande gör det ju lite enklare när man väl börjar lära sig sin kamera. Och kul som satan att dokumentera både sina kar och även naturen vi lever i



              Vackert, och rakt in i ytterligare fotosnack mitt bland alla härliga kar och inredningsidéer
              Ja, hade det inte varit för kamerorna, så hade ju våra trådar varit ganska så... trista. Jag har inte varit så intresserad av fotograferande förut, men nu när man kan visa sina kar på forum e.t.c. så har fotograferingen blivit en ganska stor del av akvarieintresset - kul tycker jag!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Akvariestugan

                Du det där med vad som är sanningar som man inte ska fästa sig vid, det går att gagga länge om Tycker väl det är det häftigaste inom akvaristiken att man även efter drygt 30 år med akvarier ständigt får finna sig i att vara nybörjare. Inom mindfulness snackar man om att ha en nybörjares sinne. Att betrakta en situation som om det vore första gången man såg det. Att vara öppen för det som händer dag för dag och inte snöa in på att man vet. Så sanningar tror jag kanske inte på, men erfarenheter det är verkligen heavy stuff. Så vi skippar det där med sanningar va ? Däremot suger jag gärna i mig dina och andras erfarenheter. Blev lite djupdykning där, men kunde inte låta bli bara.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Du det där med vad som är sanningar som man inte ska fästa sig vid, det går att gagga länge om Tycker väl det är det häftigaste inom akvaristiken att man även efter drygt 30 år med akvarier ständigt får finna sig i att vara nybörjare. Inom mindfulness snackar man om att ha en nybörjares sinne. Att betrakta en situation som om det vore första gången man såg det. Att vara öppen för det som händer dag för dag och inte snöa in på att man vet. Så sanningar tror jag kanske inte på, men erfarenheter det är verkligen heavy stuff. Så vi skippar det där med sanningar va ? Däremot suger jag gärna i mig dina och andras erfarenheter. Blev lite djupdykning där, men kunde inte låta bli bara.
                  Jag är helt och hållet med på vad du talar om - jag ser mig själv som nybörjare också, lär mig hela tiden nya grejer och betraktar det mesta som ett tomt A4.

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, hade det inte varit för kamerorna, så hade ju våra trådar varit ganska så... trista. Jag har inte varit så intresserad av fotograferande förut, men nu när man kan visa sina kar på forum e.t.c. så har fotograferingen blivit en ganska stor del av akvarieintresset - kul tycker jag!
                    Ja för tusan dunderkul, jag har ju ett intresse som löper parallellt med just akvaristiken men även just för trädgård, natur och därmed fotografering av mkt sådant. Kan lite försiktigt tipsa om Fotosidan, en fin nyhetssajt med bra forum för just foto, kanske känner du till denna redan? Men tänkte ändå slänga in en länk. Finns många bra böcker och videoklipp som jag kan rekommendera framöver om så önskas, släng isåfall iväg ett PM om det är intressant.

                    @ Bluwing & Mats, nog fanken lär man sig nya spänannde skaer hela tiden, i allt från beteende hos fisken, växternas skötsel, vattenvärden, ljus och foder mm. mm. Det är ju en oändlig förnyelse och tilläggsström (vilket ord?) men bl.a. just detta gör ju akvaristiken så jädrans skoj.
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Och då har du inte varit i Tyskland ännu....
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Och då har du inte varit i Tyskland ännu....
                        Nej, eller jo fast bara i Lübeck på familjetripp för ett antal år sedan. Och som jag tjatat om att jag snart är på G för att både hänga med er i ZV till tyskland men då även fotografera och shoppa i mängder hoppas jag, nu till nästa resa är det väll kört, men jag ska komma och när jag väl är där så blir ni sen inte av med mig
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Drygt 3 veckor kvar tills vi åker!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Drygt 3 veckor kvar tills vi åker!
                            Ja jag vet Usch så retligt, jag trodde verkligen jag skulle få kunna hänga med denna gång. Då det i höstas faktiskt var lite fint jobb på G, men som sagt 10:e januari 10:00 ska jag på intervju för ett jobb, detta är en återkallelse så något intresse har jag förhoppningsvis väckt.
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Ja jag vet Usch så retligt, jag trodde verkligen jag skulle få kunna hänga med denna gång. Då det i höstas faktiskt var lite fint jobb på G, men som sagt 10:e januari 10:00 ska jag på intervju för ett jobb, detta är en återkallelse så något intresse har jag förhoppningsvis väckt.
                              Lycka till med jobbet så du kan följa med nästa gång det blir resa!
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Lycka till med jobbet så du kan följa med nästa gång det blir resa!
                                Tackar Och dessutom vill jag ju få möjligheten att ha råd med ev. tåg/bensinutgifter för att hälsa på i era stugor framöver
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...