Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Då blir det ju så där snyggt med lite olika storlekar av sand och sten
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Då blir det ju så där snyggt med lite olika storlekar av sand och sten
      Japp!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Apropå det här med naturgrus och sten från en sjö i burkarna; kan det bli mer inkört än så från start. Eftersom herr Bryzell inte sköljer så måste ju bakterierna finnas kvar. En sjöbotten är ju inte direkt nyanlagd.
        Sedan Mats, jag förstår att du har alger du också. Skillnaden är väl mera att du inte verkar göra så stor sak av dem.
        När ditt nya kar är färdigt, är det möjligt att man kan få svänga förbi och se det hela. Åker ju mycket hoj på somrarna så nya resmål är ju inte så tokigt Känns det för påfluget så är nej ok faktiskt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Apropå det här med naturgrus och sten från en sjö i burkarna; kan det bli mer inkört än så från start. Eftersom herr Bryzell inte sköljer så måste ju bakterierna finnas kvar. En sjöbotten är ju inte direkt nyanlagd.
          Sedan Mats, jag förstår att du har alger du också. Skillnaden är väl mera att du inte verkar göra så stor sak av dem.
          När ditt nya kar är färdigt, är det möjligt att man kan få svänga förbi och se det hela. Åker ju mycket hoj på somrarna så nya resmål är ju inte så tokigt Känns det för påfluget så är nej ok faktiskt.
          Ah, jag kan allt skölja igenom sand som skall i karen några gånger - men det beror på hur mycket sand det handlar om. Faktum är dock att jag brukar skippa att skölja sand speciellt noga och ofta åker det ner i karet helt osköljt, och visst blir vattnet grumligt och dimmigt i början, men det ger sig efter några dagar.
          Om vi nu hämtar lite "riktig" sjösand så kommer jag att vara hyfsat försiktig så att det inte följer med alltför mycket "skit" och jag kan nog tänka mig att jag kommer att lägga sanden i någon större balja och röra runt i den och skölja av den lite innan det åker i karet.

          Har du vägarna förbi vid tillfälle så är du såklart välkommen, får höras av innan bara, så jag är hemma!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Jag hade nog sköljt igenom den sanden nogare än köpesand, diverse oönskade kryp kan göra stor skada mot fiskarna...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag hade nog sköljt igenom den sanden nogare än köpesand, diverse oönskade kryp kan göra stor skada mot fiskarna...
              Helt klart är det så, några ovälkomna kryp vill man ju inte få med! Jag är inte på något sätt emot att skölja sand - klart man måste göra det ibland, speciellt om man nu tar "levande" sand från någon sjö!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                Akvariestugan

                Awesome, vikka idéer asså
                Den tanken du visa från Universeum såg jag förra året när jag var där, o jösanes vad vackert det var
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag hade nog sköljt igenom den sanden nogare än köpesand, diverse oönskade kryp kan göra stor skada mot fiskarna...
                  Har man tur får man bara med en odling levandeföda och inte massmördare. Insatsen är dock ganska hög.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja, det här med sandsköljning oroar mig föga!

                    Kul att så många är med och gaggar i tråden!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Hmmmm... Det är ett skrivande forum vi är i/på - och text är vanskligt. Jag ser att mitt förra inlägg kan uppfattas som ironiskt - icke så!
                      Jag menar genuint att det är kul att så många deltar i denna tråds diskussioner och kommer med goda, bra och intressanta inlägg, bara så att ni vet!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Hmmmm... Det är ett skrivande forum vi är i/på - och text är vanskligt. Jag ser att mitt förra inlägg kan uppfattas som ironiskt - icke så!
                        Jag menar genuint att det är kul att så många deltar i denna tråds diskussioner och kommer med goda, bra och intressanta inlägg, bara så att ni vet!
                        Tjo på dig såhär på kvällskvisten Mats

                        Inte tar vi det på något vis negativt, jag tror ej heller de tillkommande ev. nya anhängande i tråden skulle uppfatta det så. Med den vackra trevliga jargong och värme som denna tråd skänker, med en vänskap och välviljande sprudlande takt.

                        Och nog är det kul att få vara med och gagga. Så tack säger jag, här bakom tangenterna

                        Men nog förstår jag vad du syftar på, ord i detta fall i form av text har ju inte ett direkt tonläge och även mitt inlägg kan ju uppfattas som ett högt ironiskt och negativt sådant, men jag kan försäkra att det är med all välmening

                        Med det sagt måste jag också vara lite nyfiken och fråga hur det lever i dina kuber? Kanske inte hänt så mkt, men lite nya foton för att färga med de ljuvliga som juvelerna vore trevligt
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ApeviaX
                          Tjo på dig såhär på kvällskvisten Mats

                          Inte tar vi det på något vis negativt, jag tror ej heller de tillkommande ev. nya anhängande i tråden skulle uppfatta det så. Med den vackra trevliga jargong och värme som denna tråd skänker, med en vänskap och välviljande sprudlande takt.

                          Och nog är det kul att få vara med och gagga. Så tack säger jag, här bakom tangenterna

                          Men nog förstår jag vad du syftar på, ord i detta fall i form av text har ju inte ett direkt tonläge och även mitt inlägg kan ju uppfattas som ett högt ironiskt och negativt sådant, men jag kan försäkra att det är med all välmening

                          Med det sagt måste jag också vara lite nyfiken och fråga hur det lever i dina kuber? Kanske inte hänt så mkt, men lite nya foton för att färga med de ljuvliga som juvelerna vore trevligt
                          Gôtt, Ape!
                          Jo, i kuberna går det "lite för bra" - det är en sjuhelvetes fart på Anubias och Windelöv och vanlig Javaormbunke, och som om inte det skulle vara nog så har de fina Endlersguppyna överträffat sig själva i fortplantning - och i den andra kuben kryllar det av Platys i olika generationer.
                          Dessa (de som lever då...) får bli "testpiloter" i det nya karet senare nästa år.

                          Men, det måste vara rättvist också, en jämnvikt och kosmisk balans i det hela... Det är bara en hane kvar av gruppen VF Dicrossus filamentosus - en hane dog för ett tag sedan och de fyra honorna strök med kort därefter. Så måste, och skall det vara!
                          Interna strider och en obalans (i alltför små kar) såg till detta - inget att göra åt. Lever hanen till senare, så får han gå i en mycket större miljö - och nya honor skall han också bli erbjuden, den rackarn!

                          Bilder på karen kan jag lägga upp lite längre fram, absolut!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Gôtt, Ape!
                            Jo, i kuberna går det "lite för bra" - det är en sjuhelvetes fart på Anubias och Windelöv och vanlig Javaormbunke, och som om inte det skulle vara nog så har de fina Endlersguppyna överträffat sig själva i fortplantning - och i den andra kuben kryllar det av Platys i olika generationer.
                            Dessa (de som lever då...) får bli "testpiloter" i det nya karet senare nästa år.

                            Men, det måste vara rättvist också, en jämnvikt och kosmisk balans i det hela... Det är bara en hane kvar av gruppen VF Dicrossus filamentosus - en hane dog för ett tag sedan och de fyra honorna strök med kort därefter. Så måste, och skall det vara!
                            Interna strider och en obalans (i alltför små kar) såg till detta - inget att göra åt. Lever hanen till senare, så får han gå i en mycket större miljö - och nya honor skall han också bli erbjuden, den rackarn!

                            Bilder på karen kan jag lägga upp lite längre fram, absolut!

                            Aah! Nice med lite update Endlers rackarna behöver du inte oroa dig för, som sagt jag kommer ju och kidnappar en del i vår

                            Ja, du har ju funderat lite fram och tillbaka tidigare angående just dina filamentosusar, och nu har vi svaret på vad som skulle ske. Men vi håller tummarna för grabben och en framtida "storvåning" för hans del

                            Angående bilder väntar jag med spänning om än på kar som kanske mest puttrar, lite som med Kalles Jul, man upptäcker något nytt kul att se varje gång

                            Själv, är jag i min vattensamlingstråd och funderar kring en fisksammansättning, som jag tippar på att du har en del idéer om då du haft en del av de... Samtidigt lunkar jag runt i andra trådar och gottar mig, nyss med lite vin i näven, nu fruktsoda.. (Måste tömma en flaska så jag kan sätta mer mäsk för Co2 i ett till kar)
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, det här blir väl det sista inlägget man gör år 2012. Jag kom precis på att det behövdes en lite paus med dammsugaren (måste ju fixa till här för kvällens begivenheter) och vad kan passa bättre än att slänga in en liten bild i tråden.
                              Idag är det 23 dagar sedan jag postade en bild på ett Anubiasblad som slagit ut - lite fränt sådär (inl. 5626). Det bladet är nu stort och fint, och ett nytt bladskott har börjat växa fram.
                              Ja, Anubias tar ju en del tid i anspråk att växa - och det får, för min del, gärna ta styvt en månad för ett nytt blad att titta fram - vem har bråttom?
                              Och, Bluewing (om du ser detta inlägg) - kolla, det finns lite prickalger på plantan, det är la änna gôtt, så säg?

                              Ha nu en riktigt trevlig nyårsafton allihop, så syns vi år 2013!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Knax
                                • November 2012
                                • 1148

                                Sv: Akvariestugan

                                Så där ser det ut här också, inkl prickalger.

                                Gott nytt, MaxMats!

                                // KnaxMats

                                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                                // Mats, a.k.a. Knax



                                "All's well that ends." - Unknown

                                Kommentar

                                Arbetssätt...